برگزاری دوازدهمین برنامه از جشنواره فراگیر نخستین واژه آب در شهرستان خور و بیابانک

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

دوازدهمین برنامه از جشنواره فراگیر نخستین واژه آب با حضور بیش از 500 نفر دانش آموز در شهرستان خور و بیابانک برگزارشد.
در این برنامه محمدجواد فیروزی مدیر آبفا خور و بیابانک گفت: مردم این منطقه در دل کویر زندگی می کنند. این کویرنشینان بهتر از هرکسی قدر آب را می دانند و آب برای این مردم حکم کیمیا را دارد. اما با این همه آبفا خور به منظور مصرف صحیح آب به طور مکرر پوستر، بنر، کتاب، بروشور حاوی مطالب و روشهای صحیح آب را میان اقشار مختلف جامعه توزیع می نماید و همچنین از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات نیز به منظور رهنمود کردن مردم در مصرف صحیح آب استفاده می شود. این درحالیست که چند روز گذشته نماز باران در شهرستان خور اقامه گردید.
وی اعلام کرد: بهره گیری از سیستم تله متری، تله کنترل، ایستگاه فشارسنج، نصب شیرهای کنترل منجر شده است که آب به بهترین شکل ممکن و عادلانه میان مردم توزیع شود و نیز از هدررفت آب جلوگیری بعمل آید. این در حالیست که در چندسال اخیر اجرای عملیات اصلاح شبکه فرسوده آب باعث شد میزان هدررفت آب در 3 شهر خور، جندق و فرخی بسیار کاهش یابد.
فیروزی گفت: به طور میانگین هرسال حدود 24 کیلومتر از شبکه های فرسوده آب در منطقه خور و بیابانک اصلاح و بازسازی می شود اما با این وجود در انتظار بارش های زمستانی هستیم تا مطمئن باشیم که تابستان پیش رو را بدون کمترین چالش سپری کنیم چراکه به دلیل عدم بارندگی در فصل پاییز و خشکسالی های اخیر آبدهی منابع آبی در خور و بیابانک بسیار کاهش یافته است بعنوان مثال آبدهی چشمه بازیاب که در سال 88 حدود 30 لیتر بوده هم اکنون به یک لیتر کاهش یافته است. این درحالیست که در فصل پاییز گذشته میانگین بارندگی در شهرستان خور حدود 45 میلی متر بود اما این رقم در پاییز امسال به کمتر از 2 میلی متر رسیده است هم اکنون ما مردم کویرنشین برای غلبه بر بحران کم آبی در انتظار بارش های زمستانی هستیم.
در ادامه این برنامه که بسیار مورد استقبال دانش آموزان خور و بیابانک قرار گرفت ابوالحسن زاهدی فر مدیر آموزش و پرورش شهرستان خور و بیابانک پیرامون ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب میان دانش آموزان گفت: اینجا بیابانک است و مردم بیابان قدر آب را می دانند (قدر آب چه دانی که در کنار شط فراتی) مردم این منطقه با تمام وجود موضوع کم آبی را حس کردند پس در مصرف آن نهایت دقت را به خرج می دهند اما با این همه ما برای اینکه دانش آموزان بیش از پیش آب را درست مصرف کنند برنامه های آموزشی در محل پایاب جایی که قنوات بنا شده است برگزار می کنیم و به دانش آموزان گوشزد می کنیم که گذشته گان با چه مشقتی آب را بدست می آوردند بنابراین شما باید نهایت دقت را در مصرف آب به خرج دهید و آن را هدر ندهید و نیز به منظور صرفه جویی در مصرف آب تمام کولرهای آبی را در مدارس منطقه خوروبیابانک جمع آوری کردیم و بجای آن به ناچار از اسپیلیت و کولرهای گازی استفاده می کنیم تا بدین گونه از مصرف بی رویه آب جلوگیری شود.
این درحالیست که جشنواره فراگیر نخستین واژه آب برای اولین بار در شهر خور و بیابانک برگزار شد و به گفته مدیر آموزش و پرورش خور و بیابانک تاکنون هیج نوع جشنواره، همایش و برنامه آموزشی با استفاده از ظرفیت هنرمندان که با زبان شعر، موسیقی، طنز و تئاتر عروسکی می باشد در این شهرستان برگزار نشده است و این برنامه برای معلمان و دانش آموزان بسیار جذاب و دیدنی بود به طوریکه دانش آموزان با شور و هیجان برنامه نخستین واژه آب را دنبال کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا