برای اعزام هنرمندان به کشورهای دیگر بودجه نداریم

خبرگزاری ارک: نشست خبری هفته فرهنگی کشورهای نوردیک با عنوان نگاهی به هنر و فرهنگ کشورهای نوردیک با حضور سفرای کشورهای فنلاند، نروژ، سوئد و دانمارک همراه نماینده شورای وزیران نوردیک و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مجید سرسنگی در این نشست با اشاره به این‌که فرهنگ و هنر کشورهای نوردیک به شایستگی در ایران معرفی نشده است، گفت: ایرانیان با کشورهای اروپایی بسیاری آشنا هستند. با این حال فرهنگ و هنر کشورهای نوردیک به خوبی در ایران معرفی نشده و مردم هنردوست ایران به شایستگی فرهنگ و هنر کشورهای نوردیک را نمی‌شناسند. با وجود این‌که می‌دانیم در این کشورها هنرمندان بزرگی وجود دارند و آثار با ارزش فرهنگی و هنری تولید شده‌اند که باید به مردم ایران معرفی شوند. برگزاری این دست برنامه‌ها که در نوع خود منحصربه‌فرد است باعث خواهد شد تا مردم هنردوست ایران بهتر و دقیق‌تر با فرهنگ و هنر این کشورها آشنا شوند و متقابلا این امکان فراهم می‌آید تا هنرمندان و اهالی فرهنگ کشورهای نوردیک با هنر ایران اسلامی از نزدیک آشنا شوند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ادامه داد: فرهنگ و هنر عامل دوستی ملت‌ها است. مردم مختلف دنیا از طریق فرهنگ و هنر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اگر بخواهیم جهانی صلح‌آمیز و با محبت داشته باشیم، به‌جز به‌کارگیری هنر و توجه به هنرمندان، مسیر دیگری وجود ندارد.

او درباره برگزاری نمایشگاه‌های هنری در کشورهای نوردیک، گفت: امیدواریم در آینده با هماهنگی میان مسوولان وزارت امور خارجه، سفیران ایران در دیگر کشورها و همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هفته فرهنگ و هنر ایران را در کشورهای نوردیک برگزار کنیم. خانه هنرمندان ایران آمادگی خود را برای اعزام هنرمندان به دیگر کشورها اعلام کرده است. متأسفانه ما با کشورهای محدودی در ارتباط هستیم و تمام ارتباط مان را به چند کشور محدود کرده‌ایم. در حالی که این دیدگاه سنتی باید تغییر کند و باید برای دیپلماسی فرهنگی نقشه یکم به یکم داشته باشیم و بدانیم که هر کشوری حتی کشورهای کوچک، در دیپلماسی فرهنگی موثرند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به بودجه اندک خانه هنرمندان ایران اظهار کرد: ما آنقدر بودجه نداریم که خودمان هنرمندان را به کشورهای دیگر اعزام کنیم. شورای شهر سالانه 400 میلیون تومان به ما کمک می‌کند که این مبلغ، بخش کوچکی از هزینه‌های جاری ما است. همین چندی پیش ارکستر فرهنگ و هنر را به رهبری نادر مشایخی به کشور کویت اعزام کردیم که این حرکت با حمایت مالی شهرداری انجام شد. دیپلماسی فرهنگی نمی‌تواند از سوی چند نهاد به طور همزمان اداره و سیاستگذاری شود. ما برای ارتباط فرهنگی با دنیا عناصر لازم را داریم، اما به نظرم ساختاری که در نظر گرفته‌ایم باید تغییر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا