مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان: شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی نمادی از مشارکت مردمی در توسعه شهرستان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

در ایران ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخش تعاون به عنوان یکی از سه بخش اقتصاد ی کشور در قانون اساسی آمده است. شرکت های تعاونی در 14 گرایش شامل تعاونی های صنعتی، کشاورزی، خدمات، تأمین نیاز تولیدکنندگان ، تأمین نیاز مصرف کنندگان، تأمین نیاز صنوف خدماتی،فرش دستباف،معدنی،عمرانی،مسکن، حمل و نقل، اعتبار، چند منظوره و تعاونی های سهام عدالت فعالیت می کنند.

محسن نیرومند مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در خصوص شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی توضیح داد: یکی از انواع تعاونی هاکه در چند سال اخیر از اهم برنامه های وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بوده و قانون آن در سال 89 13به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران رسید شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی است که می توانند در زمینه های مختلف فعالیت نمایند و زیر مجموعه شرکت های تعاونی چند منظوره محسوب می شوند.

نیرومند با بیان اینکه قانون شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی با الهام از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی تصویب شد ادامه داد: ه منظور رشد و توسعه شهرستانها، هدایت منابع مردمی به بخش های تولیدی بسترسازی برای ورود به فعالیت های اقتصادی و انجام طرح هایی که به دلیل افزونه زا(رانت زا) بودن آن، امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد تصویب گردید.
وی همچنین گفت: از عمده شرایط تشکیل این نوع از تعاونی ها، عضویت حداقل نیم درصد جمعیت شهرستان است. علاوه بر این کلیه افراد حقیقی متولد یا ساکن یا شاغل در آن شهرستان می¬توانند به عضویت تعاونی درآیند و عضویت در سایر شرکت های تعاونی منعی برای عضویت در این نوع از تعاونیها ایجاد نخواهد کرد.
مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به موضوع فعالیت و مزایای این شرکت های تعاونی گفت: در استان اصفهان 7 شرکت تعاونی توسعه وعمران در شهرستان های نجف آباد، گلپایگان، خوانسار، آران و بیدگل، نایین، چادگان و تیران و کرون تعاونی های تشکیل گردیده است که پروژه هایی مانند احداث کارخانه آسفالت، ایجاد مرکز خدمات بین راهی ( پمپ بنزین و رستوران و… )، بازار ماهی و پروتئین، استفاده از پساب و فاضلاب شهری و ایجاد منطقه سبز جهت کاشت درختان غیر مثمر و تولید چوب صنعتی و کشت پنبه ، ایجاد دهکده توریستی ، مشارکت در ایجاد ایستگاه تولید برق خورشیدی ، احداث سردخانه و تولید بسته¬بندی مواد پروتیینی ، کشت گیاهان دارویی ، ایجاد منطقه اکوکمپ گردشگری و مدیریت واحدهای بوم گردی ، ایجاد زیر ساخت شهرک مسکونی ، ایجاد مجتمع گردشگری در حاشیه سد کوچری و … را در دست اقدام دارند .
نیرومند در پایان گفت: در این میان مسئولان استانی و شهرستانی با حمایت خود از تشکیل تعاونی های توسعه و عمران می توانند ضمن جلب مشارکت حداکثری مردم در توسعه و آبادانی شهرستان، به کاهش نرخ بیکاری در شهرستان خود نیز دست یابند.
موضوع فعالیت شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی
• انجام فعالیت ها در زمینه عمران و آبادانی شهرها و روستاهای شهرستان
• سرمایه گذاری ،مالکیت و مدیریت در فعالیت ها و بنگاههای اقتصادی
• ایجاد و اداره واحد های تولیدی،خدماتی ،توزیعی مرتبط با اهداف تعاونی
• خرید سهام بنگاههای دولتی مستقر در شهرستان
• سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای شهرستان
مزایای تعاونیهای توسعه و عمران شهرستانی
• دولت و سازمانهای وابسته می توانند فعالیتها و طرحها،زمینها و املاک قابل واگذاری در بخش های مختلف را در مواردی که برگزاری مزایده به صرفه نباشد با تائید دولت از طریق ترک تشریفات در اختیار این گونه شرکتها قرار دهند
• شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی می توانند در تملک اراضی در بافتهای فرسوده شهری و روستایی از طریق پرداخت حقوق دولتی ،از تسهیلات قوانین مربوط به تملک اراضی واقع در طرح های مصوب شهری و روستایی استفاده نمایند.
• مشارکت مردم در سرمایه گذاری و توسعه شهرستان توسط این نهاد مردمی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا