تفکیک آب شرب از آب مصارف بهداشتی در شهرستان خوروبیابانک

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

حدود یک دهه ، در کنار تمام هشدارها و درخواست‎ها، صحبت‎ها  ،طرح تفکیک آب شرب از آب بهداشتی برای نبرد با مشکل کم آبی از سوی برخی  از کارشناسان  به عنوان راهی مطمئن برای عبور از این بحران در  کشور گفته می شود . در واقع بسیاری ازکارشناسان  ایجاد دو شبکه ایی آب را نه تنها برای دسترسی  پایدار مردم به آب شرب و آب بهداشتی بلکه  یکی از راههای بهینه مصرف کردن آب  نیز قلمداد می کنند.  در این خصوص مهندس هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: جداسازی شبکه آب بهداشتی و آب شرب در کشور به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های تصفیه آب، ارتقای کیفی آب شرب با جداسازی مصارف غیرشرب از شرب همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب شرب  با حذف مصارف شرب از غیر شرب می باشد چرا که  وضعیت آب در جهان به ویژه در کشورهایی که میانگین بارندگی آن ها از متوسط جهانی کمتر است، ایجاب می‌کند که تولید ومصرف آب سازماندهی و برای مصرف آب «نقاط هدف» تعیین شود این در حالی است که در حال حاضر در ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد آب شرب  با هزینه های گزاف تولید و با هزینه های بسیار سنگین تصفیه می شود و در شبکه توزیع شهری قرار می گیرد
وی افزود:  برای جداسازی شبکه آب شرب از آب مصارف  بهداشتی  باید  بررسی‌های فنی و اقتصادی دقیقی صورت گیرد. جداسازی آب شرب و بهداشتی سیستم پیچیده ای دارد و سرمایه گذاری زیادی می خواهد لذا درحال حاضر درایران در بیشتر نقاط  امکان اینکه دو سیستم آب وارد منازل شده و انشعابات جدید ایجاد شود بسیار سخت است   ولی شاید بتوان برای  شهرهای کوچک که جدید احداث می‌شوند از همان ابتدا زیرساخت‌های لازم برای شبکه‌های جدای آب شرب و بهداشتی در نظر گرفت .
مدیرعامل ورئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان عنوان کرد:  جداسازی آب شرب و بهداشتی بررسی فنی زیادی می طلبد و متاسفانه به دلیل اینکه از گذشته استراتژی خاصی  برای این کار وجود نداشته اجرای آن را در حال حاضر مشکل شده است علاوه بر این مسائل نیز مالی یکی دیگر از چالش های پیش روی طرح تفکیک آب شرب و بهداشتی است .
وی با بیان اینکه جداسازی شبکه آب شرب و بهداشتی هزینه زیادی را به صنعت  تحمیل می‌کند،اظهار کرد: براساس بررسی های صورت گرفته اجرای طرح تفکیک آب شرب از آب بهداشتی  برای مناطقی که آب با کیفیت دارند توصیه نمی‌شود.  این در حالیست که دراستان اصفهان در  شهر خور شبکه آب شرب از مصارف بهداشتی جداست  چرا که این شهر در شرقی ترین نقطه استان می باشد  .  موقعیت جغرافیایی آن بگونه ایی ست  که از شرق به استان خراسان جنوبی ، از جنوب به استان یزد ، از شمال به استان سمنان و از غرب به بخش انارک شهرستان نایین محدود می شود . به گونه ایی که می توان گفت در دل کویر قراردارد . نه تنها منابع آبی بسیار محدود ،بلکه دسترسی به آب شیرین درشهر خور بسیار ناچیز است.
مهندس امینی با بیان اینکه  کاهش بارش ها به ویژه در مناطق شرق استان و کمبود انباشتی بارش ها طی سالهای گذشته باعث شده شرایط خشکسالی و کمبود ذخایر آبی موجود در   این شهرستان استمرارداشته باشد افزود: امسال میزان بارندگی در شهرستا ن خور نسبت به سال گذشته ۸۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۷۳ درصد کاهش داشته است. میزان بارندگی در سال جاری در خور حدود ۹ میلیمتر بوده در حالیکه این رقم درسال گذشته حدود ۴۳ میلیمتر بوده است .
وی به چگونگی تامین آب شرب در شهر خور اشاره کرد و بیان داشت: سالهاست که آب شرب شهر خور از چمشه ایی بنام بازیاب تامین می شود این در حالیست که وقوع خشکسالی های اخیر بر میزان آبدهی این چشمه بسیار تاثیر داشته است چرا که دبی این چشمه در سال ۸۸ حدود ۲۱ لیتر در ثانیه برآورد گردیده در حالیکه هم اکنون به هشت دهم لیتر در ثانیه کاهش یافته است بنابراین در شهر خور با چنین شرایطی راه حلی جز جداسازی آب شرب از آب بهداشتی نیست.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان اعلام کرد: در واقع آب شرب جمعیت بالغ بر  ۶ هزار و ۷۰۰ نفری شهرستان خور که  از طریق چشمه بازیاب  تامین می شود  این درحالیست که شبکه توزیع آب  در این شهر به گونه ای نیست   که مردم آب شرب را  از شبکه ایی مجزا از آب بهداشتی در واحدهای مسکونی خود  دریافت کنند  بلکه  مردم از طریق ۱۹ فقره  شیر برداشت در سطح شهر آب شرب مورد نیاز خود را تامین می کنند  اما  مردم برای مصارف بهداشتی   خود دارای شبکه آب بهداشتی  در واحدهای مسکونی  می باشند که طول شبکه آب بهداشتی شهر خور حدود ۶۰ کیلومتر است  لازم بیادآوری است  آب  بهداشتی مورد نیاز مردم شهرخور از طریق چاه بهنامیه  تامین می شود این در حالیست که وقوع خشکسالی های اخیر منجر به کاهش شدید آبدهی این چاه گردید  که در نهایت در سال گذشته با تجهیز و نوسازی آن  ،آبدهی چاه از ۱۶ لیتر در ثانیه به  ۲۱   لیتر در ثانیه در سال جاری  افزایش یافت  .
مهندس امینی با بیان اینکه   در شهرستان خور وبیابانک جداسازی آب شرب و آب بهداشتی به معنای ایجاد لوله کشی جدید در ساختمان‌ها برای انتقال آب نیست   گفت : شهرستان خوروبیابانک دارای سه شهر خور ، فرخی و جندق می باشد که در این سه شهر شبکه آب شرب از آب بهداشتی جداست بعنوان مثال آب شرب ساکنان شهر فرخی  که بیش از ۴هزار و۵۰۰ نفر هستند از طریق آب شیرین کن تامین می شود  این آب شیرین کن در سال ۹۵ با سرمایه گذاری بخش خصوصی به روش BOO راه اندازی شد  و در حال حاضر روزانه ۵۰۰ مترمکعب  در روز آب شیرین  تولید می کنند از طریق  شیرهای برداشت در سطح شهر مردم آب شرب خود را تامین می کنند وبرای این این منظور  حدود۹ کیلومتر لوله گذاری صورت گرفت.
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت آبفا استان اصفهان  با اشاره به اینکه  هزینه‌ای که بابت عرضه آب در ایران از مصرف‌کننده گرفته می‌شود نه‌تنها از هزینه تمام شده استحصال، تصفیه، انتقال و توزیع آب کمتر است بلکه نسبت به نرخ مصرفی آب در کشورهای مختلف نیز تفاوت بسیار زیادی دارد. خطرنشان ساخت:در حال حاضر با راه اندازی آب شیرین کن شهر فرخی برای تامین هر مترمکعب آب حدود ۵ هزار تومان هزینه می شود در حالیکه از مشترک حدود ۲۳۰ تومان دریافت می گردد
وی افزود: به منظور تامین آب بهداشتی ساکنان شهر فرخی ۳۲ کیلومتر لوله گذاری صورت گرفت که آب مورد نیاز مردم این شهر از طریق ۲ حلقه چاه تامین می شود که به رغم خشکسالی های اخیر اما با تجهیز این چاهها هم اکنون آبدهی این چاهها ۳۰ لیتر در ثانیه می باشد
مهندس هاشم امینی   با بیان اینکه  درحال حاضر با توجه به بالا بودن هزینه‌های تصفیه و انتقال آب، اجرای  طرح تفکیک آب شرب و بهداشتی به‌طور قطع در هزینه تمام شده آب نیز تاثیر می‌گذارد اظهارداشت: براساس بررسی های صورت گرفته بین ۵ الی ۱۰ درصد آب شرب صرف یخت وپز می شود درحالیکه آب بهداشتی حدود ٩٠‌درصد مصارف خانوارها را تشکیل می‌دهد، این درحالیست که  با کیفیت ترین آب دراختیار بخش شرب قرار می گیرد بنابراین  تامین آب بهداشتی  به‌مراتب ارزان‌تر از آب شرب تمام می‌شود و در نتیجه مردم قیمت پایین‌تری برای آن خواهند پرداخت. بعنوان مثال در حال حاضر مردم شهرستان خور وبیابانک بهای کمتری برای مصارف آب بهداشتی می پردازند.
وی به چگونگی تامین آب شرب شهر جندق، دیگر شهری که در دل کویر قراردارد اشاره کرد و اظهارداشت:  جندق  شهری در حاشیه جنوبی دشت کویر ایران می‌باشد. این شهر با قدمتی بیش از هزار سال دارای بیش از ۵ هزار جمعیت  می باشد . آب شرب این شهر متفاوت تر از شهرهای خور و فرخی تامین می شود بدین صور ت که شهر جندق دارای ۲ حلقه چاه می باشد ودر سطح شهر ۶ مخزن یا به عبارتی آب انبار وجودارد و با تانکر آبرسانی آب این مخازن تامین می شود و مردم این شهر از طریق شیر های برداشت در سطح شهر آب شرب مورد نیاز خود را از این آب آنبارها  تامین می کنند
وی افزود: در این چند سال اخیر شهرهایی که در دل کویر قرار دارند بیش از دیگر نقاط در گزند پدیده خشکسالی قرار گرفتند چرا که آبدهی چاههای شهر جندق در سالهای اخیر بسیار کم شده و ما توانستیم با تجهیز و نوسازی آنها از این روند فرسایشی جلوگیری کنیم بطوریکه هم اکنون آبدهی دو حقله چاه جندق حدود ۱۸ لیتر در ثانیه است.

مهندس امینی در پایان خاطرنشان ساخت:  شبکه دوگانه توزیع آب قبل از اجرا در مقیاس های گسترده، ابتدا باید به صورت آزمایشی اجرا شده و مسائل و مشکلات مرتبط با آن بررسی و اصلاح شود.باید برای جداسازی آب شرب و خانگی تدابیر درستی اندیشیده شود به طوری که قبل از اجرایی شدن ،تمام موازین آن مورد بررسی قرار گیرد و این امر در مکان‌هایی که صرفه اقتصادی دارد اجرایی شود

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا