آذربایجان شرقی امسال استانِ سبز گازرسانی به روستاها می‌شود

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که اکنون تعداد ۲۴۶۵ روستای استان دارای نعمت گاز هستند، گفت: گاز ۲۰۴ روستای استان طی ۲۰ ماه اخیر وصل شده و تنها تعداد محدودی از روستاهای استان که اغلب نیز صعب‌العبور هستند، مانده‌ که تا پایان سال نیز گاز به آن‌ها رسیده و آذربایجان شرقی یک استان سبز گازرسانی خواهد شد.

به گزارش ارک خبر،محمد اسکندری ، اظهار کرد: ایران جزو کشورهای انگشت شماری است که نعمت گاز را به تمامی روستاها رسانده است، در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا حتی در تامین گاز شهری هم مشکل دارند؛ اکنون جمعیت تحت پوشش گاز روستایی در استان یک میلیون و ۷۸ هزار نفر معادل ۹۸.۶۸ درصد است.

وی با اشاره به وضعیت طرح هادی روستاهای استان نیز اظهار کرد: پس از جریان سفر ریاست جمهوری به شهرستان محروم چاراویماق، یکسری اقدامات برای محرومیت زدایی در این شهرستان آغاز شده و تقریبا از هفته بعد این سفر، مطالعه طرح هادی ۱۳ روستا در دستور کار قرار گرفت.

اسکندری افزود: طرح‌های هادی روستاها علی رغم مشکلات و انتقاداتی که حتی بنده نیز نسبت به آن دارم، یکی از موثرترین طرح‌های روستایی است که محدوده و کاربرد روستاها از نظر مسکونی، اداری، مدیریت منابع آب و … را کاملا مشخص کرده و ساخت‌وسازها مدیریت می‌شوند. مادامی که طرح هادی یک روستا هنوز مطالعه و اجرایی نشده، این مباحث در هاله‌ای از ابهام هستند و مثلا وقتی یک شخص بخواهد در روستا خانه بسازد، محل آن مشخص نیست.

وی ادامه داد: روزهای یکشنبه جلسات کمیته تصویب طرح‌های‌ هادی روستاها را با مشارکت هفت دستگاه اجرایی در بنیاد مسکن برگزار می‌کنیم که فرمانداران، بخشداران و دهیاران مربوطه نیز در آن حضور داشته و طرح هادی روستا بعد از مباحث تخصصی و کارشناسی انجام گرفته، مصوب می‌شود. این جلسه، یک جلسه مرجع بوده و سرنوشت روستاها را برای آینده مشخص می‌کند.

وی گفت: طی ۲۰ ماه اخیر تعداد ۴۸۱ طرح هادی در روستاها اجرا شده و ۵۱۵ طرح دیگر نیز مطالعه و تکلیف روستاها مشخص شده است. این طرح، نما و افق ۱۰ ساله روستاها را مشخص کرده و پس از تصویب در اختیار دهیاران قرار می‌گیرد و مبنای ساخت و سازها است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تخصیص قیر رایگان دولت به روستاها، گفت: طی ۲۰ ماه اخیر حدود ۱۴ هزار و ۵۵۰ تن قیر رایگان برای معابر روستایی اهدا شده است. در بحث معابر روستایی، انجام زیرسازی، پخت و پخش آسفالت بر عهده دهیاری و مردم و فراهم سازی قیر رایگان نیز در تعامل استانداری و بنیاد مسکن انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که بهداشت روستایی از جمله مسائل اساسی در روستاها است، افزود: نزدیک به ۸۵۶ خانه بهداشت و ۱۴۶ مرکز جامع سلامت در روستاهای استان وجود دارد که طی ۲۰ ماه اخیر تعداد ۱۴ مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت به آن‌ها اضافه شده است.

وی با بیان این‌که طی ۲۰ ماه اخیر ۳۲۶ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت ریزی و احداث شده است، افزود: نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت و خاکی در استان داریم که اغلب آن آسفالت شده و فقط مسیرهای صعب العبور مانده است.

اسکندری در خصوص وضعیت ارتباطات در روستاهای استان نیز گفت: تعداد روستاهای بهره مند از پوشش تلفن همراه ۱۸۶۰ روستا و اینترنت نیز ۱۹۷۰ روستا است. طی ۲۰ ماه اخیر هم ۱۶۸ روستا به شبکه تلفن همراه و ۲۲۴ روستا نیز به اینترنت خانگی متصل شده‌اند.

وی با اشاره به احداث و تحویل ۱۲۲ مدرسه در روستاهای استان طی ۲۰ ماه خیر، گفت: اکنون ۳۱۶۵ فضای آموزشی و ۱۶۵ مدرسه شبانه روزی در استان وجود دارد.

وی در خصوص برق رسانی به روستاهای استان نیز اظهار کرد: تعداد ۲۷۱۴ روستای استان به شبکه برق متصل بوده که معادل ۹۸.۷ درصد از جمعیت روستایی استان است.  طی ۲۰ ماه اخیر نیز به ۱۷ روستا برق رسانی و برای نزدیک به ۱۵۰ روستا نیز اصلاح شبکه برق انجام گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا