در مصرف شیر و دیگر لبنیات سنتی احتیاط کنید/ احتمال ابتلا به بیماری‌های مشترک دام و انسان وجود دارد

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: شهروندان در مصرف شیر و دیگر لبنیات سنتی احتیاط کنند چراکه احتمال ابتلا به بیماری‌های مشترک دام و انسان وجود دارد.

به گزارش ارک خبر،مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: شهروندان در مصرف شیر و دیگر لبنیات سنتی احتیاط کنند چراکه احتمال ابتلا به بیماری‌های مشترک دام و انسان وجود دارد.
محمدباقرحاج کاظمی در گفت و گویی افزود: شهروندان در صورت امکان از مصرف لبنیات سنتی خودداری کنند چراکه احتمال ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بویژه بیماری تب مالت وجود دارد.
وی یادآوری کرد: در گذشته افراد شاغل در صنف قصابان و دامداران که مستقیم با دام در ارتباط بودند به این بیماری مبتلا می ‌شدند اما امروزه تب مالت در افرادی که با دام هیچ ارتباطی ندارند نیز دیده می‌شود که علت آن مصرف فرآورده هایی مانند شیر سنتی، سرشیر، پنیر تازه و بستنی سنتی است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: شیر در مقایسه با سایر فرآورده‌های دامی به دلیل ترکیبات موجود و حالت فیزیکی مایع، به مراتب در برابر عوامل بیماری‌زا و آلودگی ها آسیب ‌پذیرتر است که باید توجه بیشتری در تولید، نگهداری، حمل و نقل و فرآوری آن انجام شود تا سالم به دست مصرف‌ کننده برسد.
حاج کاظمی اظهار داشت: طعم بهتر و خوشمزگی شیر سنتی مربوط به چربی بالاتر آن است، شیر پاستوریزه در مقایسه با شیر سنتی ارزش غذایی بیشتری دارد و از سلامت بیشتری هم برخوردار است.
وی ادامه داد: اگرچه جوشاندن مستقیم شیر برای از بین بردن آلودگی‌های شیر راهکار صحیحی است، اما باید توجه داشت شیر جوشیده شده ارزش غذایی خیلی کمتری در مقایسه با شیر پاستوریزه دارد چرا که در اثر جوشاندن شیر، پروتئین‌ها و قند شیر شکسته شده و همین موضوع ارزش غذایی آن را به شدت کاهش می دهد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه شیر پاستوریزه نیازی به جوشاندن ندارد، گفت: در کارخانه‌های شیر پاستوریزه، تحت شرایط خاصی شیر را تا ۷۲ تا ۷۵ درجه سانتیگراد ‌و تنها به مدت چند ثانیه حرارت می‌دهند که در مقایسه با روش خانگی بسیار متفاوت بوده و تغییرات کمتری را در ترکیب شیر ایجاد می‌کند.
حاج کاظمی اضافه کرد: اگر شهروندان اصرار به خرید شیر سنتی دارند، باید آن را به مدت پنج دقیقه پس از رسیدن به مرحله جوش بجوشانند.
وی تاکید کرد: در بین محصولات لبنی، پنیر و بستنی سنتی خطرناک ‌ترین فرآورده‌ها به شمار می رود و برای تولید این فرآورده‌های لبنی به شیوه سنتی، شیر تا حدودی گرم می شود و به مرحله جوش نمی رسد لذا احتمال بیماری ‌زا بودن آن بیشتر است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مصرف پنیر تازه‌ای که از شیر سنتی تهیه شده باشد هم مانند شیر است ولی اگر پنیری که به صورت سنتی تهیه شده، حداقل باید به مدت سه ماه در آب نمک نگهداری شود تا باکتری های آلوده به تب مالت از بین برود.
حاج کاظمی، وجود زمان تولید و انقضا روی محصولات لبنی پاستوریزه را از مزایای آن دانست و افزود: درج این موارد بر روی محصولات لبنی به مصرف‌کننده نشان می‌دهد که این فرآورده در چه تاریخی تولید شده و تا چه زمانی مجوز مصرف دارد در حالی که این مورد درباره شیرهای سنتی صدق نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا