پهنه استان اصفهان زیستگاه هشت گونه گربه سان ایران است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

پهنه استان اصفهان زیستگاه هشت گونه گربه سان ایران است

 پهنه محیط طبیعی استان اصفهان زیستگاه هشت گونه گربه سان منحصر بفرد متعلق به طبیعت ایران است.

ارک خبربه نقل ازایرنا:سید رحمان دانیالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: ایران یکی از غنی ترین کشورها از منظر تنوع گونه های گربه سان در مقایسه با سایر کشورها در اروپا و آسیاست؛ گوناگونی چهره و سیمای سرزمین در ایران سبب شده تا هشت گونه گربه سان با نیازهای متفاوت در کشور یافت شود.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ، وی افزود: از این میان ۲ گونه شیر و ببر که هر دو از گربه سانان بزرگ جثه محسوب می شوند کمتر از یک قرن از انقراضشان می گذرد.
وی گفت : بین هشت گونه باقی مانده، پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی تنها گربه سانان بزرگ جثه حال حاضر ایران محسوب می شوند که وضعیت آن ها بحرانی است و کاراکال، سیاهگوش و گربه جنگلی از جمله گونه های متوسط جثه و گربه وحشی، پالاس و شنی گربه های کوچک جثه ایران هستند.
دکتر دانیالی افزود: موقعیت استان اصفهان در ایران مرکزی و تلاقی آن با کوهستان، جنگل، بیابان و رمل های ماسه ای، شرایط منحصر به فردی را برای میزبانی تمامی هشت گونه گربه سان فراهم آورده به طوریکه از این لحاظ جزو معدود استان های کشور است.
وی گفت: در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین علاوه بر ثبت پلنگ ؛ رکورد ثبت یوزپلنگ و همچنین گربه شنی را نیز دارد و در واقع این منطقه به نام بهشت گربه سانان ایران معروف است ؛ نواحی غربی استان نیز زیستگاه سیاهگوش به عنوان کمیاب ترین و مخفی کارترین گونه های گربه ایران است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: در نهایت موقعیت جغرافیایی این خطه و تنوع زیستگاهی آن موجب چنین غنایی شده است به گونه ای که وضعیت ۲ گونه گربه سان بزرگ جثه ایران از منظر جمعیتی چندان قابل قبول نیست.
دانیالی گفت: با وضعیت کنونی شمار یوزپلنگ های ایرانی تنها ۳۰ تا ۵۰ قلاده تخمین زده شده و اگر اقدامات پیشرفته ژنتیکی و حفاظتی گسترده پیاده سازی نشود، شاید تا حدود یک دهه آینده این نژاد که در دنیا تنها در کشور ایران یافت می شود، منقرض شود.
دانیالی تصریح کرد: در استان اصفهان تاکنون ۶۲ گونه پستاندار، ۲۹۶ گونه پرنده، ۴۰ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و ۴۱ گونه ماهی شناسایی شده است و گونه نماد حیات وحش جانوری استان نیز، ‘قوچ و میش اصفهان’ است.
/ ۶۰۲۲

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا