سعدی پدر ارتباطات و روزنامه نگاری است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

زمانی:

سعدی پدر ارتباطات و روزنامه نگاری است

دبیر علمی “کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران” گفت: امروزه مدیر روابط عمومی باید چشم و گوش مدیر بوده و خلاها را پر کند و از طرفی به کارکنان انگیزه دهد، زیرا بدون وجود اعتماد و سجایای اخلاقی، سازمان ها نمی توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایمنا، هادی زمانی صبح امروز _پنج شنبه ۲۶ بهمن ماه_ در کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران اظهار کرد: بر اساس نظریه “مارتین وبر” سه سطح ارتباطی در دنیا وجود دارد که نخستین مورد آن ارتباط موثر با طبیعت است. با گذر از ارتباط با طبیعت به ارتباط موثر با دیگران و ارتباط با خالق می‌رسیم که بر اساس آموزه های مکتب ما بزرگترین نعمتی که به انسان ها داده شده خدمت به خلق است.

وی ادامه داد: خداوند همه هستی را برای انسان ها آفرید و اجازه داد در آن تغییر ایجاد کنند. هر علمی برای رفع نیازهای انسان به وجود آمد و البته برخی از علوم مانند کیمیاگری امروزه از میان رفته و برخی دیگر مثل پزشکی پیشرفت روزافزون داشته است، اما باید پرسید در این بین جایگاه روابط عمومی کجاست؟

این متخصص علوم ارتباطات افزود: در ابتدای امر روابط عمومی را به عنوان وکیل مدافع مخاطب و یا مشاور مدیرعامل می‌دانستند، اما اگر دانش روابط عمومی نتواند نیاز جامعه را پاسخ دهد در سازمان خود نیز موثر نخواهد بود. اگر جایگاه مسئولان روابط عمومی مشخص نباشد، این مراکز تنها به یک اسم در سازمان ها تبدیل می شوند. روابط عمومی در دوره ای اطلاع رسانی و در دوره ای دیگر به نهادی پاسخگو تعریف می شود که یک تعریف کامل نیست.

وی اضافه کرد: آقای مرتن می گوید سازمان ها، انسان ها را اداره می کنند و از طرفی تاکید می کند تا زمانی که مردم در تعاملات خود نتوانند به خوبی عمل کنند، روابط عمومی شکل نمی گیرد.

این استاد جامعه شناسی گفت: جامعه بر یک نظام ارتباطی استوار است که در جامعه ما تعریف نشده است، درحالی که در گنجینه های ادبیات فارسی همچون بوستان و گلستان این مسائل ذکر شده است. امروز قدرت مدیریت یک مدیر در داشتن تکنولوژی تعریف نمی شود، بلکه چگونگی برقراری ارتباط با دیگران اهمیت دارد.

زمانی تاکید کرد: تنها رمز موفقیت ما در این است که تلاش کنیم بیشتر بدانیم و به سمت یک واحد نظامند روابط عمومی در سازمان های خود برای تعاملات گسترده با مخاطبان حرکت کنیم، زیرا مهم ترین راه برای موفقیت هر سازمان ارتباط پیوسته است و به همین دلیل است که منشی ها بزرگترین دشمنان مدیران موفق به شمار می روند.

وی افزود: در سال ۱۹۲۳ روابط عمومی متولد و به تدریج علم مدیریت با ترجمه وارد کشور شد، در حالی که علم هر سه سال یک بار در حال به روز رسانی است و ما نتوانسته ایم به علم روز برسیم.

این نظریه پرداز روابط عمومی فراگیر اظهار کرد: مدیریت استراتژیک مرده است و دیگر کارایی ندارد، در حالی که اگر بوستان و گلستان را درست تحلیل می کردند، سعدی را پدر ارتباطات و روزنامه نگاری می دانستند، همانطور که ابن خلدون را پدر جامعه شناسی می‌دانند.

وی اضافه کرد: معنای تفکر برنامه ریزی این نیست که برای همه مسائل برنامه ریزی کنیم، بلکه باید یک برنامه استراتژیک و چشم انداز بلندمدت داشته باشیم، به همین دلیل است که ۱۳ سال متوالی از بیمه سلامت ایران به عنوان یک سازمان برتر در جشنواره شهید رجایی نام می برند.

زمانی گفت: سازمان ها دارای روابط رسمی و غیررسمی هستند و روابط عمومی باید این روابط را مدیریت کند؛ در مدیریت استراتژیک ۴۹۰ تعریف ارایه شده که به کارکردهای مختلف آن می پردازد، اما امروزه مدیر روابط عمومی باید چشم و گوش مدیر بوده و خلاها را پر کند و از طرفی به کارکنان انگیزه دهد، زیرا بدون وجود اعتماد و سجایای اخلاقی، سازمان نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: هر مسئله پیچیده‌ای از دایره علوم خارج می شود و به همین دلیل باید برای مسائل پیچیده، راهکارهای ساده ارائه داد.

دبیر علمی کنفرانس ملی رویکردهای روابط عمومی ایران عنوان کرد: برای یک سازمان ناب به مکانیزم، رهبر و روابط عمومی ناب نیاز داریم، همچنین می توان گفت انبارداری و عدم تعادل سازمانی و فشار بیش از حد بر روی برخی از بخش ها، آفت مدیریت ناب است.

وی افزود: یک مدیر موفق باید تنها کنترل و نظارت داشته و مسیرهای رسیدن به موفقیت را برای کارکنان تسهیل کند. مدیر ناب، مدیر خدمتگزار است که بر خدمتگزاری به دیگران تاکید کرده و تلاش می کند کارکنان روحیه ای پرتلاش داشته و حس ابتکار، توانایی نه گفتن، بصیرت، همدلی و التیام بخشیدن و توانایی بسیج کردن نیروها را داشته باشند.

وی اضافه کرد: برقراری پیوند، نفوذ افراد را افزایش می دهد، البته این مسئله تنها در کلمات نمی گنجد، بلکه آنچه در نیت و قلب افراد می گذرد بسیار مهم است، برقراری پیوند نیاز به انرژی دارد و به همین دلیل است که امیرالمومنین(ع) می گویند صبح را با دعا برای دیگران آغاز کنید.

این نظریه پرداز روابط عمومی فراگیر گفت: تا به امروز با مشکلات زیادی روبرو شده و برای حل آن موفق نبوده ایم، به همین دلیل است که روابط عمومی باید پا را فراتر از وظایف خود گذاشته و از سازمان ها بیرون آمده و به عرصه زندگی بیاید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا