همکاری تمام دستگاه های اجرایی لازمه ایجاد شهر دوستدار کودک/ اصفهان آماده عقد خواهرخواندگی با شهرهای موفق دوستدارکودک

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

در نشست بررسی طرح شهرهای دوستدار کودک اصفهان مطرح شد؛

 

همکاری تمام دستگاه های اجرایی لازمه ایجاد شهر دوستدار کودک/ اصفهان آماده عقد خواهرخواندگی با شهرهای موفق دوستدارکودک

نشست بررسی طرح های شهر دوست دار کودک اصفهان با حضور رئیس دفتر یونیسف ایران و نمایندگان دستگاه اجرایی برگزار شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، نشست بررسی طرح های شهر دوست دار کودک اصفهان با حضور رئیس دفتر یونیسف ایران و نمایندگان دستگاه اجرایی و نهادهای مختلف برگزار شد.

در این نشست نمایندگان مختلف دستگاه های اجرایی استان به بحث و تبادل نظر پیرامون ویژگی های شهر دوستدار کودک و اقدامات انجام گرفته در این زمینه در شهر اصفهان پرداختند.

لزوم توجه دولت ها به حقوق و رفاه کودکان

دکتر ویل پارکس نماینده یونیسف در ایران در این نشست با بیان اینکه اصفهان دارای تاریخ و تمدنی عظیم است، تصریح کرد: شهر اصفهان با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر دارای جمعیت بی شماری از کودکان است که باید از جنبه های مختلف امکانات لازم برای داشتن یک زندگی خوب را برای آنها فراهم کنیم.

وی به رسمیت شناختن حقوق کودکان در کتاب قرآن و در فرهنگ ایرانی ها را نشانه ای از دلایل اهمیت پرداختن به کودکان دانست و تصریح کرد: باید با همفکری زمینه رشد کودکان را فراهم کرده و آنها را عملیاتی کنیم. تمام تحقیقات و مطالعات در سراسر دنیا نشان می دهد که رفاه کودک برترین شاخصی است که دولت ها باید به آن اهمیت دهند چراکه کودکان سرمایه های هر کشوری محسوب می شوند.

نماینده یونیسف در ایران تاکید کرد: حدود سه سال است که شهرداری اصفهان برنامه های اجرایی خود را در زمینه شهر دوست دار کودک آغاز کرده و قصد دارد به اهداف خود در افق چشم انداز 20 ساله برسد.

وی با بیان اینکه باید از تجارب کشورهای موفق در این زمینه مانند کشورهای برزیل، کره جنوبی، فیلیپین، ایتالیا و اسپانیا بهره بگیریم، افزود: اصفهان نیز با توجه به زیرساخت های لازم در این زمینه بسیار مشهور است و تنها باید شهری را برای عقد خواهرخواندگی با این شهر در نظر بگیریم.

ویل پارکس با تاکید بر اینکه دبیر خانه دائمی شهر دوستدار کودک در اصفهان است، ادامه داد: بنابراین موضوع می توانیم کمیته ملی شهر دوستدار کودک را نیز در اصفهان ایجاد و آنرا به شهرهای دیگر کشور ایران متصل کنیم.

تبدیل اصفهان به شهر دوستدار کودک با همکاری تمام نهادها میسر می شود

در ادامه این نشست معاون امور بین الملل مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور اظهار کرد: سالیان متمادی است که مجموعه وزارت کشور با نهادهای بین المللی از جمله سازمان های وابسته به سازمان ملل همکاری داشته و تفاهمنامه امضا کرده است که یکی از این سازمان ها صندوق حمایت از کودکان یونیسف می باشد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد شهردار اصفهان بود که اصفهان با توجه به ظرفیت های بسیار بالای ان به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شود، افزود: اقدامات اجرایی خوبی از جمله تاسیس دبیرخانه شهر دوستدار کودک در اصفهان انجام شده است و اصفهان با توجه به تمام زیبایی ها و ظرفیتی که دارد مورد تایید ما است.

آزرم نیا مقایسه تطبیقی با شهرهای موفق دنیا به منظور مدنظر قرار دادن استانداردها در زمینه شهر دوستدار کودک را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این راستا آمادگی عقد خواهرخواندگی با شهرهای موفق در این زمینه را داریم.

این نماینده وزارت کشور تاکید کرد: تبدیل اصفهان به شهر دوستدار کودک میسر نمی شود مگر با همکاری تمام دستگاه ها و نهادهای اجرایی استان و با توجه به انتخاب اصفهان به عنوان پایلوت کشور در این زمینه، قصد داریم اصفهان را به عنوان الگو به شهرهای دیگر نیز معرفی کنیم تا کار بسیار زیبایی برای نظام و کشورمان انجام داده باشیم.

 

 

 

 

 

اهمیت به کودکان از گذشته در فرهنگ ایرانیان وجود داشته است

منصور سلطانی زاده مدیر امور فرهنگی، هنری و تفریحی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: اهمیت دادن به کودکان از گذشته در تاریخ و فرهنگ ما بوده که البته با توجه به رشد و توسعه شهرنشینی بخشی از این حقوق در حال تضییع شدن است.

وی تصریح کرد: در این زمینه پیشنهاد شد اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک و پایلوت کشور انتخاب شود که با لطف نمایندگان وزارت کشور این عنوان برای اصفهان پذیرفته شد و حضور نماینده یونیسف در اصفهان نیز در همین راستا است.

مدیر امور فرهنگی، هنری و تفریحی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ادامه داد: شهر دوستدار کودک شدن تنها با اقدامات شهرداری میسر نمی شود و همکاری تمام نهادها و دستگاه های دولتی همچنین بخش خصوصی را می طلبد.

تشکیل اتاق های مادر و کودک به شهرداری های سراسر کشور ابلاغ شده است

موسی پژوهان نماینده سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز در این نشست اظهار کرد: سازمان شهرداری های کشور از جمله سازمان های زیرمجموعه وزارت کشور است که به طور مستقیم در جهت هدایت شهرداری های کشور عمل می کند.

وی با بیان اینکه سازمان شهرداری های کشور دو حرکت اصلی در زمینه شهر دوستدار کودک انجام داده، افزود: یکی از این موارد مکان یابی اتاق های مادرو کودک در فضای عمومی شهرها به صورت هدفمند بوده که به شهرداری های سراسر کشور ابلاغ شده و دیگری دستورالعمل توسعه شهر دوستدار کودک بوده که مبنای سفر ما به اصفهان نیز همین موضوع است.

نماینده سازمان شهرداری های کشور گفت: انگیزه بالای اصفهان در زمینه شهر دوستدار کودک این شهر را نقطه اتکایی برای سایر شهرهای کشور تبدیل می کند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا