تعامل و مشارکت گسترده با نهادهای مردمی و سمن ها در هفته فرهنگی اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

تعامل و مشارکت گسترده با نهادهای مردمی و سمن ها در  هفته فرهنگی اصفهان

نشست خبری پایان هفته فرهنگی اصفهان، صبح روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار شد.

در این نشست رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر گفت: اصفهان به دلیل قدمت تاریخی و فرهنگی خود از جایگاه ویژه ای در میان شهرهای کشور برخوردار است و هدف ما حفظ و مانایی این میراث و جایگاه ارزشمند است.

فریده روشن افزود: هفته فرهنگی اصفهان نیز در همین راستا با همت دوستان ما در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، همچنین ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری اصفهان و مدیران مناطق ۱۵ گانه برگزار شد و توانست با انتخاب شعاری مناسب مبنی بر «شهری که دوستش دارم»، حس تعلق شهروندی را به نمایش بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه هفته فرهنگی اصفهان متعلق به همه شهروندان در تمامی نقاط شهر است، اظهار کرد: در برگزاری چنین رویدادی باید همه دست اندرکاران عرصه فرهنگ در شهر مشارکت داشته باشند و امیدوارم بتوانیم درسالهای آینده تعامل بیشتری را با نهادهای مردمی و اقشار و گروه های مختلف فعال در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری ایجاد کنیم.

روشن درباره ارزیابی خود از برگزاری هفته فرهنگی اصفهان گفت: فرم، ساختار و محتوا سه عنصر اصلی در ارزیابی عملکرد چنین برنامه هایی است. برنامه های هفته فرهنگی اصفهان نیز با توجه به این سه معیار مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شد تا برنامه ها بر اساس آنچه از سوی شورای سیاست گذاری در شورای شهر تعیین شد، به اجرا درآید.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان یکی از مهمترین رویکردهای شورای اسلامی شهر را تبدیل چهارباغ عباسی به یک گذر فرهنگی دانست و گفت: در هفته فرهنگی اصفهان به خوبی به این امر توجه شده بود و تلاش شد تا با تاکید بر محله محوری، تمام نقاط شهر با این برنامه ها درگیر شده و به نحو نسبتاً یکسانی میان اقشار مختلف شهروندان برگزار شود.

وی مشارکت نهادهای مردمی و سمن ها را مهمترین ویژگی این رویداد فرهنگی دانست و اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در سالهای آینده این تعامل و مشارکت را گسترده تر کرده و سهم بیشتری را به مشارکت این بخش ها در هفته فرهنگی اصفهان اختصاص دهیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز در این باره گفت: بارزترین خصوصیت هفته فرهنگی اصفهان را می توان تعامل و مشارکت گسترده با نهادهای مردمی و سمن ها در برگزاری برنامه ها دانست که منجر به مشارکت تعداد قابل توجهی از این نهادها شد و به ایجاد همگرایی با آنها پرداخت.

ایمان حجتی با بیان اینکه شهرداری اصفهان، روز نخست آذرماه را به عنوان روز نکوداشت اصفهان به رسمیت می شناسد، بیان کرد: امسال با نگاهی جدید مشارکت مردمی را نقطه عطفی برای توسعه شهر دانسته و تصمیم گرفتیم ضمن احترام به نظرات اصفهان شناسانی که نکوداشت اصفهان را مصادف با روز نخست آذرماه می دانند، این مناسبت را نیز به رسمیت شناخته و در برگزاری این روز مشارکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خروجی برنامه های هفته فرهنگی اصفهان با موفقیت و استقبال قابل توجه شهروندان مواجه شد، بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد که در این ایام توانستیم اقشار مختلف مردم را به حضور در برنامه ها ترغیب کرده و توجه اقشاری همچون روزنامه نگاران، تاریخ نگاران، فعالان محیط زیست و … را جلب کنیم.

وی عرصه محوری را دیگر ویژگی این برنامه ها دانست و عنوان کرد: سعی کردیم آنچه شورای اسلامی شهر درباره ضرورت تبدیل چهارباغ عباسی به گذر فرهنگی تدوین کرد را به مرتبه عمل برسانیم.

در ادامه دهقان، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اصلی ترین هدف این هفته فرهنگی را تبدیل اصفهان به شهری رویدادمحور دانست و گفت: شهر رویدادمحور شهری است که برنامه های متنوعی را برای شهروندان تعریف کند و حتی از همین طریق باعث جذب گردشگران خارجی شود.

وی ادامه داد: هر شهری که بخواهد در چرخه شهرهای مهم باقی بماند، باید رویدادهای مهمی را برای خود تعریف کند و اصفهان با هفته فرهنگی اصفهان و ایام نکوداشت اصفهان تاحدی توانسته است در حد بین المللی به ایجاد رویدادهای مهم در شهر بپردازد.

دهقان درخصوص کاهش هزینه های برگزاری هفته فرهنگی اصفهان نیز گفت: هزینه های برگزاری این رویداد نسبت به سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی مواجه بود. هزینه های غیرضروری را شناسایی کرده و کاهش داده و تا حدود ۶۰ درصد موفق به کاهش آنها شدیم. مرتضی رشیدی، معاون اجتماعی و امور مشارکت های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز گفت: نگاه ویژه به مسئله اقوام، فرهنگ و خرده های فرهنگ های موجود در شهر که ساختار فرهنگی اصفهان را ساخته اند، از اهم برنامه های این رویداد مهم بود.

وی مشارکت و همگرایی دیگر رویکرد شهرداری اصفهان در برگزاری این هفته فرهنگی دانست و اظهار کرد: چنانچه شهردار اصفهان در ابتدای امسال اعلام کردند و شورای شهر نیز بر آن تاکید داشت، معاونت اجتماعی سازمان به این سمت حرکت کرد که بتواند با ایجاد بستری برای مشارکت سمن ها و نهادهای مردمی، زمینه مشارکت و همکاری را برای آنها فراهم کند تا بتوانیم از ظرفیت های آنها بهره مند شویم.

رشیدی از آغاز به کار دو طرح «برند خیر» و طرح مطالعاتی «کاهش حاشیه نشینی» در هفته فرهنگی اصفهان خبر داد و گفت: طرح برند خیر برای نخستین بار در کشور از سوی شهرداری اصفهان برگزار و طرح کاهش حاشیه نشینی نیز با ایجاد فرصتی برای کاهش معضلات شهری در هفته فرهنگی اصفهان آغاز به کار کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا