تیترهای بعد از توافق

«توافق شد»؛ جمله‌ای تاریخی که دیروز سه‌شنبه پس از 22 ماه مذاکره فشرده در وین اعلام شد و از نگارش برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران حکایت داشت.

روز 23 تیر ماه با قرائت بیانیه مشترک ایران و 1 + 5 از سوی «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه و «فدریکا موگرینی» هماهنگ کننده مذاکرات و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شد که به مناقشه 12 ساله درباره پرونده هسته‌ای از طریق راه حل دیپلماتیک پایان داده شده است.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، بررسی مطبوعات کشور در روز 24 تیر 94 نشان می‌دهد که روزنامه‌های «همشهری»، « قدس»، «جوان»، «اعتماد»،« آفتاب یزد»، «شهروند»، «خراسان»، «جمهوری اسلامی»،« کیهان»، «شرق»،« ایران»، «ابتکار» و «مردم‌سالاری»، تیتر یک خود را به اخبار توافق مذاکرات وین اختصاص داده‌اند و روزنامه‌ها «رسالت»، «اطلاعات»، «همشهری» و «جام جم» نیز خبر دیدار رهبر معظم انقلاب با اعضای هیات دولت را به عنوان تیتر یک خود برگزیده‌اند. هر چند که این خبر هم بی‌ربط به خبر توافق مذاکرات نبوده است.

اگرچه این چهار روزنامه تیتر یک خود را به این خبر اختصاص ندادند، ولی در نیم تای صفحه اصلی خود به این موضوع به صورت کاملا برجسته پرداخته‌اند.

از میان روزنامه‌ها «مردم سالاری»، «ایران» و «اعتماد» تمام صفحه یک خود را به عکس و اخبار مذاکرات اختصاص داده‌اند؛ روزنامه‌های «همشهری»، «خراسان»، «جوان»، «شرق»، «آرمان»، «آفتاب یزد»، «قانون»، «شهروند» و «ابتکار» نیم تای صفحه یک خود را به عکس و اخبار این رویداد تاریخی اختصاص داده‌اند. روزنامه‌های «رسالت»، «شرق»، «خراسان»، «آفتاب»، «ابتکار»، «آرمان»، «قانون» نیز سرمقاله‌های خود را به توافق مذاکرات هسته‌ای اختصاص داده‌اند. هر چند که امروز در صفحات یک تمامی روزنامه‌ها خبر توافق هسته‌ا‌ی برجسته شده است ولی تیترهای متفاوتی دیده می‌شود که ترمینولوژی حاکم بر روزنامه را به این واقعه تاریخی نشان می‌دهد. به عنوان مثال روزنامه «شهروند» با تیتر «انفجار اتمی بدون بمب» و روزنامه «شرق» با تیتر «پیروزی بدون جنگ»، خطراتی مانند جنگ یا باور کشورهای غربی به داشتن سلاح اتمی را دفع می‌کند و توافق را بر مبنای یک بده بستان منطقی می‌داند.

1436958735587_1

روزنامه ابتکار با تیتر «آغاز عصر ایرانی»، روزنامه اعتماد با تیتر «جهان تغییر کرد» و روزنامه قدس «آغاز یک آزمون» به آغاز یک عصر جدید در کشورمان اشاره کرده‌اند. روزنامه ابتکار با انتشار عکسی از نیمرخ ظریف و مصدق در کنار هم و تیتر «آغاز عصر ایرانی»، دکتر ظریف را با دکتر مصدق هم تراز دانست و این گونه نوشت است «شاید 23 تیرماه در تقویم ایرانیان جایگاهی همتراز با 29 اسفند پیدا کند. اگر در آن روز دولت منتخب و مردمی به رهبری دکتر مصدق توانست حق مردم ایران در حاکمیت ملی بر سر جریان ملی شدن نفت را محقق کند. امروز تیم هسته‌ای ایران به رهبری دکتر محمد جواد ظریف با حمایت قاطع رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور روحانی و پشتوانه‌ی میلیونی مردم ایران توانست ضمن پاسداشت حق هسته‌ای مردم ایران دیگر حقوق مردم ایران را محقق کند» بر اساس این بررسی، اغلب روزنامه‌های صبح امروز به جز «کیهان» رویکرد مثبتی به توافق انجام شده دارند، چنان که کیهان با تیتر «180 درجه اختلاف دو روایت از یک توافق» را به عنوان تیتر یک خود انتخاب کرده است.

نویسنده این روزنامه برداشت خود را از مذاکرات این گونه می‌نویسد «سوم آذر 1392 ایران و 1+5 به توافقی موقت موسوم به توافق ژنو یا همان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند. این توافق 6 ماهه تقریبا تمام برگ برنده‌های برنامه هسته‌ای ایران را گرفته و در مقابل وعده و وعیدهای مبهم و اندکی را ارائه می‌کرد. توافق ژنو با هیاهو و جنجال عجیب و غربی در داخل کشور مواجه شد. برخی آن را فتح الفتوح نامیدند و عده‌ای دیگر آن را توافقی تاریخی اما گذر زمان و فرونشستن هیجانات کاذب نشان داد، توافق ژنو چیزی جز یک کلاهبرداری نبوده است.»

1436958735775_2

کیهان در ادامه آورده است که «ظهر دیروز رسانه‌های داخلی متنی را از قول وزارت امور خارجه کشورمان منتشر کردند که به نوعی می‌توان آن را فکت شیت ایرانی توافق دانست. محتوای این متن چنان بود که گویا تمام خطوط قرمز هسته‌ای کشورمان رعایت شده و توافقی برد- باخت به نفع ایران شکل گرفته است! اما انتشار متن اصلی نشان داد واقعیت‌های موجود چیز دیگری است».

 

1436958735993_3

1436958736211_4

روزنامه «اعتماد» مثل روزنامه «ایران»، پس از انتشار عصرگاهی روزنامه‌اش در 23 تیر ماه، امروز 24 تیر ماه علاوه بر این که تیتر یک خود را با عنوان «جهان تغییر کرد» انتخاب کرده است، عکس بزرگ از وزرای خارجه کشورهای1+5 و ایران را در صفحه یک خود مورد استفاده قرار داده است. همچنین این روزنامه در صفحات دیگر خود به ارائه تصویری از فردای پس از توافق در حوزه‌های مختلف پرداخته است و در این رابطه به ارائه گزارش‌ها و همچنین اظهارنظرهای افراد مختلف پرداخت.

روزنامه «آرمان» تیتر یک خود با روتیتر «استقبال از توافق قرن» و تیتر «دنیا به احترام ایران ایستاد» اختصاص داده است؛ در ادامه این گزارش به بیان جزئیات روند مذاکرات در این 18 روز پرداخته است، همچنین این روزنامه اشاره‌ای به جوسازی رسانه‌ای دارد و در این رابطه عنوان می‌کند با این که هنوز موگرینی و ظریف روی سن نرفته و بیانیه مشترک را قرائت نکرده بودند، بازی رسانه‌ای از سوی رسانه‌های خارجی و برخی از رسانه‌های داخلی آغاز شد و جزئیاتی از متن سند سیاسی و ضمائم آن انتشار یافت.

روزنامه‌ آرمان همچنین در سرمقاله امروز خود با تیتر «ثمره مقاومت پیروزی دیپلماسی» آورده است: «ماراتن نفسگیر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 که در ابتدا تنها سه کشور اروپایی بودند بعد از 13سال مقاومت سرانجام به ثمر نشست؛ مذاکراتی که در دوران معاصر، بی‌سابقه و بیش از هر رویدادی در کانون توجه رسانه‌ها و محافل، احزاب سیاسی و دولت‌های مختلف قرار گرفت.»

روزنامه قانون هم در سرمقاله خود با تیتر «جامعه و حکومت در دوراهی بعد از توافق» درباره توافق هسته‌ای روز گذشته نوشته است: «هم حکومت و هم مردم با «سیاست یک دنیا دشمن» وداع کرده تا بعد از این در دفاع از حقوق قانونی خود مقابل مصائب واقعی کشور هم پیمان و متحد بمانند 80 سال است که به رغم همه استقلال نمایی‌های ظاهری بخش عظیمی از سیاست‌های حکومتی حتی در سطح تنظیم نوع رابطه خود با مردم مستقیما متاثر از اقتصاد سیاسی یا به عبارت ساده‌تر متاثر از میزان عرضه و فروش نفت بوده است.»

همچنین نخستین تیتر 17 رسانه آنلاین بعد از خبر توافق هسته‌ای که 23 تیرماه در اداره پژوهش ایسنا ثبت شده است، قابل توجه است:

جدیدترین خبرها از وین/نشست مشترک، کنفرانس خبری و اعلام توافق هسته ای

پایان عصر دلواپسی؛ جهان٬ ایران هسته‌ای را پذیرفت/ وزرا در حال حرکت به مقر سازمان ملل

پایان مذاکرات هسته‌ای /پرونده هسته ای ایران پس از 13 سال بسته شد

رویترز: دیپلمات ایرانی حصول توافق را تایید کرد

بازتاب «جمع‌بندی» مذاکرات وین در رسانه‌های جهان: توافق حاصل شد

پابه‌پای فرزندان متدین و غیور انقلاب در وین؛ پایان 12 سال مذاکره، آغاز توافق ایران و غرب

لحظه به لحظه با مذاکرات هسته‌ای وین ایران و ۱+۵ به جمع بندی اولیه بر سر برنامه هسته‌ای دست یافتند

مذاکرات هسته‌ای پایان یافت پیروزی استقامت، شکست تحریم

پایان مناقشه اتمی 12 ساله ایران و 1+5/ توافق شد

قدرت‌های هسته‌ای و ایران به توافق جامع دست یافتند

لحظه به لحظه با مذاکرات هسته ای؛ توافق هسته ای قطعی شد/ اعلام برخی جزئیات توافقات به دست آمده/ تصویب قطعنامه شورای امنیت پیش از اعلام نظر کنگره آمریکا

پیروزی استقامت، شکست تحریم؛ مذاکرات هسته‌ای پایان یافت/ توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نهایی ش

پایان مناقشه اتمی 12 ساله ایران و 1+5/ توافق شد

همراه با فارس در رایزنی‌های هسته‌ای وین پایان ٢٨ روز مذاکره فشرده در وین

نشانه‌های توافق هسته ای؛ خبرنگاران در وین به مقر سازمان ملل فراخوانده شدند/ دعوت دفتر رئیس جمهور از خبرنگاران

گزارش لحظه به لحظه جماران از محل مذاکرات؛ زمان توافق رسید

ایران و 5+1 به توافق رسیدند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا