نقشه حاصلخیزی خاک مزارع استان تهران تهیه می شود

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار ایرنا علی اشرف منصوری روز سه شنبه در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان تهران افزود:پروژه آزمون حاصلخیزی خاک در تمام مزارع استان تهران با مشارکت مرکز تحقیقات، معاونت بهبود گیاهی سازمان و صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان تهران تدوین و در سال آینده عملیاتی می شود.
پنجمین جلسه شورای تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران با حضورعلی اشرف منصوری و با دبیری این مرکز و حضور معاونان سازمانی و ستادی در سالن جلسات سازمان جهادکشاورزی استان تهران امروزبرگزار شد.
وی ضمن تبریک هفته منابع طبیعی افزود: یکی از مشکلات کشاورزی در استان تهران عدم وجود نقشه آزمون خاک است که با انجام آزمایشات حاصلخیزی خاک قادر خواهیم بود کمبود مواد مغذی را در جاهای مورد نیاز رفع کنیم ودر جاهایی که خاک اشباع است عملیات را متوقف سازیم.
وی ادامه داد: درمرحله اول تمام تشکل های عضو صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان طی قرارداد 3جانبه بین مرکز تحقیقات ، معاونت بهبود تولیدات گیاهی و آزمایشگاه شروع به فعالیت خواهند کرد.
منصوری درخصوص مشوق های کشاورزان برای طرح آزمون حاصلخیزی خاک عنوان کرد: هزینه انجام این کار طی تسهیلات میان مدت و بدون کارمزد دراختیار تشکل عضو صندوق قرار می گیرد تا کشاورزان ترغیب به انجام این کار شوند.
وی با اشاره به هدف از اجرای طرح آزمون حاصلخیزی خاک اظهار کرد: هدف اساسی این است که نتایج آن برای توسعه بخش کشاورزی معتبر بوده و ثبت آن در نقشه جامع کشور، قطعه ای از پازل کشوری باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: افزایش سریع جمعیت کشور، نیاز به تولید موادغذایی را بیشتر می کند و ازطرفی مصرف متعادل کودهای شیمیایی بیش از سایر فاکتورها در افزایش تولید در واحد سطح موثر است.
منصوری با تاکید بر لزوم استفاده از بذور هیبریدی گفت: از سال گذشته کاشت بذور هیبریدی سبزی و صیفی با کمک بخش خصوصی در استان تهران صورت پذیرفته که براساس مشاهدات مرکزتحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی به نتایج خوبی در این زمینه دست یافتیم که استفاده از بذور هیبریدی به جای بذر اصلی به دلیل اثر بخشی بالا توصیه می شود.
وی افزود: مزارع تحت پوشش مرکز تحقیقات باید به عنوان الگوی کشت برای کشاورزان قرار گیرد و برتری این مزارع ازلحاظ کیفیت و کمیت محصول نسبت به دیگر مزارع مشخص شود.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید جواد آل داود انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7243/ 1539

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا