ایران هرگز منزوی نمی‌شود/باید تجدیدنظر جدی در حکمرانی اقتصادی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید در سیاست داخلی و خارجی بیانیه گام دوم مبنا باشد، گفت: یکی از حرکت‌های دشمنان تلاش برای در انزوا قرار دادن ایران اسلامی است که بعضا برخی نگاه‌ها و افکار داخلی به این موضوع دامن می‌زنند البته ایران عزیز اینقدر قوی و وسیع و تاثیرگذار است که هرگز منزوی نخواهد شد.

به گزارش ارک خبر،رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید در سیاست داخلی و خارجی بیانیه گام دوم مبنا باشد، گفت: یکی از حرکت‌های دشمنان تلاش برای در انزوا قرار دادن ایران اسلامی است که بعضا برخی نگاه‌ها و افکار داخلی به این موضوع دامن می‌زنند البته ایران عزیز اینقدر قوی و وسیع و تاثیرگذار است که هرگز منزوی نخواهد شد.

محمدباقر قالیباف در همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی گفت: با نگاه منصفانه این موضوع را می‌توان پی برد که فرصت ایجاد شده برای جامعه بشری تغییر در هندسه نظم جهانی به نفع بشریت و آزادی خواهان به ویژه به نفع مسلمانان است؛ همه این را مدیون امام و شهدا می‌دانیم امامی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گام برنداشت، انقلاب اسلامی در این حرکت نقش کلیدی و اساسی داشته و دارد.

وی با گرامیداشت یاد شهدای سرافراز و در راس آن شهید سلیمانی و شهید ابومهدی اظهار کرد: آنها در مقابل سلطه مستکبران در منطقه ایستادند و آنها را محکوم به شکست کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دنیا در حال تغییر در نظم جدید جهانی است، تصریح کرد: همه متخصصان و اندیشمندان این اصل را پذیرفته‌اند که دنیا در حال تغییر در نظم جهانی است و در این باره اتفاق نظری وجود دارد. شاید اختلاف نظر در شکل گیری آینده نظم جهانی است که تک‌قطبی، دوقطبی و یا چندقطبی با مدیریت آسیا می‌شود. نگاهی وجود دارد که شاید از دهه اول قرن ۲۱ این بحث در محافل سیاسی و دانشگاهی مطرح می‌شود که قرن ۲۱ قرن آسیا در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. در اینجا نقش اندیشمندان مهم بوده که به طور دقیق و علمی آینده را پیش بینی و ترسیم کنند.

قالیباف ادامه داد: کسانی که در برابر بشریت و جامعه مسئول هستند به خصوص مسلمانان و امت اسلامی به این موضوع توجه کنند که با تشخیص درست در مسیر گام برداشته شود. مسلم آن است که بازیگران جدید و قدیمی و قلمروهای جدید در حال بروز اتفاقاتی هستند که تغییر در قواعد و اصول در تغییر نظم جهانی را به دنبال داشته و در این مسیر حرکت می‌کنند.

بدون نگاه به مسائل داخلی و خارجی نمی‌توان نگاهی برای تغییر در هندسه جهانی داشت

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: نمی‌توانیم به تغییر در هندسه نظم جهانی نگاه کنیم بدون آنکه به مسائل سیاست داخلی و خارجی توجهی نداشته باشیم بدون شک باید این موارد را مورد عنایت قرار داد. جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و بین‌الملل نقش اساسی دارد لذا مسائل سیاست داخلی و به تبع آن سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است. باید مسائل سیاست داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار داد و نقاط قوت و ضعف آن را مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تبیین کرد لذا لازم است بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سیاست داخلی و خارجی مبنا قرار گیرد.

قالیباف با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: رهبری موضوع تحول را مورد اشاره قرار دادند، ایشان در سال ۱۳۹۹ بحث تحول را در حرم امام مطرح کردند که تحول خدمت در کشور است مبنای تحول حضرت امام است؛ امام، امام تحول با شکل گیری انقلاب اسلامی است رویکرد و راهبردی که در مسیر امت اسلامی قرار دادند باید مدنظر باشد.

وی ادامه داد: این تحول به عنوان حکمرانی نو در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، محیط زیست و خارجی است. این حکمرانی باید بتواند نقاط قوت را گسترش داده و نقاط ضعف را از بین برده و آنها را تقویت کند.

قالیباف تاکید کرد: انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و بین‌المللی نقش‌آفرینی بسیار کلیدی، مهم و اثرگذار به خصوص برای امت اسلامی دارد؛ یکی از حرکت‌هایی که دشمنان ما تلاش می‌کنند، در انزوا قرار دادن ایران اسلامی است که بعضا برخی نگاه‌ها و افکار داخلی کشور هم به این موضوع دامن می‌زند. البته ایران عزیز ما هم آنقدر قوی، وسیع و تاثیرگذار است که هرگز منزوی نخواهد شد.

مردمی‌بودن یکی از مبانی و قدرت انقلاب اسلامی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید نقاط ضعف و آسیب رسان را اصلاح کرد، اضافه کرد: یکی از نقاط ضعف ما عرصه اقتصادی است، باید تجدیدنظر جدی در حکمرانی اقتصادی صورت گیرد؛ دشمن ما در داخل و خارج بر مشکلات اقتصادی ما متمرکز شده، اشکال از جایی شروع می‌شود که ما از مبانی تحولی که امام در ایران به امت اسلامی قرار داده است، فاصله گرفته‌ایم. یکی از مبانی و قدرت انقلاب اسلامی متکی به مردم بودن و مردمی بودن است.

قالیباف یادآور شد: اگر در عرصه‌های بازدارندگی دفاعی و امنیتی در اوج قدرت هستیم و دشمنان تا دندان‌ مسلح بحث مربوط به حرکت نظامی را از میز تصمیم خود حذف کردند به خاطر این است که انقلاب اسلامی مردمی است پس ما باید اقتصاد را مردمی کنیم. نقطه تقابل در جایی است که ما اقتصاد را مردمی نکردیم.

اولویت سیاست خارجی تجارت بین‌المللی باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امام خمینی (ره) معتقد بود که دخالت کارهای دولتی در حوزه اقتصاد مردم شرعا حرام است؛ اگر اقتصاد و حکمرانی اقتصاد ما مردمی بود حتما امروز شاهد گرفتاری‌هایی نبودیم. باید در داخل اقتصاد را محور کارها قرار داده و با اولویت در برنامه هفتم مدنظر قرار گیرد و در این محور حرکت کنیم باید ضمن توجه به تغییرات  در نظم جهانی و اتفاقات در منطقه و سطح بین‌المللی ضعف‌ها را برطرف کنیم حتی باید اولویت سیاست خارجی به جای سیاسی امنیتی توجه به مسائل سیاسی و تجارتی و تجارت بین‌المللی باشد.

قالیباف ادامه داد: حربه دشمن نسبت به جبهه مقاومت و کشورهای اسلامی و ایران اسلامی موضوع اقتصاد است پس ما باید این بخش را به شدت تقویت کنیم.

وی با بیان این‌که باید به نظم جهانی توجه شود، اضافه کرد: تغییرات تنها منحصر به دولت‌ها و بازیگران نیست و بازیگران جدیدی در عرصه پیدا شدند که نقش آنها کمتر از دولت‌ها نیست. این موضوع در نظم جهانی مهم است که موازنه سازی صورت گیرد به خصوص ما باید به این موضوع در منطقه خودمان توجه کنیم، فرصت‌های بزرگی در قاره آسیا و به طور کلی در امت اسلامی از شرق آسیا تا شمال غرب آسیا وجود دارد که باید در نظم جهانی به آن توجه شود. باید با حفظ استقلال خود ارتباطمان را با همه در چارچوب منافع ملی و جهان اسلام و بشریت داشته و به این سمت حرکت کنیم. برخی قدرت‌ها همچون حادثه رخ داده در اوکراین به دنبال تحت فشار قرار دادن کشورها هستند. قدرت جهانی این است که کشورها را تحت فشار قرار می‌دهند تا به یک سمت روند، امروز درباره اوکراین این اتفاق افتاد و تاثیر خود را بر دنیا گذاشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که امروز در حوزه ژئوپلیتیک و فناوری موضوعات مهمی همچون هوش مصنوعی و پیچیدگی‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: دوباره موضوع راه‌های زمینی و ژئوپلیتیک در قدرت‌ها مورد توجه قرار گرفته است؛ برای ما در جمهوری اسلامی ایران توجه به همسایگان و کشورهای اسلامی بسیار مهم است. البته حضور نامشروع رژیم کودک کش صهیونیستی در منطقه موضوعات را پیچیده کرده همه تلاش رژیم صهیونیستی و آمریکا این است ایران اسلامی را دشمن کشورهای منطقه و مسلمان جلوه دهند که البته موفق نخواهد شد. البته با رویکردی صحیح و هوشمندانه در جمهوری اسلامی تلاش شد این اتفاق نیفتد اما باید به این خطر توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید انسجام و همبستگی را در بین کشورهای همسایه را افزایش داد، ادامه داد: باید اتحاد و همبستگی بین کشورهای اسلامی و جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی روز به روز انسجام بیشتری داشته باشد به خصوص در عرصه‌های اقتصادی، تجارتی و مباحث فنی و تکنولوژی باید به آن توجه شود.

قالیباف با بیان این‌که تغییر در نظم جهانی فقط محدود به حوزه سیاسی نیست و متغیرهای جدید دیگری هم دارد، اضافه کرد: این تغییر تک‌بعدی نیست و چند بعدی است باید نگاه جامع و دقیقی به تحولات آینده داشت و آن را مورد توجه قرار داد، شناخت از موضوعات و بازیگران بسیار مهم است چون آنها نقش آفرین هستند. حتما ساختارها از هرمی به شبکه‌ای تبدیل شده و پیچیده‌تر و عمیق‌تر می‌شود از نسل دوم دینامیکی به نسل سوم سایبرنیتیکی حرکت کرده‌ایم که در این نسل شبکه‌سازی و مدیریت با شبکه‌ها و بازیگران جدید بسیار مهم هستند و تاثیر در نظم جهانی می‌گذارند. باید تفاوت‌ها را شناخت چون سیستم جدید تمامی ابعاد را شامل می‌شود، یکی از ویژگی‌هایش آن است که کنترل پذیر و برگشت پذیر است یعنی وقتی حرف از جنگ‌های ترکیبی در ابعاد مختلف می‌زنیم باید به این موارد توجه شود که نمونه آن در جنگ اوکراین و تغییرات در تکنولوژی را دیدیم همه اتفاقات معطوف به هدف است نکته مهم این بوده که خود تنظیم‌گر هستند با این نگاه به حوادث سال گذشته در کشور توجه شود که علاوه بر اینها در حوزه فنی و غیرفنی هم مورد توجه قرار گیرد. درک موضوع و ابعاد و پیچیدگی آن از ضروریات مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: اولویت ما به عنوان مسلمان این است که باید همگرایی و انسجام بیشتری در نظم آینده داشته باشیم، امت‌های اسلامی از شرق آسیا تا غرب آفریقا با اتحاد و برادری کنار هم باشند که این باعث عزت و عظمت اسلام و مسلمانان در قرن جدید خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا