دهه فجر امسال۳۰۸ طرح کشاورزی در اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد

دهه فجر امسال۳۰۸ طرح کشاورزی در اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از افتتاح و بهره‌برداری ۳۰۸ طرح مربوط به این بخش در ۲۳ شهرستان استان همزمان با ایام‌الله دهه فجر خبر داد.

مهرداد مرادمند در نشست خبری بااصحاب رسانه بیان کرد : افتتاح ۳۰۸ پروژه بخش کشاورزی استان اصفهان ،سهم هر بخش از این پروژه ها در این ۳۰۸ پروژه آماده بهره برداری کشاورزی در حوزه های تولیدات گیاهی با ۱۱۳پروژه، آب و خاک و امور فنی مهندسی با ۹۶ پروژه، منابع طبیعی و آبخیزداری با ۳۵ پروژه، تولیدات دام، طیور و آبزیان با ۲۹، امور عشایر با ۲۵ پروژه، صنایع کشاورزی، دامپزشکی، تعاون روستایی هر یک با سه و پروژه و تحقیقات کشاورزی با ۱ پروژه توزیع شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: طرح‌های دهه فجر امسال در ۲۳ شهرستان استان اصفهان انجام می‌شود که تیران و کرون با ۸۷ طرح، دهاقان با ۴۵ و سمیرم با ۳۳ طرح بیشترین تعداد را به خود اختصاص دادند و شهرستان‌های خمینی‌شهر، فریدن و خوانسار هر یک با ۲ طرح کمترین میزان را در اختیار دارند.

مرادمند در ادامه با اشاره به گوناگونی آب و هوایی اضافه کرد: استان اصفهان با برخورداری از مناطق گرم و خشک می‌تواند خرما و پسته تولید کند و به دلیل وجود مناطق سرد کوهستانی، ظرفیت تولید گردو و بادام را دارد، همچنین با هوای معتدل در برخی مناطق توانسته محصولات دانه‌دار و هسته‌دار را تولید و روانه بازار کند.

وی به تولید ۴.۶ میلیون تن محصولات باغی و ۸۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در شرایط نرمال اشاره کرد و اظهار داشت: ۴۸۹ هزار هکتار از اراضی مربوط به کشت گیاهان زراعی و ۷۹ هزار هکتار مربوط به باغات است.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، از نظر رتبه‌بندی این استان با تولید سالانه یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیر در جایگاه نخست قرار دارد و با تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

وی در ادامه به جایگاه نخست استان اصفهان با تولید سالانه هشت هزار تن بوقلمون و یک‌هزار تن شترمرغ اشاره کرد و گفت: دامداران منطقه ۶۸ هزار تن گوشت قرمز در یک سال تولید می‌کنند که از این نظر رتبه پنجم و با تولید هفت هزار تن عسل در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است.

مرادمند افزود: استان اصفهان با تولید ۶۸ میلیون قطعه ماهیان زینتی و ۳۰۰ هزار تن پیاز در رتبه نخست و همچنین با تولید ۳۷۲ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، ۴۸۵ هزار تن سیب‌زمینی و ۲۴۳ هزار تن سیب در جایگاه سوم قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی خوبی که سال گذشته زراعی در استان اصفهان شاهد بودیم، تولیدات افزایش پیدا کرد اما فروردین امسال، سیلاب در مناطق غربی و جنوبی آسیب‌هایی وارد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به کم‌آبی و واقع شدن این استان در منطقه خشک کشور گفت: عملیات زیربنایی و زیرساختی برای تداوم کشاورزی در سال‌های خشک انجام شده و اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی و جایگزینی گیاهان تاب‌آور در برار خشکی و شوری در دستور کار است.

وی بیان کرد: بر این اساس سال گذشته هفت هزار تن گندم و جو گواهی شده مورد استفاده قرار گرفت و تغییر کشت کاشت بهار به پاییز را داشتیم تا بهتر بتوانیم از منابع آبی استفاده کنیم.

مرادمند اضافه کرد: یک هزار و ٨۵۶ گلخانه فعال در استان اصفهان وجود دارد و در سال‌های گذشته توسعه کشت گیاهان دارویی و محصولاتی مانند زعفران و موسیر در این منطقه را شاهد بودیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا