اصفهان پیشتازدر هوشمند سازی شبکه توزیع آب/پایش آب اصفهان در ۲۱ آزمایشگاه میکروبی

مدیرعامل آبفا استان اصفهان گفت: استان اصفهان با تجهیز شهرستانهای خود به مصرف هوشمند آب تا کنون در کشور پیشرو بوده که این روند برای دیگر شهرستانها در حال انجام است.

به گزارش  ارک خبر:اصفهان-، هاشم امینی چهارشنبه چهارم تیرماه در نشست خبری بااصحاب رسانه به مناسبت هفته مدیریت مصرف آب و برق، با اشاره به وضعیت مصرف در ایام شیوع ویروس کرونا متذکر شد: یکی از دغدغه های مهم وزارت نیرو بخصوص شرکت آبفا استان اصفهان، مدیریت مصرف آب در ایام شیوع ویروس کرونا بود که این مهم با همت و تلاش کارکنان این شرکت به صورت شبانه روزی تا به امروز به استناد صحبتهای مردم و مسئولین محقق شد.

امینی ضمن تشریح عملکرد این شرکت  با اشاره به رتبه اصفهان در میزان مصرف آب در کشور گفت: خوشبختانه اصفهان ۴ متر مکعب پایین تر از میانگین کشوی آب شرب مصرف می کند که این مقوله مهم می تواند به صرفه جویی مردم استان در این نعمت الهی اشاره داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه بیش از یک هزار روستا در استان اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های حوزه آب در کاهش مهاجرت روستاییان مؤثر است و در سال ۹۹ انتظار داریم رویکرد بودجه‌ها روستا محور شود و با یک برنامه جهادی سطح خدمات به روستاها را برابر شهرها افزایش دهیم همچنین با نگاه حمایتی دولت به روستاها تعرفه‌های روستایی تغییری نکرده و مانند سال‌های قبل حساب می‌شود.

وی اظهار کرد: در طرح پویش “الف ب ایران”هر هفته پروژه‌هایی در سطح استان افتتاح می‌شود که امسال بهره‌برداری از ۷ پروژه در قالب این طرح با ارزش ۷۸۵ میلیارد تومان را داریم.

امینی در خصوص بازسازی شبکه آب شهر اصفهان گفت: بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان در خیابان‌هایی مانند نظر، میر، مشتاق، کمال اسماعیل و آبشار در چند سال گذشته با استفاده از اعتبارات فاینانس خارجی کشور چین انجام شد، فاز اول این پروژه با ۷۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه احداث شبکه فاضلاب محلات پیرامونی شهر یکی دیگر از اقدامات این شرکت است، افزود: این طرح در محلات خیابان امام خمینی، کاوه و فرودگاه اجرایی شد، همچنین احداث شبکه فاضلاب محلات جی شیر، روشن دشت، پینارت، شهید کشوری و چند روستای اطراف را در برنامه این شرکت مشخص شده است.

مدیرعامل آبفا استان اصفهان گفت: استان اصفهان با تجهیز شهرستانهای خود به مصرف هوشمند آب تا کنون در کشور پیشرو بوده که این روند برای دیگر شهرستانها در حال انجام است.

وی  اضافه کرد: ۳۶۷ کیلومتر ویدیومتری، ۵ هزار کیلومتر شستشوی شبکه فاضلاب و ۵۱۰ هزار سمپاشی در شبکه های فاضلاب تا به امروز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص دیگر طرح‌های آبرسانی پویش ” الف ب”، اظهار کرد: آبرسانی شهر باغشاد و هشت روستای لنجان در اسفند سال گذشته از دیگر طرح‌های این پویش بود همچنین در ماه‌های آینده باغ بهادران را هم به تصفیه خانه بابا شیخ علی وصل می‌کنیم علاوه بر اینها آبرسانی به ۱۹ مجتمع در فلاورجان، دهاقان و گلشن و ۱۳ روستای این شهرستان را در آینده نزدیک خواهیم داشت.

وی با اشاره به  پروژه های آبفا در سال ۹۹ بیان کرد: اصلاح و بازسازی ۲۴۰ کیلومتر شبکه آب استان که در سال گذشته، ۲۳۷ کیلومتر بود تکمیل شده است.

امینی افزود: همچنین مطالعات آبرسانی به شهرستان فریدونشهر، مطالعات تامین آب بخشی از مجتمع های روستایی اردستان و مطالعات آبرسانی به بخش مرکزی و تامین آب بافت مرکزی اصفهان از جمله دیگر اقدامات آبفا در سال ۹۹ است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به راه‌اندازی واحد تولید آب ژاول در اسفند ۹۸ گفت: در ۲۲ اسفند ظرف مدت ۴۸ ساعت شرکت آب استان واحد تولید آب ژاول برای کمک به بیمارستان‌ها و شهرداری‌ها را در استان راه اندازی کرد که این واحد روزانه ۷ هزار لیتر تولید آب ژاول داشت.

وی با بیان اینکه مطالعات آبرسانی روستاهای شهرستان‌های مرکز استان، فریدونشهر و اردستان در سال جاری انجام می‌شود، افزود: تأمین آب بافت مرکزی اصفهان در خیابان‌های بزرگمهر، چهارباغ خواجو و بزرگراه آقابابایی نیز با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است که در این عملیات به آثار باستانی تپه اشرف برخوردیم و در صورت تکمیل این پروژه تا حدودی فشار آب این مناطق بهتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به حفر و تجهیز ۱۷ حلقه چاه در روستاهای استان اصفهان در سال گذشته اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: استان اصفهان در جهت کاهش آب بدون درآمد اقدامات مهم و اصلاحی انجام داده است و در کشور پیشتاز کاهش پرت و آب بدون درآمد هستیم.

امینی بااشاره به  بازسازی تصفیه خانه‌ها گفت: در سال ۹۹ تصفیه خانه‌هایی که بوی بد آنها مردم را دچار مشکل کرده بازسازی می‌شوند، که از آن جمله تصفیه خانه شمال اصفهان، جنوب سمیرم، ورزنه و قهدریجان است.

 امینی همچنین بیان داشت:یکی دیگر از اقدامات شرکت آبفا اصفهان حذف قبوض کاغذی بود که در سال گذشته با حذف قبوض کاغذی و ایجاد سامانه پیامکی اعلام قبوض در جهت حفظ محیط زیست و توسعه دولت الکترونیک کوشیدیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ گفت: لوله گذاری و تامین تجهیزات این طرح در حال پیگیری است و مدیریت استان در نظر دارد بخشی از سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ را از سال آینده وارد مدار کند.

وی همچنین  از ارائه ۲۳ خدمت غیرحضوری به مشترکین آبفا در استان اصفهان خبر داد و گفت: آبفا اصفهان با داشتن چهار مدیریت تحت عنوان خدمات مشترکین، پیاده سازی و اجرای تعرفه ها، وصول و درآمد و مشترکین خاص در تلاش است در سطح استان خدمات شرکت را به بهترین نحو در اختیار مشترکین قرار دهد.

امینی با تاکید بر لزوم استفاده مردم از خدمات الکترونیک و کاهش ترددهای سطح شهر افزود: همه خدمات ۲۳ گانه شرکت آب و فاضلاب استان در سامانه ۱۵۲۲ صورت می‌گیرد همچنین این سامانه هوشمند در طول ۲۴ ساعت شبانه روز خدمات لازم را به مشترکان ارائه می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: مصرف ماهانه آب هر خانوار در استان اصفهان ۱۱ متر مکعب و در کشور ۱۵ متر مکعب است در حالی که استاندارد میزان مصرف ۲۰ متر مکعب است، آمارها همراهی خوب مردم در صرفه جویی و مدیریت مصرف آب رانشان می‌دهد.

وی گفت: در برخی مقاطع سال به خصوص دو ماهه تابستان برخی از چاه‌های آب در شبکه تأمین آب شهر قرار می‌گیرند  اما ورود آب این چاه‌ها به شبکه آب شرب شهر با نظارت‌های دقیق و همکاری مرکز بهداشت استان است که تنها در دو ماهه تابستان به میزان ۹۵۰ لیتر آب از چاه‌های مربوطه به آب شبکه شهر وارد می‌شود.

امینی اظهار کرد: تا زمانی که سامانه دوم آبرسانی اصفهان با عنوان گلاب به سامانه آب شرب ما وارد نشود در مقاطع گرم سال همین کمبود آب را خواهیم داشت که امیدواریم در سال آینده بخشی از این سامانه به مدار تأمین آب استان بپیوندد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص مصرف آب صنایع استان، خاطرنشان کرد: صنایع بزرگی چون فولاد مبارکه، ذوب آهن، نیروگاه یا پالایشگاه اصفهان از پساب برای تأمین آب واحد خود استفاده می‌کنند و به جای استفاده از آب تازه، فاضلاب شهرهای شاهین شهر، درچه، نجف آباد، فولادشهر را خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه فاضلاب شهر چادگان پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی داشته است، گفت: این فاضلاب تا دو سال آینده احداث می‌شود همچنین تصفیه خانه بابا شیخ علی با سیستمی پیشرفته و با سیستم ازن کلر فعالیت می‌کند که نگرانی در این خصوص فعالیت این تصفیه خانه نداریم.

امینی افزود: بسته شدن زاینده رود آب چاه‌های فلمن را تحت تأثیر قرار می‌دهد که برای این موضوع ظرفیت انتقال آب از تونل اشترجان را افزایش می‌دهیم و شرکت آب و فاضلاب استان با وجود کمبودهای بسیار در آب شرب، تلاشی صد در صدی برای تأمین آب دارد.

ناصر اکبری درادامه این نشست با بیان اینکه در ۹ ماه سال تامین آب اصفهان به صورت پایدار و ۱۰۰درصد از تصفیه خانه باباشیخ علی انجام می شود، اظهار کرد: در سه ماه سال از نیمه خرداد تا نیمه شهریور ماه تامین آب شرب اصفهان در شرایط سختی انجام می شود، در این شرایط برای تامین آب با کیفیت به ناچار از منابع محلی استفاده می کنیم.

وی افزود: در پیک تابستان تامین آب شرب به صورت اختلاط آب چاه‌ها و تصفیه خانه باباشیخعلی و با هماهنگی اداره بهداشت و آزمایشگاه های کیفی و میکروبی و در نهایت تایید شبکه بهداشت استان وارد مدار توزیع می شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص گلایه مردم مبنی بر تغییر مزه آب، اظهار کرد: مردم در ۹ ماه سال از آب تصفیه خانه باباشیخعلی استفاده می کنند که در سه ماه پیک مصرف این به صورت اختلاط توزیع می شود که این موجب تغییر ذائقه مردم شده است.

اکبری با تاکید بر اینکه خط قرمز وزارت نیرو و شرکت آبفا، کیفیت آب شرب است، تاکید کرد: براساس این سیاست چاه هایی که کیفیت لازم را ندارند اصلا وارد مدار آبرسانی نخواهند شد.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب اصفهان در تامین آب پایدار در سطح استان همواره بر مدیریت فشار، کنترل هوشمند شبکه با اسقرار سامانه تله متری و همراهی مردم در مدیریت مصرف آب تاکید دارد،  خوشبختانه بعد از ۱۰ سال شرایط سخت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اصلا به سمت جیره بندی آب شرب نرفته است و همواره بر عدالت توزیع آب تاکید دارد.

معاون خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۰۸ انشعاب غیرمجاز آب در استان اصفهان شناسایی کرده ایم، اظهار کرد: شرکت آبفا در سراسر استان و هر منطقه موظف به گشت زنی و شناسایی انشعابات غیرمجاز آب و فاضلاب است.

رضا رضایی همچنین با بیان اینکه قیمت آب در سال ۱۳۹۹ برای تمام مشترکین مسکونی و غیرمسکونی ۷ درصد افزایش یافت، گفت: اما اگر همین مشترکین از الگوی مصرف (۱۴ مترمکعب به ازای هر واحد) تجاوز کنند به غیر از ۷ درصد مشمول ۱۶ درصد جریمه خواهند شد.

وی در خصوص مشترکین کم مصرف نیز، توضیح داد: اگر مشترکین از ۱۴ مترمکعب مصرف کمتری داشته باشند به آنها پاداش تعلق می گیرد.

به گفته معاون خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، در سال گذشته ۴۷۶ هزار مشترک شرکت آبفا مشمول جایزه شدند.

فهیمه امیری مدیر مرکز پالایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان اصفهان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: کیفیت آب شرب اصفهان کاملا مورد تایید و انتقال ویروس کرونا از طریق سیستم آب و فاضلاب منتفی است.

وی با بیان اینکه در مراحل تصفیه آب شرب کلرسنجی انجام می شود و این ویروس با میزان کمی از کلر کاملا بی اثر شده و از بین می رود، افزود: مطابق دستور العمل وزارت بهداشت در تمام استان ها میزان کلر ورودی به آب افزایش یافته و میزان کلر ورودی به آب استان اصفهان به ۸ دهم درصد تنظیم شده است و روزانه ۲ هزار کلرسنجی در سطح استان اصفهان انجام می شود که بسیار مطلوب است.

مدیر مرکز پالایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه کیفیت آب شرب شرکت آب و فاصلاب استان اصفهان توسط ۲۱ آزمایشگاه میکروبی، ۴ آزمایشگاه شیمیایی و ۲ آزمایشگاه بیولوژیک از لحاظ آلاینده ها به صورت شبانه روزی مورد پایش قرار می گیرد، به واحد کنترل کیفی آبفای اصفهان اشاره کرد و گفت: این مرکز از لحاظ نیروی متخصص در کشور جزء برترین ها است و ۶۰ نیروی متخصص در سطح استان در این بخش فعالیت دارند.

امیری با بیان اینکه آب شرب دورترین نقاط استان اصفهان نیز مورد سنجش قرار داده می شود، تاکید کرد: یک آزمایشگاه سیار کنترل کیفیت آب را بر عهده دارد. همچنین میزان فلزات معلق در آب شرب اصفهان به صورت روزانه مورد سنجش قرار می گیرد.

وی در مورد تغییر طعم آب شرب در برخی مناطق اصفهان، اظهار کرد: به لحاظ کمبود آب مجبور شدیم چند چاه را به مدار آب شرب وارد کنیم، به همین دلیل طعم آب اندکی تغییر کرده و مردم تشخیص داده اند، اما این موضوع مبنی بر آلوده بودن آب نیست.

مدیر مرکز پالایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: حتی اگر یک آیتم مورد سنجش آب چاه ها مشکلی داشته باشد، چاه از مدار خارج می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا