نبرد آزادی موصل آغاز شد

به گزارش ارک خبر ، در این عملیات، نیروهای امنیتی شامل ارتش، الحشدالشعبی، پیشمرگه، پلیس اتحادیه و نیز نیروهای عشایری و محلی و یگان هایی مانند نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم حضور دارند.
خبر آغاز عملیات، لحظاتی پیش در بیانیه ای که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق از طریق تلویزیون رسمی این کشور قرائت کرد، به صورت رسمی انتشار یافت.
در این عملیات که کل استان نینوا و بخش هایی از استان های کرکوک و صلاح الدین را در بر می گیرد، نیروهای عراقی برای آزادی شهر موصل مرکز نینوا، شهرهای الحویجه در جنوب غرب کرکوک و بخش شرقی الشرقاط در ساحل چپ دجله در استان صلاح الدین و نیز بخش هایی از شمال غرب استان دیاله حملات خود را شکل می دهند.
همچنین شهرهای تلعفر، تلکیف، الحمدانیه، البعاج و الحضر در استان نینوا نیز در کانون عملیات قرار خواهند داشت.
ناظران و کارشناسان امنیتی برای عملیات موصل یک دوره زمانی از 2 ماه تا 5 ماه را پیش بینی کرده اند.

** درباره استان نینوا با مرکزیت موصل
– واقع در شمال غربی عراق و هم مرز با کشور ترکیه
– جمعیت استان حدود 3و نیم میلیون نفر و مرکز آن موصل حدود یک میلیون و 800 هزار نفر است( نزدیک به یک میلیون نفر آن هم اکنون از این استان آواره شده اند)
– فاصله مرکز استان تا بغداد 465 کیلومتر
– ترکیب جمعیتی : اکثریت عرب سنی و اقلیت ها شامل ترکمان، کرد ، شبک، ایزدی، مسیحی و مندائی
– شهرهای مهم نینوا
موصل (مرکز استان) – تلعفر – تلکیف – القیاره- سنجار- شیخان- الحضر- ربیعه- الحمدانیه- البعاج و الحمدانیه و زمار
** قبایل پنجگانه عرب
– شمر
-الجبور
-الدلیم
-طئ
– البقاره
استان نینوا تاریخی 5 هزار ساله دارد که در آن آثار و بناهای مربوط به دوران باستان مانند آشوری ها تا دوران تاریخی از جمله اشکانیان، ساسانیان، صفویان و عثمانی در آن وجود دارد و القاب زیادی از جمله ام الربیعین(بخاطر اعتدال شرایط آب وهوایی ) دارد و یکی از القاب تاریخی آن ‘نو اردشیر’ است که یادآور حاکمیت دولت ایرانی ساسانیان بر این منطقه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا