رشد اقتصادی ۷.۸ درصدی آذربایجان شرقی، ‌۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: برای دستیابی به رشد اقتصادی حدود ۷.۸ درصدی مورد نظر استان، به سرمایه ‌۳۰ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم که ۴۰ درصد آن یعنی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان باید از طریق ارتقاء بهره‌وری حاصل شود.

به گزارش ارک خبر،محمد فرشکاران در دومین جلسه‌ی ارتقاء بهره‌وری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: موضوع بهره‌وری از سال قبل به طور جدی در راستای دستیابی به رشد اقتصادی دنبال می‎شود و در برنامه‌های پنج ساله نیز سهم سه درصد بهره‌وری در GDP همواره مطرح بوده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ بحث ارتقاء بهره‌وری به صورت موثرتری مورد توجه قرار گرفت؛ به طوری که به میزان ۴۰ درصد از منابع مورد نیاز، رشد هشت درصدی اقتصاد کشور باید از همین طریق تامین شود.

فرشکاران یادآور شد: در آذربایجان شرقی نیز برای دستیابی به رشد اقتصادی حدود ۷.۸ درصدی مورد نظر به سرمایه ‌۳۰ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم که ۴۰ درصد آن یعنی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان باید از طریق ارتقاء بهره‌وری حاصل شود که حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان منابع و اعتبارات عمومی استان است و ۱۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده نیز باید از طریق سرمایه‌گذاری، صندوق‌های توسعه و تسهیلات بانکی تامین شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: باید ضمن پیروی از شاخص‌های مشخص به سمت مدل‌های بهره‌وری حرکت کرده و به مفهوم کارشناسی در سازمان تکانه‌ای به موضوع دهیم؛ در ارتباط با احیاء و فعال‌سازی کمیته بهره وری استان نیز هر کدام از بخش‌های تخصصی سازمان طرح‌ها و برنامه‌های خود را ارائه دهند.

وی بیان کرد: در دهه‌های گذشته به دلیل اتکاء بیش از حد به درآمدهای نفتی بسیاری از ایرادات اقتصاد کشور از جمله نبود بهره‌وری مورد غفلت قرار گرفت و در شرایط فعلی که درآمدهای نفتی به حداقل ممکن کاهش یافته و فشار تحریم‌ها کاملا اوج گرفته است، مجبوریم به صورت واقعی و عملیاتی موضوع ارتقاء بهره وری را مدیریت کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، وی تاکید کرد: لازم است در حوزه‌ی بودجه‌ریزی، نگرش بهره‌وری لحاظ شده و تخصیص بهینه منابع در راستای ارتقاء بهره وری اتفاق بیافتد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا