درس عبرتی بزرگ

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

در این سرمقاله که به قلم حسن روانشید به رشته تحریر در آمد، می خوانیم: تاریخ کشور ما دارای آموخته‌های فراوانی است که برای مدیران به یادگار مانده تا بر اساس تجربیات آن گام برداشته و سعی نکنند خود را در بوته آزمایشی تازه قرار داده و به آزمون ‌وخطاهای نو دست بزنند، درس عبرت تنها خاص کودکان، نوجوانان و جوانان نیست بلکه این میانسالان و کهنسالانند که امکان دارد اسیر کبر و غرور بی‌جا شده باشند و در اثر این برداشت نابجا اشتباهاتی انجام داده و همه عزت و بزرگی خود را نابود سازند هم نیازمند توجه به تاریخ و درس هایش هستند.
این روزنامه در ادامه نوشت: شهر و استان اصفهان یکی از قدیمی ‌ترین نقاط سرزمین ایران است که خوشبختانه آثار گرانبهایی از میراث فرهنگی در خود دارد اما کنار این سعادت، تأسف‌های زائد الوصفی هم وجود دارد و آن خطرات رانش زمین در اثر تخلیه شدن لایه آب‌های زیرزمینی و زلزله است که می‌ تواند تهدیدی جدید برای آنها باشد، مسئولان میراث فرهنگی اصفهان آیا برای این عبرتها حسابی بازکرده‌ اند یا هنوز هم پیرامون فعالیت‌های صنفی و کارگاهی در سراهای قدیمی راسته ‌بازار اصفهان که بعضی از آنها قدمتش به بیش از پانصد سال می‌رسد فکری نشده است؟
در ادامه این مطلب آمده است: مدیران اوقاف که اشراف کامل بر مساجد و حسینیه‌های شهر دارند و می ‌دانند اکثر آنها فرسوده و استحکام آنها به طوفانی که نه بلکه به مویی بسته است آیا در اندیشه آن بوده‌اند که این بناهای وقفی و تاریخی را بازسازی یا نوسازی کنند؟ حسینیه و تکیه گرک یراق، بنکدار و زرگرباشی از نمونه‌های موجود این سازه های خطرآفرین هستند که در دهه عاشورای حسینی می‌توانند حادثه‌ساز باشند.
در ادامه این سرمقاله می خوانیم: تعداد مساجد قدیمی که زیرساخت‌ آنها با خشت و گل است در محله‌ های سطح شهر فراوان یافت می‌شود که اگر حادثه‌ای ناخواسته پیش آید راهی برای ماشین‌های آتش‌نشانی و آمبولانس وجود ندارد تا به کمک آسیب دیدگان بشتابند. نگاهی گذرا به بازارچه و محله دردشت بزنید تا حساب کار دستتان بیاید.
ادامه این مطلب حاکیست: شهرداری اصفهان یکی از مهمترین ارگان‌هایی است که باید از حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو عبرت بگیرد و یکی از دوایر خود را مسئول بازنگری به وضعیت ساختمان‌های بزرگ کند. مجتمع‌های مسکونی مهندسان در خیابان رباط، برج کاوه و پاساژ قدیمی سلطانی در چهارباغ پایین از نمونه‌های موجود است که در کنار اماکن فرسوده‌ای همچون هتل جهان، سینما همایون، سینما فرهنگیان و امثالهم می‌تواند نقطه‌نظر باشد.
این روزنامه در ادامه نوشت: آتش‌سوزی و تخریب کامل ساختمان فولادی پلاسکو درس عبرتی است بزرگ برای مدیران کلان‌شهرها و شهردارانی که چشم به دهان شوراهای شهر دوخته‌اند که چه می‌خواهند و چه مصوب می‌کنند اما غافل از این هستند که اگر حادثه ناگواری پیش آید همچون شورای شهر تهران سکوت می‌کنند که می‌توانند از خود سلب مسئولیت کنند.
گ / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان – انتشار دهنده : عمادی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا