توسعه حمل و نقل ریلی اولویت دولت است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

معاون وزیر راه و شهرسازی:

توسعه حمل و نقل ریلی اولویت دولت است

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه حمل و نقل ریلی اولویت دولت دوازدهم است و این دولت به توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری توجه و اهتمام ویژه ای دارد.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایرنا، ‘ مهرداد تقی زاده ‘ روز چهارشنبه در جریان بازدید از نمایشگاه حمل و نقل پاک در اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: نقش شهرداری ها و وزارت کشور در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی دورن شهری بسیار مهم و تاثیرگذار است.
وی بابیان اینکه شهرداری ها و وزارت کشور باید تلاش لازم را در راستای توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری انجام دهند گفت: بی توجهی به این موضوع عواقب خطرناکی در جامعه به دنبال دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از اهداف نمایشگاه حمل و نقل پاک در اصفهان فرهنگ سازی در زمینه کاهش ترافیک و آلودگی هوا است، افزود: راهکار حل آلودگی هوا، احداث خیابان و زیرگذر جدید نیست بلکه امروز در همه شهرهای بزرگ دنیا شهرداری ها موظف به جابجایی مردم با وسایل نقلیه جدید هستند و وظیفه ای در جا به جایی خودروها ندارند.
تقی زاده تخصیص بودجه برای توسعه قطارهای شهری و حومه ای را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته قیمت خودرو ارزان و هزینه استفاده از آن گران است در حالیکه در کشورما برخلاف این روند اجرا می شود که نتیجه آن خودرو محوری در شهرها و افزایش تصادفات و سوانح است.
وی افزود: در ایران سهم استفاده از حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و هواپیما در سفرها کاهش و سهم استفاده از خودرو شخصی افزایش یافته است که نتیجه این روند افزایش آلودگی هوا و تصادفات را در پی دارد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: تغییر این روند در برنامه های دولت است.
وی با اشاره به اینکه از سال ۸۵ تا ۹۵ آمار جان باختگان ناشی از سوانح و تصادفات رانندگی از ۲۷ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است، افزود: اما در سال گذشته به دلیل افزایش خودروها و طبق پیش بینی انجام شده آمار تلفات جاده ای ۱٫۵ درصد افزایش یافت.
تقی زاده با بیان اینکه با ادامه روند فعلی، آمار تلفات و تصادفات درون شهری و برون شهری افزایش خواهد یافت، افزود: باید افکار عوام فریبانه را کنار بگذاریم و برای حل اصولی این مشکل اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه اصفهان می تواند در زمینه‌ های مرتبط با حمل و نقل پیشقدم و پیشرو باشد، گفت: کلانشهر اصفهان برای هماهنگی در این زمینه با سایر کلانشهرهای کشور و اشاعه فرهنگ حمل و نقل پاک از توانایی خوبی برخوردار می باشد و وزارت راه و شهرسازی نیز در این زمینه آماده همکاری و ارائه کمک به استان اصفهان است.

***عدم رونق استفاده از دوچرخه در کلانشهرها، ضعف سیستم حمل و نقل عمومی است ***
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین در بازدید از نمایشگاه حمل و نقل پاک اصفهان، افزود: استفاده از دوچرخه در شهرهای ما رونق نگرفته و مردم از این وسیله فقط به عنوان سرگرمی، تفریح و ورزش استفاده می کنند.
وی گفت: برای استفاده از دوچرخه، امکانات و شبکه خوبی در کشور وجود ندارد و مردم براحتی نمی توانند از دوچرخه استفاده کنند.
تقی زاده با بیان اینکه در وزارت راه و شهرسازی نگرش های جدید به حمل و نقل عمومی مورد توجه است، افزود: در صورت تقویت سیستم حمل و نقل عمومی همه مردم می توانند از دوچرخه به عنوان یکی از ابزارهای حمل و نقل استفاده کنند.
وی دوچرخه و موتورسیکلت را مکمل سیستم حمل و‌ نقل عمومی دانست و افزود: استفاده از دوچرخه برای حمل و‌نقل در کشورهای اروپایی به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.
نخستین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک به منظور ترویج فرهنگ استفاده از موتورهای هیبریدی، برقی، دوچرخه‌ها و وسایل پاک در نمایشگاههای بین المللی اصفهان برپا شده است.
این نمایشگاه در مساحت سه هزار و ۷۰۰ متر مربع برگزار شده و تولیدکنندگان، واردکنندگان، نمایندگان رسمی موتورسیکلت‌های برقی، خودروهای هیبریدی و فروشندگان مجاز انواع دوچرخه در آن حضور دارند.
این نمایشگاه که از روز گذشته گشایش یافت تا هفتم اردیبهشت برپاست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا