کمک 900 میلیاردی به عتبات عالیات طی 11 سال

خبرگزاری ارک – رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و رئیس کمیته جذب مشارکت‌های مردمی گفت: ستادها و کمیته‌های جذب مشارکت‌های مردمی برای مراسم اربعین امسال به ریاست استانداران تشکیل شده است.

«حسن پلارک» صبح امروز (دوشنبه 30 شهریور) در حاشیه نشست سراسری استانداران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه چند سال است که مراسم اربعین با شکوه خاصی برگزار می‌شود و حدود دو میلیون نفر عازم کربلا می‌شوند، اظهار کرد: در سال‌های قبل مشکلات و ناهماهنگی‌هایی وجود داشت، اما ما سعی می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های لازم این مشکلات را حل کنیم.

وی گفت: تاکنون دو سازمان ستاد اربعین در ایران و عراق تشکیل شده و کمیته‌های 10گانه‌ای نیز ایجاد شده است که مسئولیت ستاد اربعین در ایران بر عهده سازمان حج و زیارت است. کمیته جذب مشارکت‌های مردمی که یکی از این کمیته‌های 10گانه است مسئولیت تأمین مایحتاج و نیازهای زائران را بر عهده دارد.

پلارک با بیان اینکه تأکید رهبر انقلاب این است که حرکت اربعین حرکتی مردمی باشد، خاطرنشان کرد: این کمیته همچنین مسئولیت ساماندهی هیأت‌های مذهبی مردمی و دولتی و جذب کمک‌های مردمی را بر عهده دارد. ما به کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم نیاز داریم زیرا وضعیت اقتصادی امسال عراق خوب نیست و ما باید کمک بیشتری جذب کنیم.

به گفته وی، حساب 1040 بانک ملی برای کمک‌های نقدی مردم در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین خاطرنشان کرد: کمیته جذب مشارکت‌های مردمی به همراه ائمه جمعه، بسیج و سپاه در استان‌ها کمک‌های مردمی را جمع می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین با اشاره به اینکه سامانه ثبت‌نام برای اربعین در سایت حج و زیارت فعال شده است، اظهار کرد: کسانی که از طریق این سایت ثبت‌نام کنند، ویزای آنها بدون هیچ مشکلی صادر می‌شود.

«پلارک» همچنین در جمع استانداران با اشاره به اینکه بازسازی عتبات عالیات موجب نزدیک شدن مردم دو کشور ایران و عراق با هم شده است، ‌اظهار کرد: اگر مقررات بین‌المللی نبود، می‌شد اعلام کرد که مرز دو کشور محو شده است. اکنون بیش از 2 میلیون زائر از عراق می‌آیند و بین دو کشور دوستی و برادری برقرار است. ما احساس نمی‌کنیم فرقی بین کربلا با قم و مشهد وجود دارد. این مسأله موجب تقویت امنیت ملی ایران شده است، زیرا مرز ایران و عراق 1500 کیلومتر بوده که بارها کشور ما از طریق این مرزها مورد تهدید واقع شده است که آخرین آن مربوط به دوران دفاع مقدس است.

وی در ادامه افزود: در دوران صدام آثار تاریخی و کتیبه‌های ایرانی در محل عتبات کنار گذاشته شد که ما توانستیم این آثار را پیدا کرده و آنها را حفظ کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادامه با اشاره به اینکه ساماندهی نذورات و هدایای مردمی یکی از اهداف ماست،‌ گفت: ما بر اساس طرح جامعی نذورات مردم را جمع‌آوری و بر اساس اولویت آنها را هدایت کرده‌ایم؛ به گونه‌ای که این نذورات در جای خود هزینه شد.

وی با بیان اینکه ستاد عتبات عالیات در قالب یک شورای سیاست‌گذاری پنج نفره که 3 نفر از آنها عضو دفتر رهبری هستند تشکیل شده است،‌ خاطرنشان کرد: ما مرحله بازسازی عتبات عالیات و ایجاد زیرساخت‌ها برای زائران را پشت سر گذاشته و اکنون 4 طرح بزرگ برای توسعه حرم امامان در شهرهای نجف، کاظمین، کربلا و سامراء را در دست داریم. علاوه بر این بیش از 170 پروژه کوچک را نیز اتمام کردیم. امیدواریم تا عید غدیر نیز بخشی از طرح توسعه حرم حضرت علی (ع) را نیز به پایان برسانیم. ما در این 11 سال 900 میلیارد تومان هزینه کردیم.

به گفته پلارک، اکنون بیش از 1500 کارگر، مهندس، هنرمند و کارشناس ایرانی در عتبات عالیات مشغول به کار هستند.

پلارک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مراسم اربعین امسال و مشکلات موجود در کشور عراق، گفت: به لحاظ حمل و نقل امنیت و مسائل اقتصادی عراق درگیر مشکلات مختلفی است. سال قبل دشمن در بحث اربعین غافلگیر شد، اما امسال فرصت برای برنامه‌ریزی داشته است. بنابراین مسئولیت ما هم بیشتر است. ما با وزارت کشور و وزارت امور خارجه عراق دیدار داشته‌ایم و مشکل روادید و عبور اتوبوس و کامیون‌ها را حل کرده‌ایم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در پایان با اشاره به اینکه ستادهای جذب مشارکت مردمی در استان‌ها به ریاست استانداران تشکیل شده است، افزود: از هم اکنون باید استانداران به ویژه در استان‌های هم‌مرز با عراق با کمک ائمه جمعه، بسیج و سپاه مشکلات پیش رو را حل کرده و ما باید از هم اکنون تجهیزات و امکانات خود را برای مراسم اربعین آماده کنیم.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا