پوست‌اندازی «سینما» با کرونا/ ساخت فیلم کوتاه توجیه اقتصادی ندارد

طوفان نهان‌قدرتی کارگردان سینمای کوتاه بیان کرد که در شرایط فعلی آنچه که به آن نیاز داریم غیر فیلمسازان مستقل است.

به گزارش ارک خبر،طوفان نهان قدرتی کارگردان سینمای کوتاه درباره اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه و همچنین هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر به خبرنگار مهر گفت: کرونا باعث شد تا در سطوح مختلف، جامعه ما پوست‌اندازی کند و تغییر شکل‌هایی اجباری اتفاق بیفتد. سینمای آنلاین هم علی‌رغم میل بسیاری از اهالی سینما، توسط کرونا به همه بخش‌ها خودش را تحمیل کرد و روند اتفاقی که قرار بود طی ۱۰ سال آینده رقم بخورد، تسریع شد.

وی ادامه داد: این تغییر ناگهانی آسیب بسیار بزرگی را به سینمای کوتاه در کشور ما زد. به جز اندک آثار تولیدی در کشور ما، فیلمسازی در سینمای کوتاه به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد زیرا محلی برای عرضه گسترده و برنامه‌ریزی شده ندارد و بازگشت سرمایه در آن اتفاق نمی‌افتد. از طرفی نهادها و سازمان‌های متولی هم حمایت ناچیزی از این بخش از سینما دارند.

این عضو هیأت مشاوران انتخاب در بخش داستانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با اشاره به شرکت‌کنندگان مستعد در این دوره از جشنواره عنوان کرد: واقعاً خوشحالم که بسیاری از آثاری را که در این جشنواره دیدم، فیلمسازان مستقل کار کرده بودند. فیلم‌سازانی که در این وضعیت سخت معیشتی با مشکلات فراوان که گاهی به فروختن ماشین و خانه‌هایشان می‌انجامد، عاشقانه فیلم می‌سازند و برای جشنواره‌ها ارسال می‌کنند.

وی بیان کرد: آنچه که ما امروز نیازمند آن هستیم غیرت فیلمسازان مستقل است. به نظر من هرکسی می‌تواند با بودجه دولتی فیلمساز شود، باقی بماند و تا ابد این فعالیت را ادامه دهد اما چه کسی می‌تواند با سرمایه مستقل، روحیه مستقل، تفکر مستقل فیلم بسازد و فیلمساز باقی بماند.

نهان‌قدرتی با بیان اینکه انتخاب دبیران و مسئولانی از جنس سینمای کوتاه در جشنواره‌های سینمایی باید به یک رویه تبدیل شود، عنوان کرد: ما اصلاً نیاز به دبیر و مدیر غیرسینمایی در هیچ جشنواره‌ای نداریم. ما باید دبیری را برای یک جشنواره انتخاب کنیم که شرایط سینما را بشناسد، خودش اهل سینمای کوتاه باشد و دغدغه این سینما را داشته باشد. من به همین دلایل برای جشنواره رضوی آینده خوبی را پیش‌بینی می‌کنم چون این قواعد را رعایت کرده است.

وی در پایان عنوان کرد: جشنواره‌ها به نوعی حیات سینمای کوتاه را تضمین می‌کنند و باعث می‌شوند که فیلمسازان امیدوارانه به فعالیت خود ادامه دهند. در هر حال اینکه استان گلستان میزبان یک رویداد هنری از جنس سینمای کوتاه است نشانه پتانسیل‌های نهفته در جوانان این استان است که امیدوارم با این دست از فرصت‌ها تبدیل به خروجی مناسب شود.

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا (ع) به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ۴ تا ۷ اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا