هیچ دانشجویی در داخل دانشگاه اصفهان دستگیر نشده است

به گزارش ارک خبر:حسین هرسیج،  در نشست خبری با اصحاب رسانه در دانشگاه اصفهان افزود: اصفهان به‌عنوان دانشگاه جامع و یکی از ۱۳ دانشگاه برتر کشور، در این یک سال اخیر بحث جدیدی را با عنوان تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه مطرح کرده است. این طرح تحت عنوان «دانشگاه جامع‌محور و تمدن‌ساز» مطرح شده است و جامع‌محوری منجر به افزایش اقتدار کشور و تمدن‌سازی منجر به جهت‌دهی اقتدار در کشور می‌شود. ما تهدیدها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌ایم و در عین حال استقلال سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و فرهنگی شعار اول ما بوده است.

وی بیان کرد:شمار محدودی از دانشجویان این دانشگاه اقدام به اخلال در فعالیت‌های دانشگاه یا مبادرت به تهدید، تخریب، فحاشی یا شعارنویسی کردند که بر اساس مُصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شیوه‌نامه اجرایی سال ۹۸ با آنها طبق ضوابط قانونی برخورد می‌شود.
هرسیج تصریح کرد: اتفاقاتی که در دانشگاه و بیرون از دانشگاه رخ داده است، به واسطه افرادی که به دنبال رشد و در جهت پیشرفت کشور باشند، نبوده است، بیشتر افراد دخیل در این وقایع در دانشگاه اصفهان، دانشجویان جدیدالورودی بودند که در دو سه سال اخیر به دلیل وجود کرونا ارتباط حضوری با آنها نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت: فعالیت ۵۰ تا ۶۰ دانشجوی این دانشگاه بر اساس مُستندات موجود و بدلایلی مانند اخلال، تهدید و تخریب به مدت یک ماه متوقف شده است، دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در مجموع حدود ۳۱ هزار دانشجو در این مرکز علمی دارند اما در وقایع اخیر و در اوج اغتشاشات، حداکثر ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از آنها در تجمعات شرکت می‌کردند که حدود تنها یک و نیم درصد از کل دانشجویان این ۲ دانشگاه را تشکیل می‌دهند.

این مقام مسئول اضافه کرد: جلسات متعددی با دانشجویان معترض، انجمن‌ها و تشکل‌ها و کانون‌ها برگزار کرده‌ایم و متوجه شدیم این دانشجویان خلاء اطلاعاتی دارند. بنابراین ما در ۴۰ روز اول تلاش کردیم تا دوستانه صحبت کنیم و بعد از دو سه روز، ۹۵ درصد کلاس‌ها تشکیل شد و در حال حاضر تمام کلاس‌های دانشگاه اصفهان برگزار می‌شوند.

رییس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: با وجود همه این اقدامات، برخی دانشجویان، آگاهانه یا ناآگاهانه، به کارهایی که در حد شئون دانشجویی نبود، ادامه دادند که تصمیم گرفته شد از ۷آبان فعالیت تعدادی از آنها بطور موقت، متوقف شود.

هرسیج، در رابطه با حق آزادی بیان، اعتراض و انتقاد برای دانشجو، اظهار کرد: در قانون اساسی استقلال و آزادی با هم همراه است. همچنین جمهوریت با اسلامیت همراه است و حدِ آزادی جایی است که منجر به خدشه وارد کردن به استقلال کشور نشود. اگر بیان و نظر با استقلال، منطق، و عقلانیت همراه باشد، مشکلی وجود ندارد، اما در مقام عمل، این قانون است که محدود کننده و تعیین کننده شرایط است
وی تاکید کرد: در جریانات اخیر هیچ موردی از بازداشت دانشجو در داخل دانشگاه اصفهان نداشتیم و اگر هم برخی دانشجویان در بیرون محیط دانشگاه، رفتارهایی را مرتکب شدند ما مسوول عملکرد آنها در خارج دانشگاه نیستیم اما اگر موردی باشد به آنها کمک می‌کنیم.

رییس دانشگاه اصفهان همچنین با بیان اینکه ما برنامه‌های ایجابی برای دانشجویان داریم و می‌خواهیم افرادی که برای آنها احکامی صادر شده است را نیز به دانشگاه برگردانیم، گفت: شاید مُقصر ما باشیم که نتوانسته‌ایم شُبهات فکری دانشجویان را برطرف کنیم و بیشتر بدنبال مسائلی مانند تغذیه و خوابگاه بودیم اما برنامه‌ها و نیازهای فکری آنها را پاسخ ندادیم.
هرسیج افزود: دانشگاه اصفهان حدود ۴۰۰ هکتار مساحت دارد، محیط دورتادور آن هفت کیلومتر است و ما با کمبود نیروی انسانی برای حفاظت فیزیکی از آن مواجهیم.

وی با اشاره به ارتباط صنعت با دانشگاه بیان‌ کرد: در این راستا با برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد بسته‌ایم که به پهنه نوآوری وارد شوند و در این راستا شورای راهبردی داریم و طبق آمار درآمد اختصاصی دانشگاه بابت طرح‌های برون دانشگاهی حدود ۱٠ برابر شده است.

رییس دانشگاه اصفهان همچنین در این نشست به عملکرد این مرکز علمی در یک سال اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: حدود یکهزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی از ۱۳ کشور در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که حدود ۱۰ درصد کل دانشجویان این مجموعه را تشکیل می دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا