معلم ، آموزگار درس زندگی
قبل از انقلاب روز معلم در ۱۲ اردیبهشت بود و مناسبت آن، کشته شدن یکی از معلمان به نام ابوالحسن خانعلی در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع اعتراضآمیز معلمان در میدان بهارستان بود.
پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران خبر ترور و قتل مرتضی مطهری به دست اعضای گروه فرقان (که شب قبل اتفاق افتاده بود) در ۱۲ اردیبهشت منتشر شد و به همین مناسبت نیز همین روز دوباره به نام روز معلم نامگذاری گردید.
ارديبهشت ماه، بعنوان روز معلم نامگذارى گرديدهاست، و ازآنجا كه كار اين قشر زحمتكش، آموزش نسلآينده مىباشد، به ذكر مطالبى در زمينه آموزش و سيماى معلم نمونه مىپردازيم:
اساساً آموزش سبب انتقال يافته هاى فردى، گروهى و جمعى (ه فرد، گروه يا جمع) مى شود، كار كرد متقابل نقل و انتقال ارزشها، الگوها، رفتارها و فنون و علوم مختلف در سه بعد مذكور، سبب شكل گيرى پديده هاى نو در جامعه مىگردد
بسيار مشاهده مى شود وقتى عده اى (بدون شناخت قبلى از يكديگر) در مكانى گرد مى آيند، در اثر كنشها و واكنشها يا روابط متقابل فردى و اجتماعى، پديدهاى يا فرهنگى مورد پذيرش آنان قرار مىگيرد و الگوى زندگى مشتركى برايشان فراهم مىگردد، الگويى كه از برترى و تسلط يك مدل رفتارى، لهجه اى، اخلاقى وغيره نشأت مىگيرد و در اين »پروسه«، آموزش و يادگيرى، نقش عمدهاى در بردارد
آموزش در دوران اوليه زندگانى بشر، به طور غير نهادى و بدون نظام جريان داشت و در اصل، يادگيرىذاتى نهفته در انسان، انگيزه لازم و ضرورى را براى شناخت پديدههاى ناآشكار و مجهول مهيا ساخته بود؛ليكن بتدريج كه نسلها از صفحه تاريخ ورق خوردند و آموخته ها و دريافته هاى جوامع )و نسلهاى گذشته(بر روى هم انباشته شد، »ميراث اجتماعى«، پديدار گشت كه آن نيز براى انتفال يافتههاى مادى و معنوى خود(به نسلهاى بعدى) به آموزشِ نهادينه و نظام يافته، احتياج پيدا نمود تا به اين طريق علم و تجربه و راهها وشؤون زندگانى در ابعاد مختلف نظامى، اقتصادى، مذهبى، اجتماعى، حقوقى و غيره براى آيندگان به ارث گذاشته شود به همين دليل، ما مشاهده مىكنيم به هر ميزان كه از تاريخِ گذشته فاصله مىگيريم، نياز به آموزش و روش آموزشى مناسب بيشتر حس مى گردد