فتتاح قرارگاه کوهنوردی قیچی‌ساز در ارتفاعات عینالی تبریز

نخستین قرارگاه کوهنوردی آذربایجان‌شرقی با نام «عظیم قیچی ساز»، کوهنورد نام آور کشورمان، در ارتفاعات عینالی در شمال تبریز افتتاح شد.

به گزارش پنجشنبه ایرنا، عملیات عمرانی قرارگاه فرهنگی، ورزشی و آموزشی «قیچی ساز» از سال ۱۳۹۵ با مساعدت خیران و مسئولان استانی آغاز شد و برای تکمیل و افتتاح آن ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

در کنار این قرارگاه، موزه‌ای نیز در ارتباط با تاریخ و وسایل کوهنوردی راه اندازی شده که در آن تجهیزات کلاسیک کوهنوردی و تصاویری از پیشکسوتان کوهنوردی ایران و آذربایجان شرقی به نمایش گذاشته شده است.

این قرار گاه در زمینی به وسعت ۳۰۰ متر مربع در کوه عینالی احداث شده است.

زارعی، رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در آیین افتتاح قرارگاه کوهنوردی «قیچی ساز» گفت: اولویت فدراسیون در مقطع کنونی استعدادیابی است.

وی افزود: ثمرات نصب دیواره های سنگنوری و ایجاد قرارگاه های کوهنوردی و اجرای برنامه های ورزشی برای نونهالان و نوجوانان، نوید دهنده جامعه ای پویا و آینده ای روشن در حوزه کوهنوردی و صعودهای ورزشی است.

عظیم قیچی ساز، هیمالیانوردد پرآوازه کشورمان نیز که در آیین افتتاح قرارگاه کوهنوردی ارتفااعات عینالی به نام او، حضور داشت، گفت: سالنی که در این قرارگاه وجود دارد، برای اجرای برنامه های آموزشی در نظر گرفته شده است.

قیچی ساز افزود: قرارگاه نیز همان گونه که از نامش بر میآید، مأمنی برای حضور، آرامش و استراحت کوهنوردان و علاقه مندان به این رشته مفرح ورزشی است.

تفرجگاه تفریحی عینالی در زمینی به وسعت پنجهزار و ۶۰۰ هکتار  طراحی شده و بزرگ‌ترین تفرجگاه کوهستانی کشور به شمار می‌رود.

ارتفاع ۱۸۰۰ متری این کوه، علاقه مندان به ورزش کوهنوردی و پیاده روی فردی و خانوادگی را در روزهای تعطیل به خود جلب می کند.

تله کابین، دریاچه مصنوعی «داغ گُولی»، رستوران، جنگل‌کاری ۱۰۰ هکتاری، نورپردازی المان‌ها، معابر و ابنیه‌ها از مکانهای دیدنی این منطقه گردشگری و ورزشی است.

عظیم قیچی‌ساز، متولد ۱۳۶۰، تبریز، تنها هیمالیانورد ایرانی است که توانسته به همه ۱۴ قله هشت هزار متری صعود کند.

قیچی‌ساز در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ توانست ۱۳ قله از هشت‌هزارمتری‌ها را صعود کند؛ در این فاصله وی دو بار در سال‌های ۸۴ (با استفاده از اکسیژن) و در سال ۹۵ بدون اکسیژن به اورست صعود کرد.

قیچی ساز سرانجام در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ موفق به فتح تنها قله باقی‌مانده یعنی «لوتسه» شد؛ او سی و هفتمین کوهنورد در دنیا است که به عضویت «باشگاه هشت‌هزارمتری‌ها» درآمد.

در بین کوهنوردان صعودکننده به هشت‌هزارمتری‌ها، تنها ۱۷ نفر در جهان موفق به صعود به همه ۱۴ قلهٔ بالای ۸۰۰۰ متر بدون اکسیژن شده بودند و عظیم قیچی‌ساز توانست نام خود را به عنوان هجدهمین کوهنورد در این فهرست به ثبت برساند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا