آذربایجان شرقی ۴.۵ میلیون راس دام سبک و سنگین دارد

تبریز- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی در صورت عدم تمهیدات لازم برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

به گزارش ارک خبر،محمدحسین اقدمی در گفت‌وگو با خبرنگاران به تعریف حوزه دام و طیور پرداخت و اظهار داشت: براساس تعاریف قانون نظام جامع دامپروری، دام شامل انواع چهارپایان و طیور شامل انواع طیور گوشتی و تخمگذار و پرندگان زینتی است که نهاده صرفاً به دام و طیوری که در تولید نقش دارد، تخصیص می‌یابد.

وی در ارتباط با وضعیت دام در استان گفت: در حال حاضر در آذربایجان‌شرقی حدود ۴.۵ میلیون رأس دام سبک و سنگین وجود دارد که در بخش تولید شیر و گوشت فعالیت دارند که از این تعداد حدود ۳.۵ میلیون شامل دام سبک گوسفند و بز بوده و مابقی دام سنگین گاو، گوساله و گاومیش می‌باشد.

اقدمی به وضعیت طیور استان اشاره کرد و گفت: این حوزه شامل مرغ تخمگذار، مرغ گوشتی، مرغ مادر تخمگذار و گوشتی می‌شود که ظرفیت واحدهای پرورشی گوشتی استان حدوداً ۱۰.۵ میلیون قطعه در سال می‌باشد و واحدهای پرورشی حداقل چهار بار در سال امکان جوجه‌ریزی دارند و گوشت مرغ تولید می‌کنند و در بخش واحدهای تخمگذار با وجود ۱۸۴و احد با تولید ۸ میلیون ۹۰۰ هزار قطعه در طول یک دوره یک و نیم‌ساله در حال فعالیت در بحث تولید تخم مرغ می‌باشند.

وی متذکر شد: این آمار تنها مربوط به واحدهایی است که دارای مجوز هستند و زیر نظر سازمان جهادکشاورزی استان فعالیت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با صادرات و واردات در این حوزه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، مجوز برای صادرات طیور به کشورهای دیگر وجود ندارد اما در بخش دام سبک به دلیل وجود مازاد تولید در حوزه دام سبک مجوز صادرات وجود دارد.

وی افزود: استان آذربایجان‌شرقی در تولید تخم مرغ ظرفیت تولید بالایی دارد و همواره مازاد تولید به استان‌های همجوار صادر می‌شود اما در بحث مرغ با توجه به اینکه میانگین میزان تولید روزانه ۲۴۰ تن لاشه بوده و میزان مورد نیاز ۳۲۰ تن لاشه است، از استان‌های همجوار کسری مرغ مورد نیاز استان تأمین می‌گردد.

وی با بیان چگونگی تأمین نهاده‌های دامی برای دامداران و کشاورزان در حوزه طیور بیان داشت: بعد از ثبت اتوماتیک میزان جوجه‌ریزی در سامانه سماصط، به ازای هر جوجه ثبت شده میزان مشخص نهاده‌های دامی از طریق بازارگاه وزارت جهادکشاورزی در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد اما شاید کمی با تأخیر تأمین شود اما در بخش دام، تأمین نهاده‌ها به چند روش مختلف انجام می‌شود که برای واحدهای صنعتی شیری طبق دستورالعمل صرفاً باید به صورت نهاده خام باشد و برای واحدهای روستایی و سنتی در قالب کنسانتره نهاده توزیع می‌شود.

وی افزود: همچنین در صورت امکان با توجه به عدم کفایت کنسانتره، برای واحدهای روستایی جو و ذرت نیز تخصیص داده می‌شود.

اقدمی با بیان اینکه نهاده‌های دامی اختصاص یافته جوابگوی میزان موردنیاز دامداران و کشاورزان نیست، ابراز کرد: برای جبران این نیاز از نهاده‌های جانشین مثل کنجاله کلزا و سبوس استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: برای اکثر واحدهای صنعتی مشکلی از بابت تأمین نهاده وجود ندارد و استفاده از نهاده‌های جانشین برای واحدهای روستایی و سنتی است.

اقدمی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند بسیاری از مشکلات تأمین نهاده‌های دامی را حل کند، افزود: در این صورت قیمت محصولات افزایش خواهد یافت و مصرف‌کنندگان و قشر ضعیف با مشکل مواجه خواهند شد که برای این چالش دولت باید با تعیین یارانه و تسهیلات از قشر ضعیف، تولیدکنندگان کوچک و مصرف‌کننده حمایت کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه حدود ۵۸۰ واحد گوشتی مجوزدار با ظرفیت تولید ۳.۵ میلیون جوجه‌ریزی در ماه فعالیت می‌کنند، گفت: خوشبختانه در سال‌جاری با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های انجام شده امکان احداث واحدهای گوشتی به وجود آماده همچنین واحدها می‌توانند ظرفیت تولید خود را براساس قانون و دستورالعمل‌ها افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا