رییس اداره نظارت بر ساخت راههای اصلی و فرعی اصفهان
پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:
رییس اداره نظارت بر ساخت راههای اصلی و فرعی اصفهان:
استفاده از عملیات و تکنولوژی پس تنیدگی در ساخت پل غدیر/ پل غدیر با 20 میلیارد ریال اعتبار تا پایان سال تکمیل می شود
پل غدیر بر روی رودخانه زاینده رود بطول 250 متر با استفاده از تکنولوژی پس تنیدگی در ساخت ، در حال احداث است .
به گزارش روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، بهزاد شاهسوندی رییس اداره نظارت بر راههای اصلی و فرعی اداره کل راه وشهرسازی استان با اشاره به مشخصات فنی احداث پل غدیر بر روی رودخانه زاینده رود و در محور زرین شهر – شهرکرد گفت: پل غدیر در راستای احداث وتکمیل باند دوم زرین شهر – شهرکرد به عنوان یکی از پروژه های خاص این اداره کل و با سازه بسیار پیچیده ای در حال انجام است .
این پل با 8 دهانه 30 متری 250 متر طول دارد و دارای 27 شمع است که این شمع ها با حفاری در بستر رودخانه ایجاد شده اند .
شاهسوندی اظهار داشت: نحوه سازه این پل به صورت شمع وستون است و این بدین معناست که همزمان بر روی شمع های واقع شده در بستر رودخانه ستونها نصب می شوند .
وی از جمله مشخصات خاص این پل را پس تنیدگی آن عنوان کرد و تصریح نمود: در طراحی تیرها چهار ردیف 9 رشته ای سیم از داخل به صورت طولی رد شده که این کابل ها تحت تاثیر تنش قرار می گیرند . به هر کدام از این 9 رشته 180 تن تنش به صورت پس تنیده وارد می شود که زمان قرار گیری بر روی عرشه با فشاری که تحت تاثیر بارهای عبوری قرار می گیرد باعث خنثی شدن فشارهای وارده بر پل می گردد و در اصل این تنشهای وارده تنش های ناشی از بار ترافیکی را خنثی می سازد .
رییس اداره نظارت بر راههای اصلی وفرعی استان گفت: سرتاسر این پل به صورت گیردار است واز حالت مفصلی خارج شده و با نصب واجرای کامل شمع وستونها تقریبا عملیات سازه ای پل به اتمام می رسد .
وی افزود: تاکنون 33 میلیارد ریال جهت احداث پل غدیر هزینه شده که تکمیل آن به 20میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و در صورت تامین اعتبار لازم این پروژه تا پایان سالجاری به بهره برداری خواهد رسید و محور زرین شهر – شهرکرد بطول 35 کیلومتر چهار خطه خواهد شد.
شاهسوندی در پایان یکی از دلایل زمان بر بودن عملیات احداث این پل را آزادسازی زمینهای کشاورزی و باغات عنوان کرد و گفت: استفاده از جرثقیل های عظیم الجثه جهت نصب تیرها در بستر رودخانه و آزاد سازی زمینهای اطراف پروژه از جمله مشکلات احداث پل است که در حال حاضر پیمانکار پروژه با در نظر گرفتن کیفیت ساخت و استفاده از زمان و دقت لازم در احداث آن اقدام نموده است .
گفتنی است پل غدیر با 40 عدد تیر بطول 30 متر و وزن تقریبی حدود 55 تن ، 896 عدد پریدال و 9 عدد سر ستون در حال اجراست که درحال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارn