رکورد سریعترین دوربین دنیا شکسته شد

محققان دوربینی بسیار سریع ساخته اند که می تواند در هر ثانیه ۷۰ هزارمیلیارد فریم ثبت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل،  گروهی از محققان انستیتو فناوری کالیفرنیا ادعا می کنند سریع ترین دوربین جهان را ساخته اند که می تواند در هر ثانیه ۷۰ هزار میلیارد فریم ثبت کند. می توان از این دوربین برای ثبت همجوشی هسته ای، فروپاشی مولکولی رادیواکتیو یا رویدادهای فضایی که در فاصله چند سال نوری اتفاق می افتند، استفاده کرد.

«دستگاه عکاسی طیفی فوق العاده سریع فشرده»(CUSP)  پالس های لیزری بسیار کوتاه منتشر می کند و می توان از آن برای دستیابی به امواج نور در حال  حرکت یا تاخیر فلورسنت مولکول ها استفاده کرد.

با کمک تعداد زیاد فریم این دستگاه می توان رویدادهایی را رصد کرد که بسیار سریع اتفاق می افتند مانند امواج شوک و انتقال فوتون ها در مواد مختلف.

CUSPمی تواند در فاصله پلک زدن فرد ۷۰ هزارمیلیارد فریم ثبت کند و به این ترتیب رکورد سریع ترین دوربین قبلی(۱۰ هزار میلیارد فریم) را بشکند. هر دو این دوربین ها توسط یک گروه ساخته شده اند.

این دروبین در آزمایشگاه لیونگ وانگ در  انستیتوفناوری کالیفرنیا(کل تک)ساخته شده است. به گفته سازندگان این دوربین، چنین دوربینی را می توان برای ثبت رویدادهایی بسیار سریع استفاده کرد.

محققان با استفاده از این دوربین بسیار سریع توانستند حرکت پالس نور در روی کلمه «کل تک» را رصد  کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا