واحدهای معدنی آذربایجان شرقی دچار رکود مشمول دستور توقف عملیات

ارک خبر- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: واحدهای معدنی سنگ، گچ، آهک و … استان که دچار رکود هستند برای این واحدها از سوی شورای معادن استان توقف عملیات صادر شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، حسین نجاتی عصر امروز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به این‌که به‌تبع وضعیت صنعت کشور، صنعت آذربایجان شرقی در حالت خاصی قرار دارد که در سال ۹۳ طرحی به‌عنوان طرح پایش واحدهای تولیدی و صنعتی انجام دادیم تا واحدهای غیرفعال و پروانه‌های بهره‌برداری مشخص شود هدف این بود که تعداد واحدهای فعال و غیرفعال در استان مشخص باشد.

وی با اشاره به این‌که سه سال قبل گفته می‌شد آذربایجان شرقی ۷۰۰۰ واحد صنعتی و تولیدی دارد ولی بعد از پایش معلوم شد که این تعداد واحد تنها روی کاغذ بوده و این تعداد واحد صنعتی و تولیدی نداریم، افزود: با اینکه ۲ بار پایش انجام شد اما در حال حاضر آذربایجان شرقی ۳۲۲۲ واحد تولیدی و صنعتی دارد که با ظرفیت‌های مختلف بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد به‌صورت متغیر در حال فعالیت هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، تشویق برای توسعه واحدهای فعال صنعتی و تولیدی را از جمله سیاست‌گذاری‌ها پس از انجام پایش واحدهای آذربایجان شرقی عنوان کرد، ادامه داد: بهترین راهکار برای فعال‌سازی و گسترش بازار صنعت و کسب‌وکار توسعه واحدهای فعال بود که هم امکان توسعه و بازار فروش دارند.

نجاتی از اشتغال ۱۱۲ هزار نفر در واحدهای فعال تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در حال حاضر آذربایجان شرقی ۶۵۰ واحد معدنی، ۷۲۰ واحد معدن شن و ماسه دارد، فعالیت صنعت و معدن با همدیگر متفاوت بوده چراکه اگر واحد معدنی دارای پروانه غیرفعال باشد با تصویب شورای معادن آذربایجان شرقی برای این واحدهای معدنی دستور متوقف عملیات صادر می‌شود.

وی بابیان اینکه طبیعتاً زمانی که واحد معدنی نتواند حقوق دولت را پرداخت کند نمی‌تواند فعالیت کند، ابراز داشت: توقف عملیات واحدهای معدنی بدین منظور است که ابتدا بازار فروش داشته باشد و آن‌وقت که می‌تواند حقوق دولت را پرداخت کند مجدداً دستور لغو فعالیت این واحدهای معدنی از آن‌ها برداشته می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، استان آذربایجان شرقی را جزو یکی از استان‌های معدن خیز کشور برشمرد، گفت: رکودی که مخصوصاً در رشته‌های ساختمانی واحدهای معدنی آذربایجان شرقی وجود دارد، واحدهای معدنی سنگ، گچ، آهک و … استان که دچار رکود هستند برای این واحدها از سوی شورای معادن آذربایجان شرقی توقف عملیات صادر شده است.

نجاتی یادآور شد: خوشبختانه با تلاش نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، شورای معادن در استان‌ها تشکیل می‌شود به‌طور مثال تنها در یکی از جلسات شورای معادن آذربایجان شرقی مشکل ۲۰ واحد معدنی به‌نوعی رفع کرده‌ایم.

دکمه بازگشت به بالا