بهبود 12/2 درصدی مطالبات غیر جاری

خبرگزاری ارک: وزیر امور اقتصادی و دارایی از رشد 60 درصدی شاخص کل تسهیلات نسبت به سال 91، بهبود مطالبات غیرجاری به 12.2 درصد و بهبود 122 درصدی در عملکرد تسهیلات پرداختی خبر داد.

ایران اکونومیست – علی طیب نیا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی شفاف نبودن معوقات بانکی و مشخص نبودن اقدامات وزارت اقتصاد در این بخش و از بین رفتن قبح معوقات، افزود: براساس قانون پولی ومالی کشور، مسوولیت نظارت بر بانک ها و موسسات مالی درحیطه وظایف بانک مرکزی است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این برای افزایش استقلال بیشتر بانکی ریاست شورای پول و اعتبار از وزیر امور اقتصادی و دارایی به رییس کل بانک مرکزی واگذار شده بنابراین براساس قوانین موجود وزیر اقتصاد مسولیت مستقیمی در سیاست های پولی ندارد.

طیب نیا با بیان اینکه، امسال سال همدلی و همزبانی است و تاکید مقام معظم رهبری بر تعامل قوا باعث می شود حداکثر همدلی صورت پذیرد، اضافه کرد: این امر سبب شد تا به عنوان وزیر اقتصاد و عضو شورای پول و اعتبار در مجلس حضور یابم و مطالبی را ارایه دهم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه در پاسخ به دومین سوال در خصوص تاثیر معوقات بانکی بر رکود طویل مدت، مسوول بودن و تاثیرگذاری وزارت اقتصاد در تنظیم سیاست های پولی و مالی و تهیه بودجه کشور و همچنین اظهار نظر در مورد لوایح و بررسی بودجه و ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت های دولتی، در خصوص مسوول بودن وزارت اقتصاد در مطالبات معوق، اظهار داشت: مطالبات غیرجاری سیستم بانکی موضوع مهمی است که از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید به عنوان دغدغه ها به شمار می رفت زیرا این امر تنگنای اعتباری را تشدید می کند و در تعمیق شرایط رکودی تاثیرگذار است.

طیب نیا با اشاربه به اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته برای کاهش معوقات بانکی و حل مطالبات غیرجاری، گفت: مانده کل تسهیلات اعطایی سیستم بانکی کشور در سال 91 معادل 440 هزار میلیارد تومان و در سال 92 معادل 572 هزار میلیارد تومان بوده که این ارقام درسال 93 به 704 هزار میلیارد تومان افزایش یافت، بنابر این تسهیلات اعطایی حدود 60 درصد افزایش داشته است.

وزیر اقتصاد سپس درباره تسهیلات پرداختی سیستم بانکی نیز اظهار داشت: این رقم در سال 92 معادل 236 هزار میلیارد تومان بوده که برای سال 93 رقمی معادل 280 هزار میلیارد تومان در این بخش هدف گذاری شده بود اما عملکرد نظام بانکی در تسهیلات پرداختی معادل 340 هزار میلیارد تومان بود بنابراین 61 هزار میلیارد تومان بیش از رقم هدف گذاری شده تسهیلات پرداخت شده و در این بخش رشد 44.5 درصدی داشته ایم.

طیب نیا تاکید کرد: افزایش تسهیلات پرداختی در سال 93 نشان از اقدامات موثر در وصول مطالبات معوق دارد.

وی درباره نسبت مطالبات به تسهیلات پرداختی نیز گفت: این رقم در سال 92 معادل 14.1 درصد بود که هم اکنون به 12.1 درصد کاهش یافته که این امر نشان دهنده عملکرد مثبت و موثر نظام بانکی است ضمن آنکه مطالبات غیرجاری به تسهیلات نیز 17.6 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه، رشد نقدینگی در سال 93 معادل 22.3 درصد بوده است، تصریح کرد: این در حالی است که رشد پایه پولی از 21 به 10 درصد رسیده و این رشد نیز ناشی از ضریب فزاینده است.

وزیر اقتصاد درخصوص عملکرد بانک ملی در بخش معوقات نیز گفت: بانک ملی ایران توانست در سال 93 معادل 4 هزار و 65 میلیارد تومان مطالبات غیرجاری را به صورت نقد و 4 هزار و 827 میلیارد تومان را از طرق دیگر نظیر تهاتر وصول کند.

طیب نیا تصریح کرد: همچنین مطالبات معوق نظام بانکی در سال 93 معادل 13 هزار و 600 میلیارد تومان بوده که این رقم اکنون به 8 هزار و 400 میلیارد تومان کاهش یافته و نسبت مطالبات غیرجاری به زیر 10 درصد رسیده و این توفیقات به دلیل شناسایی و بررسی ریشه های مطالبات غیرجاری بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا