آذربایجان‌شرقی از موفق‌ترین استان‌های کشور در زمینه بیماریابی فعال کروناست

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: آذربایجان‌شرقی یکی از استان های‌موفق در مقوله بیماریابی فعال کروناست که فاصله‌گذاری اجتماعی در آن قبل از عید تشدید و به موازات کاهش بیماران، تلطیف شد. 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: آذربایجان‌شرقی یکی از استان های‌موفق در مقوله بیماریابی فعال کروناست که فاصله‌گذاری اجتماعی در آن قبل از عید تشدید و به موازات کاهش بیماران، تلطیف شد.

دکتر محمدمهدی گویا روز چهارشنبه در حاشیه نشست ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا افزود: در آذربایجان شرقی تشخیص ابتلا به کرونا به صورت سرپایی ۵ برابر بستری ها بوده و به عبارت دیگر قبل از اینکه وضعیت مبتلایان بدتر شود، بیماری آنان تشخیص داده شده است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی چهار مرحله سیاست سرکوب در مواجهه با کرونا را با قوت جلو برده است، اما اکنون افزایش آمار داریم و تعداد مبتلایان به کرونا بیشتر شده است.

وی تاکید کرد: اگر اکنون گلوگاه های انتشار ویروس کرونا را در آذربایجان شرقی سخت نگیریم، ممکن است وضع بدتر شود.

گویا اظهار کرد: باید یک همبستگی بین سازمان های مسوول در ستاد استانی مقابله با کرونا از یک سو و با مردم از سوی دیکر انحام شود.

وی افزود: باید مردم را برای استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بیرون نیامدن از منزل در موارد غیرضروری اقناع کرد.

وی خاطرنشان کرد: تحقق این موارد نیز نیازمند مداخله جدی و اطلاع رسانی وسیع تر برای کنترل بیماری لازم است.

ویگفت: در همه گیری کرونا در دنیا سه سیاست اتخاذ شد؛ کشورهای کوچک با امکانات خوب مانند سنگاپور و تایوان، سیاست مهار را در پیش گرفتند و با یک سری اقدامات خیلی سختگیرانه، امکانات خوبی در اختیار مردم گذاشتند تا مردم تامین مالی شوند و در خانه بمانند تا بیماری در یک جایی به تله بیافتد.

رییس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: سیاست دوم در مواجهه با همه گیری کرونا در جهان، سرکوب است که در آن تلاش می شود تعادلی بین وضعیت اقتصادی و بهداشتی ایجاد شود؛ بدین معنا که دولت ها در عین تلاش برای تامین بهداشت و سلامت مردم، تصمیماتی اتخاذ می کنند که فعالیت های اقتصادی و کسب و کار و معاش مردم نیز فلج نشود؛ اغلب کشورهای پیشرفته و توسعه یافته جهان از این سیاست در مقابله و مدیریت کرونا استفاده کردند.

وی ادامه داد: سیاست سوم، تخریب است که بر اساس آن دولت ها تنها به انجام اقدامات ساده بهداشتی و آموزشی بسنده می کنند تا ک ایمنی جمعی اتفاق بیفتد.

وی تشریح کرد: سیاست ایران نیز در مواجهه با کرونا و مدیریت آن از نوع سرکوب است که چهار اصل بیماریابی فعال، شناسایی بیماران و اطرافیان، فاصله گذاری اجتماعی و بازگشایی تدریجی مراکز اقتصادی با اطلاع رسانی مداوم به مردم را شامل می شود .

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز گفت: تاکنون ۲۳۰ هزار و ۲۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۴۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۹۵۸ نفر رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا