۳۰۰ مرکز درمانی اعتیاد در آذربایجان شرقی فعال است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: قصه پر غصه مواد مخدر آسیب‌های فراوانی به خانواده‌ها وارد می‌کند و باید سرمنشأ این تهدید عظیمی که کشور ما را درگیر کرده پیدا شود.

به گزارش ارک خبر،به نقل از ایسنا، امیر رنجبر افزود: ایران به دلیل موقعیت ژئوپلتیک (جغرافیای سیاسی) و داشتن دو هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان، در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

وی با بیان اینکه افغانستان اخیرا به تولید مت‌آمفتامین (شیشه) روی آورده است، گفت: بر اساس اعلام سازمان ملل قریب به ۲۹۶میلیون نفر در دنیا با این پدیده درگیر بوده و ۲۰۰ کشور قربانی پدیده شوم مواد مخدر هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش سازمان ملل، تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در سراسر جهان طی یک دهه حدود ۲۳ درصد افزایش یافته، خاطر نشان کرد: گردش مالی مواد مخدر باعث شده که گروه‌های زیادی به این سمت و سو کشیده شوند.

رنجبر اظهار کرد: در سال ۲۰۰۰ در افغانستان ۲۰۰ تن مواد مخدر تولید می‌شد که در حال حاضر به ۹۰۰۰ تن رسیده و با رشد ۵۰ درصدی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه ایران دو هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پاکستان را انسداد مرزی کرده تا در مقابل این پدیده شوم ایستادگی کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به واسطه اقدامات ارزشمند در جهاد مقدس مبارزه با مواد مخدر قریب به ۴۰۰۰شهید و ۱۲هزار جانباز تقدیم کرده‌است. شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به عنوان متولی امر با همراهی و همگامی ۲۱ دستگاه اقدامات متوازنی در حوزه‌ی مواد مخدر ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: ۱۶۷ هزار میلیارد تومان در حوزه مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌شود در این راستا ضمن اینکه همه دستگاه‌های دولتی همراه و همگام هستند اما باز هم عرضه و مصرف مواد مخدر در برخی محلات ساری و جاری بوده و دغدغه‌ی مردم به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه سیاست متوازن باید به کاهش عرضه و تقاضا منجر شود، خاطرنشان کرد: مقابله با این جرم تعطیل بردار نیست و تنها راهکار و راه‌گشای برون رفت در جهاد مبارزه با مواد مخدر، کاهش تقاضا است که بهترین روش پیشگیری اولیه از اعتیاد به مواد مخدر می‌باشد و مهم‌ترین مولفه آن شناخت و آگاه سازی برای آحاد مختلف جامعه است.

رنجبر بیان کرد: در استان برای مبارزه با مواد مخدر نقشه راهی تعریف شده که در وهله‌ی اول شناسایی محلات آسیب پذیر است که همزمان با شناسنامه دار کردن این محلات برای کاهش عرضه و پاک سازی محلات نیز اقدام می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان اینکه پوشش مدارس موجود در محلات آسیب پذیر که جزو اهداف قاچاقچیان مواد مخدر است از دیگر برنامه‌های این شورا است، گفت: علاوه بر این اقدامات فعالیت‌های فرهنگی و کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ مرکز درمانی اعتیاد در استان وجود دارد، گفت: در مرکز ماده ۱۶ استان معتادین متجاهر جمع آوری شده و نگه داری می‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا