باهر: تبریز شهر توسعه یافته نیست/هنوز زیرساخت‌های تبریز به اتمام نرسیده است

ارک خبر- شهردار تبریز گفت: باید قبول کرد که کشور ایران و شهر تبریز یک شهر توسعه یافته نیست و در این موضوع هم نباید تعارفی داشته باشیم، کار زیادی برای انجام وجود دارد.به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایرج شهین‌باهر امشب در مراسم گرامیداشت روز مهندس در تالار پتروشیمی تبریز اظهار کرد: همه ساله عادت داریم روز مهندس دور هم جمع شده و این روز را به هم تبریک بگوییم، البته این کار قابل ارزش بوده ولی عملا از جایگاه مهندسی غافل مانده‌ایم.

مشکلات جامعه مهندسی صرفاً فارغ التحصیلان بیش از اندازه نیست

وی با اشاره به مشکلات حوزه خدمات مهندسی ابراز کرد: مشکلات جامعه مهندسی صرفاً فارغ التحصیلان بیش از اندازه نیست بلکه در کنار آن مدیریت غلط حوزه مسکن نیز هست.

شهردار تبریز ادامه داد: ساخت بیش از انداره مسکن بدون حضور مهندسان باعث ایجاد مشکلاتی شده که نمونه آن را در مسکن مهر مشاهده کردیم، در حال حاضر واحدهای زیادی از آن خالی از سکنه هستند.

مسکن مهر باعث رکود در ساختمان سازی شد/ قبول کنید ایران توسعه یافته نیست

وی با اشاره به اینکه الزاماً مهندسان را محبور کردند با ۳ هزار تومان تمام خدمات مهندسی را ارائه دهند، گفت: این امر باعث شد در ساخت مسکن مهر که ۳۵ هزار واحد احداث شد،رکودی در ساختمان سازی ایجاد شود، البته اثر آن کماکان وجود دارد.

شهین‌باهر با بیان اینکه باید به دنبال اتفاقات مثبت باشیم و موضوعات منفی را دور سازیم، افزود: باید قبول کرد که کشور ایران و شهر تبریز یک شهر توسعه یافته نیست و در این موضوع هم نباید تعارفی داشته باشیم، کار زیادی برای انجام وجود دارد.

یک سوم جمعیت تبریز بدمسکن هستند

شهردار تبریز با تاکید به اینکه در این شهر فضای کار مهندسی بیش از اندازه است، تصریح کرد: تبریز دارای ۲هزار هکتار بافت فرسوده و ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار حاشیه است، در مجموع یک سوم جمعیت تبریز بدمسکن هستند که باید برای آنها ساختمانی ایمن ایجاد و تمهیدات آن را فراهم کرد.

وی گفت: در رفع بدمسکنی همه وظایفی داریم یعنی نه تنها هر ایرانی حق داشتن مسکن ایمنی را دارد بلکه در این خصوص وظایف دیگری هم داریم زیرا تبریز روی خطرناک‌ترین گسل قرار دارد و با زلزله هفت ریشتری همه این مساکن از بین می‌رود.

اعطای پروانه رایگان با تراکم ۲۰۰ درصد/ رفع بافت فرسوده و حاشیه، اشتغال ۱۰ ساله برای جوانان دارد

شهین‌باهر با اشاره به اینکه شهرداری صددرصد پروانه رایگان تا تراکم ۲۰۰ درصد می‌دهد، گفت: تلاش می‌کنیم تا برای تراکم و تملک، تمام پروانه‌ها را رایگان بدهیم و امید است با ارائه تسهیلات کم بهره و موانع قانونی، بافت حاشیه‌نشین حل شود تا به سمت ایمن‌سازی بافت فرسوده برویم.

وی اذعان داشت: در خود بافت فرسوده ۱۰ سال برای مهندسان کار و اشتغال وجود دارد ولی متاسفانه غافل مانده‌ایم، فقط روز مهندس پیامک می‌دهیم که یا راهی خواهم یافت یا راهی خواهم ساخت در حالی که هیچ کاری نکرده و خبری از ایجاد هیچ راهی نیست.

شهردار تبریز متذکر شد:در انجمن انبوه‌سازان، نیمی از مهندسان استان عضو هستند و بنده پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم را دادم تا با تملک چند هکتار آغاز به ساخت و ساز بافت فرسوده کنند زیرا خود شرکت ترکیه‌ای این مزایای ارائه شده را ارزیابی کرده و علاقه‌مند به رفع مشکل حاشیه‌نشینی در تبریز بوده‌اند.

وی ادامه داد: اخیراً به علت رکود ساخت و ساز، کارخانه‌داران مصالح گلایه داشتند که مصالح روی دستشان مانده، با توجه به اینکه ۹۰ درصد مصالح ساختمانی مورد نیاز در استان تولید می‌شود، از این رو پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم را به آنها نیز دادیم تا کارخانه‌دارها به صورت غیرنقدی مصالح عرضه کنند، همه این موضوعات نیاز به همتی دارد که باید توجه شود.

هنوز زیرساخت‌های تبریز به اتمام نرسیده است/ اگر متخلفان مهندسی معرفی شوند جایی در روزنامه نمی‌ماند

شهین‌باهر خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های شهر تبریز به اتمام نرسیده است و ما به مهندسان نیازمندیم، شهرداری به عنوان عضوی از جامعه مهندسی وضعیت را درک کرده و سعی بر رفع مشکلات دارد.

وی ابراز کرد: اگر بخواهیم متخلفان حوزه مهندسی را نام ببریم قطعاً در روزنامه جایی برای سایر اخبار نخواهد ماند.

شهردار تبریز تاکید کرد: اجازه ندهیم فرد غیرمتخصص وارد حرفه مهندسی شود زیرا این امر باعث شده تا شأن و جایگاه مهندسی افت کند، متاسفانه فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز نمی‌شود.

دکمه بازگشت به بالا