مشکل دریافت پول کالاهای صادراتی به روسیه هنوز پابرجاست

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: روسیه چند ماه است که اعلام کرده به مواد کشاورزی و غذایی ما نیاز دارد اما نمی دانیم چطور باید این کالاها را به روسیه صادر کنیم که بتوانیم پولش را دریافت کنیم.

1412073143359_300

شاهرخ ظهیری به تشریح تاثیرات مختلف تفاهم هسته‌ای بر بخش‌های کشاورزی پرداخت و عنوان کرد که ایران می تواند بعد از دوران تحریم از تکنولوژی و ماشین‌آلات پیشرفته کشاورزی کشورهای تراز اول اروپایی در این عرصه بهره مند شود.

وی با بیان این‌که رفع تحریم‌ها می‌تواند موانع مربوط به مواد اولیه و کودهای شیمیایی را برطرف کند، اظهار کرد: در این مدت ایران ناچار بوده این مواد را به شکل دست دوم یا دست سوم تهیه کند و برای همین این مساله باعث می‌شد که تهیه این مواد برای ما با هزینه گران‌تری تمام شود اما بعد از تحریم ها می توان این مواد را به صورت مستقیم و با هزینه کمتری تهیه کرد.

ظهیری ادامه داد: طرف‌هایی که با آن ها در زمینه های مختلف کشاورزی معامله داشته‌ایم از هم اکنون اعلام کرده‌اند که حاضرند همکاری‌های بیشتری داشته باشند؛ بنابراین بدیهی است که در صورت انجام توافق در تیرماه بخش کشاورزی هم تحت تاثیر این توافق قرار خواهد گرفت.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی مشکلات دیگر حوزه کشاورزی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی ما مربوط به صنایع تبدیلی و صادرات بوده است، طی سال های اخیر درخواست برای کالاها و اجناس ما وجود داشت اما نمی دانستیم که چگونه باید پول آن ها را دریافت و وارد کشور کنیم.

ظهیری با بیان این‌که بعد از صورت گرفتن توافق امکان برقراری روابط گسترده‌تر با سایر کشورها در زمینه کشاورزی وجود دارد، توضیح داد: به عنوان نمونه در بخش زیتون و باغات زیتون به اسپانیا و شورای عالی زیتون در این کشور احتیاج داریم. اسپانیا می‌تواند در بخش‌های مختلفی در زمینه زیتون به ما کمک کند. آن‌ها می توانند کارشناس و نهال در اختیار ما بگذارند یا کارگاه‌های آموزشی برای‌مان برگزار کنند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران افزود: می توانیم ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های جدید را از کشورهایی که در این بخش تخصص دارند خریداری کنیم. در درجه اول می توانیم از کشورهای اروپایی و آمریکا این تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات را تهیه کنیم.

وی در پایان درباره این که سطح انتظارات مردم از تفاهم هسته ای تا چه میزان باید باشد، تصریح کرد: نباید فکر کنیم مشکلاتی که تاکنون وجود داشته ظرف 24 ساعت برطرف می‌شود و اید سطح توقعات‌مان را براساس امکانات زمان تنظیم کنیم. چراکه در صورت برطرف شدن تحریم ها اول مشکلات بانکی برطرف می شوند و سپس ارتباطات تجاری آزاد می شود و به تدریج مشکلات برطرف خواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا