کشاورزی اصفهان بامشکل بزرگی بنام خشکسالی دست وپنجه نرم میکند

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با «ارک خبر» مطرح کرد:

کشاورزی اصفهان بامشکل بزرگی بنام خشکسالی دست وپنجه نرم میکند

 

محسن کریمیان  درگفتگو با ارک خبر مطرح کرد:تسهیلات در راستای تأمین کالاها و مواد اولیه موردنیاز با تشکیل جلسات مستمر ستاد تنظیم بازار و اخذ و تحلیل قیمت از بازار محصولات کشاورزی و ثبت در سامانه قیمت محصولات کشاورزی از وظایف این مدیریت است. در همین ارتباط این مدیریت تلاش می کند بازار محصولات کشاورزی را به بهترین شکل مدیریت کند و در ایامی از سال همچون عید نوروز، ماه رمضان و ماه محرم این فعالیت ها دوچندان می شود تا مشکلی در بازار ایجاد نشود.
با این تفاسیر و درمجموع مهمترین ظرفیت های بخش کشاورزی استان را در چه مواردی می دانید؟
حضور بخش خصوصی کارآمد و توانمند جهت سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی، وجود ظرفیت های علمی، فنی و تخصصی و مراکز پژوهشی و آموزشی در سطح استان، امکان توسعه کشت محصولات صادراتی (گیاهان دارویی، گلخانه ای و کشت دوم)، ظرفیت های مختلف جهت توسعه صنعت آبزی پروری، همجواری با حوزه منابع تأمین آب زاگرس مرکزی، قرار گرفتن استان در مرکز کشور و در مسیر راه های ترانزیتی و وجود منابع طبیعی و اقلیمی متنوع به عنوان زیرساخت محرک فعالیت های بخش کشاورزی، از مهمترین ظرفیت های بخش کشاورزی استان محسوب می شوند.
اگر بخواهید به مهمترین مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان اصفهان اشاره داشته باشید چه مواردی را نام می برید؟
استفاده نامناسب و بیش از ظرفیت از منابع طبیعی استان، تغییر کاربری اراضی مستعد کشاورزی، کمبود منابع آب مورد نیاز، آلودگی منابع آب وخاک به دلیل استقرار صنایع سنگین، بهره برداری غیراصولی از منابع آب و پایین بودن راندمان آبیاری، کاهش منابع و ذخایر آبی و بحرانی شدن وضعیت سفره های آب زیرزمینی استان از مهمترین معضلاتی هستند که کشاورزی استان را با خود درگیر ساخته اند.
به مهمترین سیاست های مدنظر این سازمان به منظور توسعه بخش کشاورزی در راستای حمایت از تولید ملی اشاره داشته باشید، در این بخش چه برنامه هایی برای اجرا در دستور کار دارید؟
جهت گیری به سمت گسترش روش های نوین کشت به منظور استفاده بیشتر از منابع محدود موجود، توسعه کشت های گلخانه ای، یکپارچه سازی کشت همراه با مدیریت مدرن و پیشرفته، اصلاح الگوی کشت با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های مناطق، توسعه تشکل های تولیدی در بخش کشاورزی و حمایت از تشکل های موجود، تخصیص تسهیلات بانکی به منظور اجرای طرح های یکپارچه سازی، توسعه مکانیزاسیون، توسعه اجرای سیستم های نوین آبیاری، مهار آب های سطحی و تغذیه مصنوعی سفره های زیرزمینی، توسعه، ترویج و حمایت از اجرای روش های بیابان زدایی و پیشگیری از گسترش کویر، توسعه روش های مبارزه بیولوژیک علیه آفات و بیماری های محصولات زراعی و باغی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، سرمایه گذاری به منظور توسعه تولید محصول ویژه (عاری از باقیمانده های سموم و آنتی بیوتیک های شیمیایی)، اجرای طرح ساماندهی و اسکان عشایر، گسترش کمی و کیفی صنعت بیمه کشاورزی، توسعه صادرات محصولات کشاورزی و… از مهمترین سیاست های مدنظر و مورد تأکید سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان می باشند.
صحبت پایانی؟
فقط باید به این موضوع اشاره داشته باشم که امروز کشاورزی اصفهان با مشکل بزرگی به نام خشکسالی دست وپنجه نرم می کند اما بااین وجود با تکیه بر توان فنی و علمی کارشناسان و متخصصان و تجارب کشاورزان شاهد حفظ میزان تولیدات استان هستیم و خوشبختانه صادرات خوبی نیز به کشورهای مختلف داشته ایم به گونه ای که در هشت ماهه نخست سال جاری بیش از 85 میلیون دلار صادرات انواع محصولات کشاورزی از استان داشتیم. امید است با حضور هر چه بیشتر سرمایه گذاران در استان، افزایش میزان بارش ها، بهبود وضعیت منابع آبی استان، تخصیص هر چه بیشتر منابع مالی و توجه تمامی مسئولان، شاهد موفقیت های هر چه بیشتر کشاورزی استان باشیم. سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز همواره تلاش می کند با استفاده از تمامی امکانات خود در راستای کمک به تولیدکنندگان و بهره برداران و درنهایت درخشش کشاورزی استان قدم بردارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا