آغاز توزیع شیر در مدارس کشور/بدهی شرکت های لبنی تسویه شد

نصرالله جعفرآبادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش افزود: شرکت های لبنی بابت تولید شیر برای مدارس در سال گذشته، مطالبه ای از آموزش و پرورش ندارند و بدهی ها کامل تسویه شده است.
وی گفت: مطلوب آن است که برنامه ریزی برای توزیع شیر مدارس شهریورماه انجام شود و در 15 مهرماه هر سال با مشخص شدن نیروی انسانی و تعداد دانش آموزان در مدارس، توزیع شیر آغاز شود.
وی اضافه کرد: طرح توزیع شیر در مدارس از 10 سال گذشته به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد اما در برخی سال ها از نظر تامین نشدن اعتبارات و بدهی به شرکت های لبنی، زمان اجرای این طرح اندکی با تاخیر همراه بوده است.
عضو دبیرخانه کمیته ملی شیر مدارس با بیان اینکه باید مطالبات شرکت های لبنی پرداخت می شد تا آنها امکان فعالیت دوباره و مشارکت در شیر مدارس را داشته باشند، یادآورشد: اعتبار لازم برای پرداخت مطالبات شرکت های لبنی که مربوط به سال 94 بود، تامین شده و در اختیار استان ها قرار گرفته است تا با شرکت ها تسویه حساب کنند.
وی با بیان اینکه برای سال تحصیلی 96 – 95 نیز توزیع شیر در دو مرحله پیش بینی شده است، اضافه کرد: در مرحله نخست که بخشنامه آن از 15 دی ماه به استان ها ابلاغ شده، قرار است سه نوبت در هفته و در مجموع 25 نوبت شیر بین دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی توزیع شود.
عضو دبیرخانه کمیته ملی شیر مدارس یادآورشد: اکنون در بیشتر استان ها توزیع شیر شروع شده اما ممکن است در برخی نقاط پوشش کامل انجام نشده باشد که آن نیز به این دلیل است که تولید شیر در این حجم گسترده یک باره امکانپذیر نیست و شرکت های لبنی به تدریج در استان ها با افزایش تولید، شیر مورد نیاز را در مدارس توزیع می کنند.
جعفرآبادی افزود: برای توزیع شیر مدارس در مرحله دوم که آن هم 25 نوبت است و به 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اکنون با سازمان برنامه و بودجه در حال رایزنی هستیم که اگر این اعتبار تامین شود، آموزش و پرورش قادر خواهد بود علاوه بر افزایش تعداد نوبت توزیع شیر در مرحله اول، 10 تا 15 نوبت از این شیر را بعد از تعطیلات نوروزی در بین دانش آموزان توزیع کند.
وی خاطرنشان کرد: دولت هر سال از دو محل بودجه عمومی و هدفمندی یارانه ها، اعتباری برای شیر مدارس مصوب می کند که اگر این اعتبار به موقع تخصیص یابد، آموزش و پرورش می تواند در زمان مقرر با شرکت های لبنی تسویه حساب کرده و شیر را به موقع به دست دانش آموزان برساند.
عضو دبیرخانه کمیته ملی شیر مدارس با بیان اینکه امسال تنظیم قرارداد شیر به استان ها تفویض شده، گفت: به طور طبیعی سالانه حدود 30 شرکت تولیدکننده شیر استریل و بیش از یکصد شرکت تولیدکننده شیر پاستوریزه طرف قرارداد با آموزش و پرورش هستند.
جعفرآبادی با بیان اینکه تعداد شرکت های طرف قرارداد پس از جمع بندی و تکمیل اطلاعات تا دو هفته آینده مشخص می شود، اضافه کرد: از اردیبهشت امسال مکاتبات با دولت درباره شیر شروع شد و دولت نیز تلاش کرد اعتبار مصوب، تخصیص یابد اما بدهی سنگین به شرکت های لبنی موجب تاخیر در توزیع شیر به موقع در مدارس شد.
وی اظهار داشت: توزیع شیر در بیشتر استان ها آغاز شده است و در تهران نیز از سوم بهمن شیر در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و براساس برنامه ریزی تا پایان این هفته همه دانش آموزان تحت پوشش شیر رایگان قرار می گیرند.
عضو دبیرخانه کمیته ملی شیر مدارس ادامه داد: امسال سامانه ای برای شیر مدارس به نشانی www.hamgam.medu.ir طراحی شده است که گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از کامل نحوه و میزان توزیع شیر در مدارس و مناطق مختلف کشور در این سامانه درج خواهد شد و امکان دسترسی به اطلاعات اعم از کنترل و نظارت برای همه سطوح در وزارتخانه، استان ها، مناطق و مدارس وجود دارد.
جعفرآبادی با بیان اینکه طرح شیر مدارس یک کار ملی است که در قالب کمیته ای با مشارکت دو معاونت غذا و دارو و بهداشتی وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه اجرا می شود، افزود: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، مباشرت شیر مدارس به وزارت آمزوش و پرورش واگذار شده است و رییس کمیته ملی بر اساس مصوبه فوق معاون توسعه و مدیریت وزارت آموزش و پرورش است.
وی اظهار داشت: در جلسات کمیته ملی شیر مدارس، نمایندگان این دستگاه ها شرکت می کنند و هر یک براساس دستورالعمل مشخص، وظایف مربوط به خود را انجام می دهند.
عضو دبیرخانه کمیته ملی شیر مدارس یادآورشد: براساس گزارش این دستگاه ها در سال گذشته روند بهداشت و کیفیت شیر مدارس رضایت بخش بوده و تنها شکایات محدودی ارایه شده که البته با توزیع 770 میلیون پاکت و لیوان شیر مورد جزیی امری طبیعی است.
جعفرآبادی افزود: بیش از 2 هزار آزمایش شیر سال گذشته انجام شده است که با وجود برخی از فاکتورهای بهداشتی که شامل جزیی، کلی و بحرانی است، فقط در حد جزیی موارد محدودی مشاهده شد اما در مجموع کیفیت توزیع شیر در سال گذشته مشکل خاصی نداشته است.
فراهنگ**1883**1027**خبرنگار: مریم جلوداران** انتشار دهنده: جواد دهقانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا