روزهای سیاه همه گیری کرونا/واکسینه شدن ۳۳ درصدی مصونیت نمی آورد

تبریز- عادی انگاری مردم و عدم استفاده از ماسک، بعد از تزریق واکسن روزهای سیاه کرونایی را رقم زده است اما همانند گذشته رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی،بهترین راه محافظت از خود است.

به گزارش ارک خبر، آناهیتا رحیمی: حالا صحبت از روزهای سیاه کرونایی است؛ روزهایی که آمار مبتلایان و فوتی‌ها در سطح استان، افزایش یافته و با بی توجهی و عادی انگاری مردم، بار دیگر وضعیت بحرانی از راه رسید.

۱۸ ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد اما با این وجود، برخی از مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی توجه بوده و دورهمی‌های چند ساعته را بر سلامتی خود ترجیح می‌دهند اما در این میان، نباید از افرادی غافل شد که با تزریق واکسن کرونا، استفاده از ماسک را به باد فراموشی سپرده و گمان می‌کنند که خطر ابتلاء به کرونا آنها را تهدید نمی‌کند.

افزایش بستری‌های کرونا در استان آذربایجان شرقی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر، ۱۷۰۰ نفر به دلیل ابتلاء به کرونا در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی بستری هستند و متأسفانه این تعداد رو به افزایش است.

تأکید سازمان بهداشت جهانی بر این است که تمام شهروندان، علاوه بر تزریق واکسن، از ماسک استفاده کرده و به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز پایبند باشند

عباسعلی درستی ادامه داد: موارد مثبت کرونا به صورت روزانه بیش از هزار نفر بوده و موارد فوتی نیز رو به افزایش است.

وی در پایان افزود: درصد واکسیناسیون انجام گرفته در استان، بیش از ۳۳ درصد جمعیت است.

استفاده از ماسک بعد از تزریق واکسن کرونا ضروری است

درستی در پایان گفت: تأکید سازمان بهداشت جهانی علاوه بر تزریق واکسن کرونا بر رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی است چرا که واکسن کرونا، از مرگ ناشی از ابتلاء به کرونا پیشگیری می‌کند و به همین دلیل تأکید سازمان بهداشت جهانی بر این است که تمام شهروندان، علاوه بر تزریق واکسن، از ماسک استفاده کرده و به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز پایبند باشند.

پرهیز از دورهمی و استفاده از ماسک

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در برخی از مواقع با تزریق واکسن، بیماری ریشه کن می‌شود اما برخی از واکسن‌ها از نوع شدید و کشندگی بیماری جلوگیری می‌کنند و به همین دلیل، تزریق واکسن کرونا نیز به دلیل عدم ابتلاء شدید به ویروس کرونا و جلوگیری از فوت افراد مبتلا به ویروس کروناست.

سیمین خیاط زاده ادامه داد: زمانی که نوعی از ویروس در سطح جامعه و در بین مردم، در حال چرخش باشد حتی افرادی که به دلیل ابتلاء شدن به کرونا و یا تزریق واکسن، از ایمنی لازم برخوردارند نیز در معرض خطر ابتلاء به بیماری هستند.

روزهای سیاه همه گیری کرونا/واکسینه شدن ۳۳ درصدی مصونیت نمی آورد

وی افزود: در حال حاضر، تمام شهروندان از جمله افرادی که اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند باید از دورهمی‌ها پرهیز کرده و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را فراموش نکنند.

در حال حاضر، تمام شهروندان از جمله افرادی که اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند باید از دورهمی‌ها پرهیز کرده و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را فراموش نکنند

خیاط زاده گفت: زمانی که در سطح جامعه درصد واکسیناسیون به میزان قابل قبولی از سطح جمعیت برسد، این اجازه به افراد داده می‌شود تا بدون ماسک در فضای خارج از فضای بسته کنار همدیگر قرار بگیرند.

واکسینه ۳۳ درصدی جمعیت استان آذربایجان شرقی

وی توضیح داد: با وجود اینکه درصد واکسیناسیون در جامعه ما به خوبی پیش می‌رود و حدود ۳۳ درصد از جمعیت استان آذربایجان شرقی در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند اما هنوز به درصد قابل قبول دست نیافته‌ایم تا به افراد اجازه دهیم تا بدون ماسک در فضای بیرون حضور داشته باشند.

خیاط زاده ادامه داد: اگر افرادی که به دلیل تزریق واکسن کرونا از ماسک استفاده نمی‌کنند، جز گروه‌های سنی بالا و دارای بیماری‌های زمینه‌ای باشند، حضور یک فرد ناقل سالم در کنار آنان، می‌تواند موجب انتقال ویروس کرونا شده و حتی منجر به فوت آنان نیز شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: عدد قطعی ایمن شدن جامعه از ویروس کرونا از طریق محاسبات انجام گرفته نسبت به واکسن‌های تزریق شده و تکرار دوز اعلام می‌گردد که حدود ۷۰ درصد و بالاتر در نظر گرفته می‌شود، اما عدد قطعی از طریق کارشناسان آمار، بسته به میزان ابتلاء در هر جامعه و تعداد افراد و گروه‌های سنی واکسینه شده محاسبه می‌شود و ایمن شدن ۷۰ درصدی و بالاتر از جمعیت یک جامعه، تقریباً یک عدد حدودی است.

سرما خوردگی یا کرونا

خیاط زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر چیزی به اسم سرماخوردگی وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: کرونا یکی از ویروس‌های خانواده سرماخوردگی‌هایی است که راه‌های تنفسی را درگیر می‌کند؛ در حال حاضر در سطح جامعه به دلیل افزایش درصد ابتلاء به کرونا و چرخه ویروس، هر فردی با هر علائمی مشابه سرماخوردگی، مبتلا به ویروس کروناست و باید فاصله خود از دیگران و قرنطینه را رعایت کرده و دوران ۱۰ تا ۱۴ روزه را سپری کند.

روزهای سیاه همه گیری کرونا/واکسینه شدن ۳۳ درصدی مصونیت نمی آورد

وی گفت: ترس از کرونا منجر می‌شود تا برخی از افراد، واقعیت را انکار کنند و همین، موجب عدم رسیدگی به وضعیت خود و نبود استراحت در منزل شده و به همین منوال، موجب آلودگی بقیه افراد نیز می‌شود.

خیاط زاده، ورود مسافران به استان و تجمع افراد را عامل افزایش انتقال ویروس کرونا دانسته و گفت: قدرت انتقال ویروس کرونا چند برابر قدرت انتشار ویروس انگلیسی است و چنانچه در روزهای گذشته مدت زمان انتقال ویروس کرونا از فرد آلوده، یک ربع بوده در حال حاضر مدت زمان انتقال ویروس دلتا، دو دقیقه و حتی کمتر نیز اعلام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر گرفتاری‌های دسته جمعی خانوادگی، عامل بستری شدن افراد در بیمارستان‌هاست و بالای ۳۵ درصد نمونه گیری‌ها مثبت است.

افزایش ابتلای گروه‌های سنی پایین به کرونا

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: در حال حاضر موارد فوتی در استان، دو رقمی شده و احتمال دارد در روزهای آتی نیز بر تعداد موارد فوتی افزوده شود.

در حال حاضر موارد فوتی در استان، دو رقمی شده و احتمال دارد در روزهای آتی نیز بر تعداد موارد فوتی افزوده شود

خیاط زاده در پایان گفت: علت درگیر شدن گروه‌های سنی جوان به ویروس کرونا، عدم افزایش درصد واکسیناسیون در گروه‌های سنی پایین است و همین منجر شده تا درصد مبتلایان به ویروس کرونا در گروه‌های سنی میانسال و جوان افزایش یابد.

کارشناس فوریت‌های پزشکی به خبرنگار مهر گفت: موج جدید شیوع ویروس کرونا با اطلاعات قبلی وارد کشور شد اما متأسفانه در حال حاضر با غفلت مردم و حتی مسئولین همراه است.

حبیب حسینقلی زاده ادامه داد: همراهی پیک ششم کرونا به دنبال موج پنجم، دور از انتظار نیست و از این رو سویه کرونای دلتا با علائم اولیه و بسیار ساده سرماخوردگی از جمله تب و لرز، سوزش گلو بروز می‌کند.

روزهای سیاه همه گیری کرونا/واکسینه شدن ۳۳ درصدی مصونیت نمی آورد

وی افزود: بروز همین علائم بسیار ساده موجب می‌شود تا مبتلایان، چندان توجهی از خود نشان ندهند اما امکان بروز علائم جدی‌تر و حتی درگیری ریه ممکن است؛ به همین دلیل هر گونه علائم ساده سرماخوردگی را باید جدی تلقی کرده و به پزشک مراجعه کنیم. این کارشناس فوریت‌های پزشکی ادامه داد: در حال حاضر، بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها، به دلیل عدم پیشگیری جدی در روزهای اولیه ابتلاء بوده چرا که افراد، کرونا را بیشتر با علائم تنگی نفس و سرفه می‌شناسند و به همین دلیل، دقت بیشتری نسبت به علائم ویروس کرونا به خرج نمی‌دهند.

لزوم آموزش به شهروندان برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا

حبیب حسینقلی زاده گفت: شهروندان باید هر گونه علائم سرماخوردگی را جدی گرفته و از حضور در اجتماعات و دورهمی‌ها پرهیز کنند و به همین دلیل مردم باید در این زمینه آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

کارشناس فوریت‌های پزشکی افزود: در حال حاضر برخی از شهروندان، بعد از تزریق واکسن، استفاده از ماسک را فراموش می‌کنند درحالی که بعد از تزریق واکسن کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است.

در حال حاضر برخی از شهروندان، بعد از تزریق واکسن، استفاده از ماسک را فراموش می‌کنند درحالی که بعد از تزریق واکسن کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است

وی بیان کرد: بیماران مبتلا به کرونا در حادترین شرایط ممکن که دچار مشکلات شدید تنفسی و کاهش هوشیاری شده‌اند با اورژانس تماس می‌گیرند؛ بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند و خود، قادر به مراجعه به مراکز درمانی و بستری هستند می‌توانند از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده کنند و اورژانس ۱۱۵، در مواقع تنفسی حاد بیماران مبتلا به کرونا، تأثیرگذاری بهتری خواهد داشت و از رسالت اصلی خود باز نمی‌ماند.

با وجود اینکه واکسن کرونا تزریق کرده‌ام از ماسک نیز استفاده می‌کنم

یکی از شهروندان ۲۹ ساله‌ای که اقدام به تزریق واکسن کرونا کرده است به خبرنگار مهر گفت: حدود یک ماهی می‌شود که واکسن آسترازنکا را تزریق کرده‌ام و بر خلاف افرادی که بعد از تزریق واکسن کرونا، دیگر از ماسک استفاده نمی‌کنند معتقد هستم که استفاده از ماسک در کنار تزریق کرونا برای ریشه کن کردن این ویروس منحوس، یکی از راه‌های ضروری به شمار می‌رود.

مصطفی ناجی ادامه داد: تزریق واکسن کرونا احتمال مرگ و میر را کاهش می‌دهد و تأثیری در عدم ابتلاء به کرونا ندارد و باید به دلیل ایمن کردن خود و دیگران، هم‌چنان از ماسک استفاده کرده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر شرایط خوبی را در کل کشور و در استان خود شاهد نیستیم و به همین دلیل از شهروندان خودم خواهش می‌کنم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از دورهمی‌ها پرهیز کنند.

روزهای سیاه همه گیری کرونا/واکسینه شدن ۳۳ درصدی مصونیت نمی آورد

این شهروند تبریزی گفت: متأسفانه برخی از مردم، هنوز کرونا را باور نداشته و با برگزاری میهمانی و دورهمی‌ها تمام زحمات کادر درمان و حتی شهروندانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند به باد می‌دهند در حالی که به نظرم هیچ دورهمی ارزش خداحافظی با عزیزانمان را ندارد.

از عوارض واکسن کرونا می‌ترسم

یکی دیگر از اصناف تبریزی به خبرنگار مهر گفت: من ۴۶ سال دارم اما واکسن کرونا تزریق نکرده‌ام و از عوارض آن به شدت می‌ترسم چرا که برخی از دوستانم با تزریق دو دوز واکسن آسترازنکا، به کرونای دلتا مبتلا شده‌اند به همین دلیل گمان می‌کنم که واکسن کرونا تأثیری ندارد.

عبدی ادامه داد: وضعیت کرونا بار دیگر بحرانی شده و علت آن، عدم رعایت مردم در پرهیز کردن از دورهمی و برگزاری جشن‌های عروسی قبل از فرا رسیدن ماه محرم است.

روزهای سیاه همه گیری کرونا/واکسینه شدن ۳۳ درصدی مصونیت نمی آورد

این شهروند تبریزی افزود: من در شرایط بحرانی که وضعیت کرونایی قرمز است از دو ماسک استفاده می‌کنم و همواره فاصله اجتماعی را نیز رعایت می‌کنم و معتقد هستم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی بهتر از تزریق واکسن کروناست.

وی گفت: عوارض شدید واکسن‌های کرونا موجب ترس و دلهره من از تزریق واکسن کرونا شد و به همین دلیل همانند گذشته به طور جدی تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از دورهمی‌ها نیز پرهیز خواهم کرد.

حالا در روزهایی که با افزایش مسافران، دورهمی‌ها و بی توجهی برخی از افراد نسبت به استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی، میزبان پیک چهارم و پنجم ویروس کرونا شده‌ایم باید بیشتر از روزهای گذشته به هوش باشیم تا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را بعد از تزریق واکسن کرونا جدی بگیریم چرا که این روزها هموطنان بسیاری قربانی این ویروس منحوس می‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا