«قرابیه» تبریز پادشاه شیرینی ها

شهر تبریز شیرینی‌های مخصوص خود را دارد و از جمله آن می‌توان به قرابیه، اریس و نوقا اشاره کرد و در این بین قرابیه از میراث غیرملموس کشورمان محسوب می‌شود و جایگاه خاصی در بین مردم استان آذربایجان شرقی و گردشگران دارد.

به گزارش ارک خبر به نقل از ایرنا، شیرینی قرابیه از مهم‌ترین، مشهورترین و لذیذترین شیرنی های شهر تبریز با قدمتی دیرینه است و زیرمجموعه کوکی‌های‌ اصیل آذربایجانی به شمار می آید.

در فرهنگ لغت نیز واژه kurabiye معادل نوعی شیرینی کوکی مانند که در ترکیه، یونان و خاورمیانه تهیه می‌شود تعریف شده است.

کوکی‌ها، نوعی شیرینی خشک بیسکوییت مانند هستند و یکی از پرمصرف‌ترین شیرینی‌ها در جهان به شمار می‌روند که البته خاستگاه آن به کشور ما برمی‌گردد؛ کشور ایران بیشترین تنوع و قدمت را در کوکی‌های جهان دارد، کوکی‌ها از قرن هفتم در ایران هم‌زمان با کشف و شروع مصرف شکر رایج شده‌اند.

در هر گوشه از کشور ایران انواع مختلفی از این کوکی‌های خوشمزه تهیه می‌شود و یکی از ویژه‌ترین انواع این کوکی‌ها شیرینی «قرابیه تبریز» است .

شیرینی قرابیه به کلوچه شباهت داشته و در انواع بادامی، پسته ای و نارگیلی تهیه می‌شود.

این شیرینی از بادام، شکر، سفیده تخم مرغ و پسته خرد شده تهیه‌ می شود.

مردم در تمامی اعیاد، عروسی‌ها و مناسبت‌های خود از این شیرینی استفاده می‌کنند، البته اغلب میهمانان نیز این شیرینی را به عنوان سوغات خریداری می‌کنند که نوع بادامی آن علاقه‌مندان بیشتری دارد.

هر چند این شیرینی در میان بیشتر مردم کشورمان شناخته شده است اما اتحادیه قنادان تبریز تصمیم به برگزاری جشنواره و نمایشگاه توانمندی و معرفی سوغات آذربایجان با محوریت ثبت ملی قرابیه گرفته است تا آوازه این شیرینی را گسترش دهد.

قرابیه سفیر انتقال هنر شیرینی پزی تبریز است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در جشنواره و نمایشگاه توانمندی و معرفی سوغات آذربایجان با محوریت ثبت ملی قرابیه گفت: تبریز نگین درخشان کشور و سرشار از مفاخر بوده و در فرهنگ، دانش، اقتصاد، هنر و صنعت آذربایجان یکه تاز است.

محمد کلامی با بیان اینکه قنادی و شیرینی پزی در تبریز صرفا یک پیشه و شغل برای کسب درآمد نیست، افزود: این صنعت آمیخته به هنر و عشق است و سفیر انتقال فرهنگ ما در کل کشور است.

وی ادامه داد: باعث افتخار است که در جای جای ایران هر قنادی معتبری که فعالیت می کند، مطمئنا از مکتب تبریز بهره گرفته است‌.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه جامعه ای موفق است که بتواند از داشته هایش برای ایجاد ثروت استفاده کند، ادامه داد: باید داشته هایمان را به ثروتی که توسعه آینده اقتصاد استان را تضمین می کند، تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: قرابیه از فرهنگ و سلیقه و ظرافت استان شکل گرفته است و ترکیب هنر آذربایجان و نشانه سلیقه ماست.

کلامی با بیان اینکه چنین برنامه ها و جشنواره هایی، استان را به عنوان خاستگاه خاصی از سبک شیرینی و قنادی معرفی می کند، افزود: امیدوارم سال های آتی با کیفیت بهتر و موضوعات مختلف برگزار شود.

رئیس اتحادیه قنادان تهران در جشنواره و نمایشگاه توانمندی و معرفی سوغات آذربایجان با محوریت ثبت ملی قرابیه با بیان اینکه تبریز، مهد مفاخر ایران در جای جای دنیا زبانزد خاص و عام می باشد، گفت: شیرینی قرابیه ارزنده ترین و مهم ترین نمادشیرینی آذربایجان شرقی و به خصوص تبریز بوده که طعم بی نظیری دارد.

علی بهرمند با ابراز خوشحالی از برگزاری چنین رویدادی، افزود: برگزاری این جشنواره نقش بسیاری در گردهمایی فعالان و نام آوران صنعت شیرینی و شکلات کشور دارد.

وی ثبت ملی شیرینی قرابیه در فهرست آثار ناملموس استان را نیز اتفاق مبارکی خواند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه تبریز پایتخت شیرینی و شکلات است، گفت: به میزبانی از برجسته ترین و نام آورترین قنادان کشور و بین الملل در جشنواره قرابیه و نمایشگاه توانمندی و معرفی سوغات آذربایجان، افتخار می کنیم.

صابر پرنیان گفت: تبریز در این چند روز میزبان برجسته ترین و نام آورترین قنادان کشور خواهد بود و این رویداد یک پدیده ملی و افتخاری برای آذربایجان شرقی است.

وی با تاکید بر اینکه طعم شیرینی های تبریز در سطح ملی و بین المللی مطرح است، اظهار کرد: این رویداد یک حرکت اقتصادی بوده که به بهترین نحو ظرفیت های استان در حوزه شیرینی، شکلات و قنادی را به نمایش گذاشته و جزء فرصت های ویژه استان در بحث صادرات محسوب می شود.

پرنیان ادامه داد: تبریز می تواند شهر فرصت ها، جشنواره ها و سرمایه گذاری باشد.

وی بیان کرد: با ثبت ملی قرابیه، برگ زرینی به افتخارات تبریز اضافه شد.

پرنیان افزود: آذربایجان شرقی ۵۷۰ کارخانه صنایع غذایی دارد و ۵۰ درصد ظرفیت تولید شیرینی کشور در تبریز است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اظهار کرد: امروز قنادان چیره دست شیرینی قرابیه را به عنوان سلطان شیرینی ها، ثبت ملی کردند که طمع این شیرینی بعد از چشیدن در خاطره ها ثبت می شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه این استان به واسطه تاریخ، فرهنگ و تمدن دیرینه یکی از استان های تاریخی و مهم کشور است، افزود: بیش از ۴هزار اثر تاریخی و فرهنگی در استان وجود دارد که ۲ هزار اثر آن در قالب میراث ملی ملموس ثبت ملی شده اند.

احمد حمزه زاده ادامه داد: یکی از رویکردهای جدید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ثبت آثار ناملموس در کنارآثار ملموس است که به دلیل غنای فرهنگ آذربایجان شرقی، چندین آثار ناملموس داریم که برگرفته از تاریخ، فرهنگ و تمدن این خطه است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ مورد از آثار ناملموس آذربایجان شرقی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند، افزود:  یکی از شاخه های مهمی که در ثبت آنها تلاش داریم بحث سوغات و خوراکی سنتی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی بیان کرد: تاکنون ۳۸ مورد خوراکی مانند کوفته تبریز، کباب بناب و کره سراب به ثبت ملی به عنوان آثار ناملموس رسیده است و اکنون نیز در بحث شیرینی جات وارد عمل شدیم.

وی افزود: قرابیه تبریز، شیرینی اهری و باقلوای گوگان سال گذشته به ثبت ملی رسیدند و ما امروز دور هم جمع شده ایم تا این اتفاق را جشن بگیریم.

حمزه زاده گفت: یکی از اهداف مهم ثبت ملی آثار ناملموس حفظ اصالت و هویت واقعی و به ارث گذاشتن فرهنگ غذایی و سنت استان در کنار دیگر آثارمان به نسل آینده است.

وی با بیان اینکه گردشگری خوراکی یکی از جذاب ترین گردشگری است، افزود: آذربایجان شرقی ظرفیت برگزاری این رویدادها را در رستوران ها و اماکن تاریخی برای جذب گردشگر دارد.

رئیس اتحادیه قنادان تبریز هم با بیان اینکه تبریز، شهر اولین هاست و این جشنواره نیز به عنوان اولین رویداد ملی و بین المللی صنعت شیرینی و قنادی استان برگزار می شود، گفت: با جشن گرفتن ثبت ملی سلطان شیرینی های کشور، این اتفاق را در حافظه ها ثبت کرده و همچنین یادگاری ارزشمندی برای آیندگان می گذاریم.

ناصر کریمی افزود: ثبت ملی شیرینی قرابیه، ثبت یک اثر تاریخی است و در راستای حفظ هویت اصلی و سنتی آذربایجان شرقی صورت گرفته، باید همگان از این رخداد بزرگ و پر افتخار مطلع باشند.

وی با اشاره ای گذرا به تاریخ شیرینی قرابیه در سنت آذربایجان شرقی، ادامه داد: ثبت ملی این اثر ناملموس، آغازی خواهد بود تا شاهد ثبت ملی و جهانی دیگر آثار این خطه نیز باشیم.

کریمی با بیان اینکه، نمایشگاه توانمندی و معرفی سوغات آذربایجان با حضور برندهای مطرح ملی و بین المللی و رؤسای اتحادیه قنادان استان ها با محوریت ثبت ملی قرابیه در مرکز همایش های بین المللی خاوران تبریز برپا شده است، اظهار کرد: در این فستیوال در کنار ارائه آموزش های رایگان توسط شف های بین المللی، آثار کیک های تجسمی استادان ایران به نمایش گذاشته می شود.

شیرینی قرابیه از شیرینی های اصیل و ماندگار تبریز است که بیش از یک قرن قدمت دارد و به واسطه شهرت ملی و بین المللی آن، در دی ماه سال گذشته روش پخت این شیرینی سنتی در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

در راستای صیانت از این میراث ارزشمند، جشنواره جامع شیرینی و شکلات با محوریت قرابیه تبریز به همت اتحادیه قنادان استان و همکاری جامع دستگاه های دولتی و انجمن های مربوط برگزار می شود.

در این جشنواره از۹ نفر از پیشکسوتان و استادکاران قنادی و شیرینی تبریز تجلیل و مجوز مهارت آموزی در محل کار به مدت ۱۰۰ ساعت به این اساتید اعطا شد.

همچنین از سه اثر ثبت ملی قرابیه، باقلوا گوگان و شیرینی اهری رونمایی شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا