استفاده از کامپیوترهای صنعتی بدون فن درپست های DCS برق منطقه ای اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر- اصفهان:

استفاده از کامپیوترهای صنعتی بدون فن درپست های DCS برق منطقه ای اصفهان

  به ابتکار دفتر فنی معاونت بهره‌برداری برق منطقه ای اصفهان برای اولین بار در این شرکت ، کامپیوترهای صنعتی بدون فن Fanless Industrial Computer))در پست‌های DCS فوق توزیع و انتقال مورد استفاده قرار گرفت.

 به گزارش روابط عمومی برق منطقه ای اصفهان مهندس علی اسلامی معاون بهره برداری این شرکت در این باره گفت: امروزه با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت به‌ویژه صنعت بزرگ برق، شاهد افزایش پستهای برق در مناطق مختلف می‌باشیم. بر این اساس جهت افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها به‌جای استفاده از پست‌های سنتی (Conventional)   از پست‌های DCS (سیستم کنترلی توزیع‌شده) استفاده می‌گردد.

مهندس اسلامی افزود: در این پست‌ها کامپیوتر نقش مهم و حیاتی جهت کنترل کامل پست ایفا می‌کند که پس از تحقیقات و بررسی‌های دفتر فنی معاونت بهره‌برداری ، به این نتیجه رسیدیم کامپیوترهای استفاده‌شده در این پست‌ها به علت استهلاک و هزینه نگهداری و تعمیرات و قیمت بالا مقرون به‌صرفه نبوده و هرساله هزینه بالایی جهت سرویس‌های دوره‌ای برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

معاون بهره برداری برق منطقه ای اصفهان افزود: گردوغبار زیاد درآب‌وهوای کویری اصفهان در محیط‌های صنعتی  ازنظر تعمیر و نگهداری نیز باعث شده سرویس‌های دوره‌ای زیادی بر روی تجهیزات انجام گیرد.

وی اذعان داشت: کیس های صنعتی بدون فن امروزه به‌صورت فراگیر در صنعت و در شرایط سخت آب و هوایی توانایی کارکردن به‌صورت مداوم را داشته و نیازمند به هیچ‌گونه سرویس سخت‌افزاری نمی‌باشد و فنّاوری بکار رفته در این کامپیوترها به‌گونه‌ای است که به‌جای استفاده از فن‌های خنک‌کننده، پوشش محافظ خارجی دستگاه از جنس آلومینیوم باقابلیت خنک شوندگی سریع در محیط در نظر گرفته‌شده است که با استفاده از دمای محیط میتواند خنک شوندگی موردنیاز برای پردازش‌های داخلی را به دست آورد.

مهندس اسلامی این کامپیوترها را ازنظر کارایی ، قدرت پردازشی و کارکرد در سطح بالاتری از کامپیوترهای صنعتی قدیمی نصب‌شده عنوان کرد و افزود: کامپیوترهای مذکور مدت 7 سال در پست شهید فهمیده (پایلوت این طرح) بدون مشکل در سرویس بوده اند و همچنین ازنظر فضای اشغالی در تابلوها، فضای بسیار کمتری اشغال می‌کنند.

بنابراین گزارش دفترفنی معاونت بهره‌برداری اقدام به نصب کیس های فوق الذکر با برندهای معتبر در پست های63 کیلوولت شهید فهمیده، ویلاشهر وآران و بیدگل نموده و در بقیه پست‌ها نیز در حال نصب می‌باشد. همچنین با توجه به بازخورد خوب این محصول در پست‌های انتقال جدید همچون 230 کیلوولت صفه و پست‌های در حال ساخت 230 کیلوولت کهندژ و طالقانی نیز کامپیوترهای بدون فن به کار گرفته خواهدشد.

 

دکمه بازگشت به بالا