نماینده مجلس: ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه تهدیدی برای اقتصاد عجب شیر است

خبرگزاری ارک- نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی گفت: ریزگردهای نمکی و شوری آب چاه های اطراف دریاچه ارومیه تهدیدی برای اقتصاد مردم عجب شیر است.

مهدی دواتگری درجلسه شورای اداری شهرستان عجب شیر با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، افزود: احیای این دریاچه در اولویت خواست های مردم منطقه قرار دارد.

وی اظهار کرد: کشاورزی و گردشگری دو محور اصلی توسعه و اشتغال زایی در عجب شیر به شمار می رود که توسعه و رونق آن ها نقش مهمی در ایجاد درآمد برای مردم این شهرستان ایفا می کند.

دواتگری ادامه داد: علاوه بر ریزگردهای نمکی حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه، کاهش آب های زیر زمینی نیز زندگی و اقتصاد مردم این شهرستان را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی نقطه اتکا اقتصاد مردم این شهرستان است، یادآوری کرد: با ایجاد اشتغال جایگزین به جای کشاورزی، مشکل بیکاری مردم رفع می شود.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی، گفت: با پیگیری لازم برای تخصیص اعتبار جهت سرعت بخشی در اجرای طرح بیمارستان جدید شهرستان عجب شیر، طرح تکمیل این بیمارستان در سال جاری تداوم می یابد.

دواتگری افزود: برای تملک کنارگذر غربی این شهرستان در سال گذشته بیش از 35 میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن به 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در این زمینه پیگیری های لازم انجام شده است.

فرماندار عجب شیر نیز در این جلسه خواستار تخصیص اعتبار برای سرعت بخشی در ساخت بیمارستان جدید این شهرستان شد و گفت: تاکنون این طرح 17 درصد پیشرفت داشته است.

ابراهیم طاهری افزود: طرح کنارگذر عجب شیر نیز از سال 85 آغاز شده و حدود 10 کیلومتر آن بلاتکلیف مانده که تکمیل آن نیاز به تخصیص اعتبار لازم است.

وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه حدود 50 کیلومتر با این شهرستان مرز دارد و بیشترین مرز مشترک با این دریاچه را در سطح استان دارد، اظهار کرد: با تحقیقات بعمل آمده، عجب شیر در سال های آتی از لحاظ وضعیت آبی به شهر مرگ تبدیل خواهد شد و مشکل این شهرستان جدی است.

طاهری ادامه داد: از رییس جمهوری انتظار داریم با تخصیص اعتبار و تکمیل پایاب سد قلعه چای و تغییر الگوی آبیاری تحت فشار، به رفع مشکلات مردم این شهرستان کمک کند.

وی تقویت حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عجب شیر را فرصتی برای توسعه و شکوفایی اقتصاد این شهرستان دانست و گفت: در این راستا، طرح فضای سبز و لجن درمانی در بندر رحمانلو با دو میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.

فرماندار عجب شیر خواستار تغییر کاربری حمام تاریخی نوبهار این شهرستان به نمایشگاه بازارچه صنایع دستی پس از اتمام عملیات مرمتی این اثر شد و گفت: عجب شیر 106 اثر تاریخی ثبت شده دارد که بیشتر آن ها نیازمند مرمت بوده بنابراین تامین اعتبار برای احیای آن ها ضروری است.
امام جمعه عجب شیر نیز در این جلسه با اشاره به آثار تاریخی زیاد در این شهرستان، خواستار ارتقای نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری عجب شیر به اداره شد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا