تحول در برنامه ریزی، پویایی مدیریت شهری

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

تحول در برنامه ریزی، پویایی مدیریت شهری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در این باره اظهار کرد: در ابتدای قرن بیستم، “تیلور” در مقاله ای تحت عنوان “اصول مدیریت علمی” مواردی را به عنوان فرامین مدیریت علمی مطرح کرد که همچنان معتبر است.

بهروز ارباب شیرانی، ادامه داد: یکی از اصولی که تیلور مطرح کرد این بود که برای هر سازمان داشتن دپارتمان برنامه ‌ریزی مطلوبیت دارد و از این رو شهرداری اصفهان برنامه ‌ریزی‌های خوبی انجام داده که در بین سایر دستگاه‌ها کم نظیر است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ ریزی در شهر اصفهان قدمت چند ساله دارد، گفت: سال ۱۳۷۵ شهرداری اصفهان برنامه ای با عنوان اصفهان +۲۲ تدوین و سند استراتژی توسعه را با عنوان ۱۴۱۴ تدوین کرد که این برنامه مطالبه‌ای در خصوص ۲۲ پروژه شهر بود و پس از تدوین آن برنامه، در سال ۸۴ برنامه اصفهان ۹۰ تدوین شده است.

ارباب شیرانی ادامه داد: این برنامه ‌ریزی‌ها در سال ۸۷ با تشکیل معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات ادامه پیدا کرد و در سال ۸۹ برنامه راهبردی اصفهان ۹۵ با رویکرد استراتژیک مطرح شد و در سال ۹۴ نیز برنامه ای تحت عنوان” برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰ تدوین شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۶ با الحاق حوزه سرمایه انسانی، “معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی” شکل گرفت، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان و کارکنان شهرداری اصفهان در حوزه برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی مشغول فعالیت هستند که اگر سازمان فاوا را نیز زیرمجموعه این معاونت بدانیم می‌توان گفت بیش از ۳۰۰ نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به مهم‌ترین رویکرد این معاونت برنامه ‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، گفت:‌ سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر سرمایه های شهرداری از مهم ترین رویکرد های این معاونت  محسوب میشود و سرمایه های این معاونت شامل سرمایه فکری دانشی، انسانی، ریالی، داده اطلاعاتی در حوزه فاوا و بخش آمار و اطلاعات و سرمایه فرآیندی و سازمانی است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های معاونت برنامه ‌ریزی به سه بخش برنامه‌ ریزی، هوشمندسازی و بهره‌وری و تحول تقسیم شده است، اظهار کرد: اگر این سه دسته فعالیت با آن سرمایه ها ترکیب شود، ماتریسی ایجاد میکند که میتوان این ماتریس را نقش پر رنگ معاونت برنامه ریزی و سرمایه انسانی در شهرداری دانست.

ارباب شیرانی ادامه داد: در بخش سرمایه انسانی وظایفی تعریف شده که از جمله آنها میتوان به ارزش ‌یابی پرسنل، حذف مستندات فیزیکی و تدوین شناسنامه شغلی اشاره که سامانه ارزشیابی کارکنان از دستاورد های این بخش بوده است.

معاون شهردار اصفهان در بخش سرمایه انسانی، مکانیزاسیون اداری را یک مقوله مهم دانست و افزود: حذف فیزیکی گردش کار، مکاتبات و امور اداری و بایگانی الکترونیکی پرونده‌های شهرداری در این بخش مدنظر قرار داشت که سامانه اتوماسیون اداری از دستاورد های آن به شمار می‌رود.

ارباب شیرانی با اشاره به بخش سرمایه فکری دانشی معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی تصریح کرد: این بخش شامل مباحث آموزشی حوزه مطالعات و پژوهش و مدیریت دانش است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ پژوهش و حمایت بیش از ۴۰۰ پروژه کلان، مسئله محور و پایان نامه و بیش از ۱۵ مطالعه نظرسنجی و نیازسنجی و توسعه تعاملات بین مراکز علمی و فناوری در بخش مطالعات و پژوهش صورت گرفته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با  بیان اینکه در بخش برنامه و بودجه شش برنامه پنج ساله، تدوین شده است، ادامه داد‌: تدوین برنامه‌های عملیاتی و تدوین بودجه های سالانه در این بخش انجام شده است و در همین راستا سامانه یکپارچه بودجه و اعتبارات (سیبا) ارائه شده است.

وی در ادامه گفت: در بخش مدیریت پروژه و کنترل عملیات، اولویت بندی، زمان بندی و کنترل سبد پروژه ها و انجام بیش از ۱۱ مطالعه نظرسنجی، نیاز سنجی و یکپارچه سازی اطلاعات پروژه ها انجام شده که سامانه یکپارچه گردش اطلاعات و مدیریت پروژه سیگما از دستاوردهای این بخش به شمار میرود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تاکید کرد: اگر در برنامه ریزی ها تحول ایجاد کنیم، در مدیریت شهر پویایی و حرکت رو به جلو اتفاق می افتد.

حذف فاصله برنامه ریزی تا تصمیم های اجرایی

رئیس شورای شهر اصفهان نیز در آیین رونمایی از دستاوردهای معاونت برنامه ‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان اظهار کرد: رونمایی از این سامانه ها اتفاق خوبی در معاونت برنامه ‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی است و این معاونت اولین گام در ارتباط با مکانیزه شدن سیستم ها برای مدیریت بهتر را برداشته است.

فتح الله معین با بیان اینکه شهرداری اصفهان دارای بیشترین و با سابقه ترین متخصصان در این  زمینه است، گفت: اصفهان برحسب جمعیتی که دارد باید نیازهای مردمانش را با برنامه ریزی برطرف کند و شهرداری اصفهان از نظر داشتن شورای برنامه ریزی پیشگام است.

وی با بیان اینکه باید با چشم باز مسیر را طی کرد، گفت: بخشی از این کار تهیه و برنامه ریزی برای ایجاد سامانه ها، نرم  افزارها و اصلاح سیستم هاست اما آنچه که بیشتر نیاز داریم حذف فاصله بین مطالعات، تحقیقات و تصمیم های اجرایی است که نیاز همه کلان شهرها است و امیدوارم از این دستاوردها به خوبی بهره برداری شود و آثار آن را بر روی زندگی همه شهروندان ببینیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا