آذربایجان شرقی؛ مهد فرهنگ، هنر و اندیشه اسلامی است

ارک خبر- رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور: آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در فرهنگ، هنر و اندیشه اسلامی دارد.
آذربایجان شرقی؛ مهد فرهنگ، هنر و اندیشه اسلامیبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مرادی رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در نشست هم اندیشی و هم افزایی گنگره بین المللی نظامی گنجوی و هویت ملی در تبریز افزود: با مرور صد سال گذشته، کمتر افرادی همانند علامه طباطبائی، محمد تقی جعفری و شعرایی، چون شهریار یافت می‌شود که آوازه آن‌ها جهان اسلام را درنوردیده و به دور‌ترین نقاط جهان رفته است.
وی با اشاره به اینکه هویت ملی ارتباط اساسی با افزایش اقتدار ملی دارد افزود: در شرایط فعلی و نظام حاکم در جهان، حفظ و تقویت هویت ملی می‌تواند اقتدار ملی را در مقابل هر تهدیدی افزایش دهد از این رو باید با پاسداشت، تکریم و معرفی مفاخر و بزرگان کشور در حفظ هویت ملی، گامی مهم برداشت و از تهاجم فرهنگی غرب در این حوزه جلوگیری کرد.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آذربایجان شرقی هم در این نشست گفت: گنگره بین المللی نظامی گنجوی و هویت ملی، ۲۱ اسفند امسال همزمان با سالروزتولد نظامی گنجوی در تالار معلم تبریز برگزار خواهد شد.
مسلم اورنگی نقش زبان فارسی در منظومه فکری ادبی نظامی، فرهنگ‌شناسی اشعار نظامی، مروری بر زندگی‌نامه و دیدگاه‌های وی، نقش نظامی در ادبیات جهان، مروری بر عرفان، نگاه‌های فلسفی و جامعه‌شناختی نظامی و فرهنگ‌شناسی اشعار نظامی را از جمله محور‌های این کنگره برشمرد.
حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی و پارسی‌گوی حوزه‌ی تمدن ایرانی در قرن ششم هجری و پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی است.
اززندگانی وی اطلاعات دقیقی در دست نیست و دربارهٔ سال تولد و وفات او نقل‌های تذکره‌نویسان مختلف است، اما آنچه مسلم است او در شهر گنجه می‌زیست و در همین شهر وفات یافته است.
آرامگاه حکیم نظامی، هم اکنون در شهر گنجه جمهوری آذربایجان قرار دارد.
مخزن‌الاسرار، هفت‌پیکر، خسرو و شیرین، اسکندر نامه، لیلی و مجنون (مشهور به خمسه نظامی) و دیوان حکیم نظامی از جمله آثار این ادیب نامور ایرانی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا