تخریب خانه تاریخی نائل ارتباطی با شهرداری اصفهان ندارد/ مديريت جديد شهري خود را متعهد به صيانت از هويت اصفهان مي داند

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

اطلاعيه اداره كل ارتباطات و امور بين الملل شهرداري اصفهان؛

تخریب خانه تاریخی نائل ارتباطی با شهرداری اصفهان ندارد/ مديريت جديد شهري خود را متعهد به صيانت از هويت اصفهان مي داند

اداره كل ارتباطات و امور بين الملل شهرداري اصفهان با صدور اطلاعيه اي، به اخبار منتشر شده در خصوص خانه تاريخي نائل واكنش نشان داده و اعلام كرد: برخلاف برخي ادعاهاي صورت گرفته، تخريب اين خانه تاريخي هيچ ارتباطي با شهرداري اصفهان ندارد.

متن اين اطلاعيه به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

در هفته هاي گذشته، اخبار و گزارش هايي به نقل از مقامات مسئول و يا به قلم روزنامه نگاران و كارشناسان در خصوص تخريب خانه تاريخي نائل در اصفهان منتشر شد كه در اين اخبار، شهرداري اصفهان به تخريب اين خانه متهم شده است. اداره كل ارتباطات و امور بين الملل شهرداري اصفهان در فضايي متفاوت نسبت به روندهاي مرسوم، تصميم گرفت به جاي واكنش سريع نسبت به موضوع كه معمولاً در قالب صدور جوابيه و تكذيبيه صورت مي گرفت، به بررسي دقيق و همه جانبه موضوع بپردازد و سپس اطلاعيه اي در جهت تنوير افكار عمومي صادر نمايد. در اين خصوص، موارد ذيل جهت اطلاع شهروندان، اصفهان دوستان و اصحاب رسانه تقديم مي گردد:

  • صيانت از هويت تاريخي اصفهان و پاسداري از اصفهان زيبا، تعهد مديريت جديد شهري و شهردار محترم اصفهان است. اداره كل ارتباطات و امور بين الملل شهرداري اصفهان در اولين مواجهه با خبر تخريب، به دستور شهردار اصفهان به بررسي دقيق و ميداني موضوع پرداخت تا با اين دستور مستقيم، در صورت وجود هرگونه نقش احتمالي شهرداري طبق ادعاهاي صورت گرفته، تمام تلاش و اهتمام در زمينه برخورد با متخلفان، اصلاح روندهاي معيوب و همچنين جبران اثر صورت گيرد. اكنون پس از حدود ده روز پيگيري با اطمينان كامل به همه شهروندان اعلام مي نماييم كه شهرداري اصفهان هيچ نقشي در اين تخريب نداشته است و متاسفانه مديران يكي از دستگاه هاي اجرايي بدون هيچ گونه سندي بر اساس فرضيات و حدسيات خود، به انتشار اين اخبار دست زده اند.
  • سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري اصفهان در تاريخ 18 آبان ماه با تماس هاي اهالي محل مواجه شد كه به ناايمن بودن و وجود ترك خوردگي زياد در ديوار اين خانه تاريخي و احتمال ريزش آن اعتراض كرده بودند. اين درخواست با بازديد كارشناس و مدير عملياتي اين سازمان همراه شد و نمايندگان سازمان آتش نشاني به همراه عوامل كنترل ساختمان منطقه 3 شهرداري اصفهان، نماینده برق منطقه ای و نماينده سازمان ميراث فرهنگي در محل حضور يافته و بررسی های لازم را انجام دادند که طي صورتجلسه (واحد پیشگیری سازمان آتش نشانی اصفهان) این بنای تاریخی به منظور انجام اقدامات لازم در تاریخ 18 آبان ماه 96 به نماينده سازمان ميراث فرهنگي تحویل شد. در جريان اين بازديد، ترك خوردگي هاي عميقي در ديوار ساختمان كه مشرف به پياده رو و معبر عمومي است، مشاهده شد كه در اين زمينه، هشدارهاي ايمني لازم در محل به ساكنين ارائه شده و نوار هشدار دهنده خطر در اطراف ساختمان نصب شد.
  • اهتمام شهرداری اصفهان حراست از بنای فوق بوده است و با وجود نامه نگاری اهالی محل و تماس های مکرر آنان مبنی بر نا امن بودن دیوارهای این ساختمان(در تاريخ 29 آبان ماه)، این موضوع به متولیان مربوطه انتقال داده شد.
  • معاون اداره كل میراث فرهنگی استان يكي از نشانه هاي خود براي متهم كردن شهرداري را “ضبط مصالح و ابزارهای مرمتگران و توقف كار آن ها” عنوان كرده است.

اين موضوع در درجه اول اعمال قانون ماموران شهرداري در زمينه ساخت و سازهاي غيرمجاز در شهر بوده و به دليل ناهماهنگي اداره كل مربوطه با شهرداري منطقه سه قبل از اقدام رخ داده است. طبیعی است که ماموران شهرداری از مرمت این بنا پیش از نامه نگاری و داشتن پروانه جلوگیری کنند. بعد از اين اعمال قانون، موضوع از طريق ارتباط بين دو اداره حل شده است.

در درجه دوم، ضبط مصالح و ابزارهاي مرمتگران هيچ ارتباطي با تخريب بنا ندارد و براي انحراف افكار عمومي از اصل موضوع و دخيل كردن شهرداري به هر شكل ممكن بيان شده است.

همچنین در خصوص اين ادعاي مطرح شده كه معاون اداره كل ميراث كه “تخريب خانه تاريخي نائل در شب همان روزي كه نامه درخواست مرمت ارسال شده صورت گرفته” بايد گفت: با وجودی که این نامه به تاریخ 2 آذرماه شماره شده است اما جای تعجب دارد که چرا از جانب سازمان میراث فرهنگی این نامه به تاریخ 5 آذرماه در دبیرخانه شهرداری منطقه سه به ثبت رسیده است و ای کاش اداره كل میراث فرهنگی برای نامه های نگاشته شده از جانب مدیر کل محترم اندکی دلسوزانه تر برخورد می کرد.

  • در گزارش منتشر شده از سوي روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان ، مواردي از جمله “تخريب با ماشين آلات سنگين و همچنين نياز به مجوز تردد براي اين ماشين آلات”، به عنوان دلايل نقش داشتن شهرداري در عمليات تخريب عنوان شده است. در اين خصوص لازم به توضيح و البته واضح است كه به جز شهرداري، بسياري از سازمان ها، ارگان ها و همچنين بخش خصوصي چنين ماشين آلاتي را در مالكيت خود دارد. در زمينه مجوز نيز واضح است، دليل انتخاب ساعات پاياني شب براي تخريب، اقدام غيرقانوني و خارج از مجوزهاي دستگاه ها و ارگان ها بوده است.

 

  • در يادداشت جناب آقاي سيد محمد بهشتي رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري كه از چهره هاي ارزشمند و قابل احترام كشور در حوزه ميراث فرهنگي هستند و همچنين بسياري يادداشت ها و گزارش هاي منتشر شده در رسانه ها كه از سوي روزنامه نگاران و تحليل گران عزيز اين حوزه -كه همه از دلسوزان يادمان هاي تاريخي كشور هستند- مطرح شده، فرضيات و حدسيات مديران استاني ميراث فرهنگي كه در بندهاي قبل به توضيح آن پرداخته شد و همچنين گزارش انتشار يافته از سوي روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، مبناي وارد كردن اتهام به شهرداري براي تخريب اين خانه تاريخي شده است. ضمن تشكر از دلسوزي همه اين عزيزان، شهرداري اصفهان اعلام مي دارد اين خانه تاريخي مانعي براي اجراي هيچ طرح يا پروژه اي نبوده و اتهامات وارد شده بي اساس است.

 

  • با توجه به بافت تاريخي منطقه سه شهرداري اصفهان حفظ، مرمت و احيای ابنيه و فضاهاي تاريخي یکی از اولویت های اصلی شهرداری در این منطقه است که نمونه این دغدغه مندی را می توان در ساماندهي و مرمت بناهايی چون حمام شاهزاده ها، مقبره باباقاسم،‌ مقبره خواجه نظام الملك، خانه تاريخی مجاور مسجد آيت اله محقق و سقاخانه هاي تاريخي این منطقه مشاهده کرد.

 

  • ضمن احترام به همه مسئولاني كه در اين مدت در خصوص تخريب اين خانه اعلام نظر كردند، به نظر مي رسد به دليل عجله و شتاب آن ها در پيدا كردن مقصر براي پاسخگويي به افكار عمومي در زمينه اين خانه تاريخي، متاسفانه برخي اخلاق حرفه اي در اطلاع رساني زيرپا گذاشته شده است و به انحراف افكار عمومي منجر شده است.

 

  • شهرداري اصفهان ضمن ابراز تاسف شديد از تخريب اين خانه تاريخي، آماده هرگونه تعامل با همه دستگاه ها در زمينه بررسي و روشن شدن زواياي اين تخريب است. اميدواريم با همكاري و همدلي دستگاه هاي مربوطه، به جاي شنيده شدن اخبار ناگوار تخريب خانه هاي تاريخي، شاهد استفاده مطلوب از اين يادمان ها در زمينه توسعه گردشگري، توسعه فرهنگي و همچنين نمايش جلوه هايي از تاريخ، تمدن و پيشينه ارزشمند شهرمان به جهانيان باشيم و تهديدهاي پيش روي يادمان هاي تاريخي را به فرصتي براي شكوفايي و آباداني تبديل كنيم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا