مس سونگون محور توسعه آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از رشد 10 درصدی کل استخراج در پنج ماهه نخست سال نسبت به برنامه خبر داد.

به گزارش ارک خبر،علی رستمی در این خصوص گفت: برنامه تعیین‌شده برای استخراج ۷۷ میلیون و ۳۷۸ هزار تن بود در حالی که عملکرد شرکت در این بازه زمانی، ۸۵ میلیون و ۴۳۸ هزار تن را نشان می‌دهد.
وی، افزود: در کارنامه عملکردی شرکت از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، تولید ۲۲ میلیون و ۴۳۲ هزار تن سنگ سولفور با رشد چهار درصدی و تولید ۵۰۴ هزار و ۱۸۳ تن کنسانتره مس با رشد هفت درصدی نسبت به برنامه با همت و تلاش جهادی پرسنل ثبت شده است.
رستمی افزود: همچنین تولید ۱۲۱،۱۱۱ تن مس محتوی معدنی از رشد پنج درصدی نسبت به برنامه حکایت دارد.
به گفته وی، آند تولیدی نیز به ۱۳۷ هزار و ۶۲۹ تن رسیده که رشد چهار درصدی نسبت به برنامه داشته و کاتد تولیدی نیز به ۱۱۵ هزار و ۴۷۷ تن رسیده که رشد ۶ درصدی داشته است. همچنین اسید سولفوریک با تولید ۳۶۴ هزار و ۲۳۲ تن، رشد ۲۶ درصدی و لجن آندی با ۳۶۷ تن رشد ۲۷ درصدی داشته است.
مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: هدف‌گذاری شرکت مس برای دستیابی به تولید سالیانه یک میلیون تن مس کاتد با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری در سال‌های آتی کاملا هدفمند بوده و این امر کار فشرده جهادی و شبانه‌روزی را می‌طلبد.
رستمی اظهار داشت: بنا داریم تولید کاتد در استان کرمان را به ۶۰۰ هزارتن برسانیم. پارسال میزان تولید ۲۸۵ هزار تن کاتد بود که حدود ۲۴۵ هزار تن از کنسانتره مس و مابقی آن از قراضه مس تولید شده بود. همچنین قصد داریم میزان تولید در مجتمع سونگون را به ۴۰۰ هزار تن برسانیم
وی گفت: سال گذشته ۱۳۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده و هدف‌گذاری امسال ما حدود ۲۰۰ هزار متر است که‌ یک رشد خوبی برای مجموعه مس در پی خواهد داشت و امیدوارم در همین سال اول، بتوانیم قول‌هایی که دادیم را عملیاتی کنیم؛ هم از حیث توسعه اشتغال و هم توسعه اکتشاف.
رستمی با اشاره به موقعیت بی‌نظیر و ظرفیت های مجتمع مس سونگون در استان افزود: این مجتمع با توجه به ظرفیت‌هایش محور توسعه استان شمرده می‌شود پس ضروری است دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تمام توان و تمرکز خود را متوجه رفع نیاز‌های صنعت مس کرده و در توسعه استان و تسریع در آن نقش آفرینی کنند.
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا