نخستین مرکز جامع پزشکی بازساختی کشور در تبریز راه اندازی شد

پایگاه خبری ارک خبر-تبریز:

با حضور معاون علمی رئیس جمهوری/

نخستین مرکز جامع پزشکی بازساختی کشور در تبریز راه اندازی شد

نخستین مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی کشور در مرکز آموزشی درمانی قلب و عروق شهید مدنی تبریز صبح شنبه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری راه اندازی شد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا، قرار است در این مرکز تولید، گسترش و نگهداری سلول های بنیادی از بافت های مختلف و ارائه خدمات پزشکی بازساختی انجام شود.
تولید فرآورده های سلولی و خونی مختلف و همچنین ذخیره کردن نمونه های سلولی، خونی و بافتی برای اهداف درمانی از جمله اهم فعالیت های این مرکز است.
تجاری سازی فرآورده های سلولی و سلول های بنیادی از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز است.
با راه اندازی این مرکز از سلول ها در درمان بیماری های پوستی، استخوانی، عضروفی، دندان و گسترش آن در بیماری های چشم، قلب و کبد استفاده می شود.
در مرحله نخست راه اندازی این مرکز سلول های بنیادی جداسازی و نگهداری شده و فرآورده های مختلف سلولی را تهیه و زمینه لازم برای سلول تراپی فراهم می شود.
برای راه اندازی این مرکز حدود 30 میلیارد ریال هزینه شده و متشکل از مراکز تحقیقاتی مختلف، اتاق تمیز، آزمایشگاه مولکولی، بخش های درمانگاهی و بستری است.
با توجه به پروژه های مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی مقرر است هر ساله 300 میلیارد ریال برای تکمیل آن هزینه شود که 100 میلیارد ریال این رقم از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این مرکز مساعدت می شود.
انتظار می رود در صورت تحقق حمایت های لازم در انتهای ششمین سال بهره برداری از پروژه همه اهداف راهبردی آن محقق شود.
مرکز تحقیقاتی سلول های بنیادی، ایمولوژی، هموتولوژی از جمله زیرمجموعه های مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی است.

** ستاری: پزشکی بازساختی آینده علم را متحول می کند
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری روز شنبه در آئین بهره برداری از این مرکز با قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای پیگیری این طرح، اظهارکرد: دانشگاه ها به سمت کارآفرینی، استفاده از فناوری های نو و دانش بنیان در حرکت هستند.
سورنا ستاری گفت: این مرکز در راستای ارتقای سلامت جامعه راه اندازی شده و دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این زمینه پیشرو است.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در اجرای این طرح جلوتر از برنامه بوده و بیشتر از اعتبار اختصاص یافته هزینه کرده است.
ستاری گفت: پزشکی بازساختی مبحث جدیدی است که آینده پزشکی را متحول می کند.
وی با اشاره به اینکه اکنون برای راه اندازی این مراکز در تبریز، تهران و شیراز قرارداد داریم، گفت: تمام دانشگاه های علوم پزشکی به این سمت حرکت خواهند کرد.
پزشکی بازساختی از جمله علوم نوین و رو به پیشرفت است که پیش بینی می شود ارزش آن در سال 2030 در جهان به حدود 170 میلیارد دلار برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا