تنور داغ سرمایه گذاری خارجی در کردستان با جذب بیش از 610 میلیون دلار

پایگاه خبری ارک خبر-سنندج:

تنور داغ سرمایه گذاری خارجی در کردستان با جذب بیش از 610 میلیون دلار

حمایت از سرمایه گذاری برای ترمیم اقتصاد کشور از دستاوردهای دولت تدبیر و امید بوده که این هدف در دوران پسا برجام به صورت جهشی درحال رشد است به طوری که استان مرزی کردستان توانسته در این دوران حدود 610 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا سرمایه گذاری خارجی در هر کشوری باعث انتقال دانش و تخصص روز به داخل کشور برای بومی سازی، ارتقای فضای رقابتی در تولید و رشد اقتصاد جامعه می شود و دولت تدبیر و امید همزمان با شروع خدمت خود، تقویت سیاست خارجی و قدرت اقتصادی را در سایه آرمان های انقلاب اسلامی، برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز 1404 آغاز کرده است.
کردستان به دلیل برخورداری از 200 کیلومتر مرز با کشور عراق در 2 مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه، داشتن بیش از یک سوم از اراضی مستعد برای فعالیت های معدنی، ظرفیت مناسب برای سرمایه گذاری در پتروشیمی و صنایع پایین دستی، وجود منابع آب فراوان و قرار گرفتن بر سرشاخه های پنج حوزه آبخیز مهم کشور، جلوه های طبیعی و باستانی برای گردشگری و قرارگیری در کریدور شمال جنوب کشور ظرفیتی مستعد برای سرمایه گذاری و توسعه دارد.
دولت یازدهم از همان ابتدا برای پیشبرد اهداف، توان خود را برای توسعه متوازن در تمامی نقاط کشور بکار بست و مسئولان استان ها نیز از این فرصت برای رشد اقتصادی حوزه خدمتی خود را بکار گرفته اند به طوری که در خدمت سه ساله دولت تدبیر و امید 18 گروه و بنگاه اقتصادی برای سرمایه گذاری در کردستان ابراز تمایل کردند که از این تعداد تا کنون جذب پنج سرمایه گذار از کشورهای مختلف از جمله عراق (اقلیم کردستان)، ترکیه و قزاقستان به نتیجه رسیده است.
ظرفیت های کردستان در این سه سال به خوبی استفاده و برای سرمایه گذاران خارجی معرفی شده و تا کنون پنج طرح سرمایه گذاری شامل شرکت سرزمین شادی های آربابا بانه، معدن طلای ساریگونی قروه ، فولاد گستر الماس و کارخانه سیگار سقز و شرکت رووناکی شار سقز از جمله طرح های است که مذاکره های آن به نتیجه رسیده و در حال اجرا است.
علاوه بر سرمایه گذاری های تحقق یافته هم اکنون صنعت، معدن و تجارت کردستان در کنار پیگیری طرح های دیگر در تلاش‌ است دولت را متقاعد کند که سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری کلان در کردستان را ضمانت کند تا آنان بتوانند با طیب خاطر اقدامات صنعتی وعده داده ‌شده را در این استان اجرایی کنند.
کارخانه لاستیک گسترش تایر رازی که قرار است با 80 درصد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و 20 درصد سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران موسوم به ایدرو احداث شود، از جمله طرح هایی است که صنعت، معدن و تجارت استان به دنبال ضمانت آن توسط دولت است.
تمامی تلاش های صورت گرفته برای سرمایه گذاری خارجی در کردستان در صورتی انجام شده که تا قبل از دولت یازدهم حتی یک مورد سرمایه گذاری خارجی در این استان وجود نداشت و استاندار کردستان در این ارتباط معتقد است، به نتیجه رسیدن و مشاهده ثمرات و اثرات سرمایه گذاری های خارجی و ابعاد اجرایی طرح ها زمانبر است.
عبدالمحمد زاهدی با اشاره به اینکه اشتغال و سرمایه گذاری 2 مشکل اصلی و عمده مردم در این استان است افزود: با بهره برداری کامل از طرح های سرمایه گذاران خارجی برای 2 هزار نفر بطور مستقیم شغل ایجاد می شود و پنج هزار و 400 نفر نیز بصورت غیرمستقیم صاحب شغل می شوند.
وی مجموع 610 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی استان را شامل شرکت سرزمین شادی های آربابا بانه با 27 میلیون دلار، طلای ساریگونی با 103 میلیون دلار و فولاد گستر الماس با 430 میلیون دلار را از جمله سرمایه گذاران خارجی ذکر کرد و گفت: کارخانه تولید سیگار سقز با 43 میلیون دلار و شرکت رووناکی شار با 7.5 میلیون دلار سرمایه در حال اجرای طرح های خود هستند.
به گفته استاندار کردستان برخی از طرح ها نظیر معدن طلای ساریگونی علیرغم داشتن مشکلات جدی در گذشته در این دولت به رفع مشکلات آن اقدام، افتتاح و به بهره برداری رسیده است و برخی دیگر از پروژه ها مانند کارخانه سیگار سقز و سرزمین شادی های آربابا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.
زاهدی افزود: با تلاش ها و تمهیدات اندیشیده شده شرکت فولاد گستر الماس که سرمایه گذارانش عراقی هستند تا اواخر سال 98 به بهره برداری می رسد و شرکت رووناکی شار نیز که تمایل به سرمایه گذاری در احداث مجتمع تجاری اداری در سنندج را دارد به زودی کار خود را شروع می کند.
وی بر اهمیت وحدت رویه و تسهیل امور در جذب سرمایه گذاران به استان تاکید کرد و گفت: هر کسی در هر جایگاهی اگر خود را دلسوز کردستان می داند باید تلاش کند تا سرمایه گذاران واقعی جذب استان شوند و در این راه همراه و کمک حال دولت باشند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان نیز گفت: طی سه سال گذشته 17 گروه سرمایه گذاری خارجی از ظرفیت های این استان بازدید کرده و در این مدت سرمایه گذاران کشور قزاقستان (شرکت گلدن هیل) با 70 درصد سرمایه به کمک شرکت زرکوه با 30 درصد سرمایه در معدن طلای ساریگونی (داشکسن قروه) سرمایه گذاری کرده اند.
به گفته حسین فیروزی میزان این سرمایه گذاری ارزی معادل 2 هزار و 600 میلیارد ریال بوده که از دهه فجر سال 94 به بهره برداری رسیده و در حال حاضر 460 نفر اشتغالزایی با اکثریت بومی کردستان فعالیت خود را ادامه می دهد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: از زمان بهره برداری تاکنون بیش از یک هزار و 650 کیلوگرم شمش طلا از این معدن استخراج شد و ارزش افزوده بسیار خوبی برای استان به ارمغان آورده است.
فیروزی، دومین سرمایه گذاری خارجی در کردستان را کارخانه فرآوری توتون و تنباکوی سقز عنوان کرد و گفت: سرمایه گذار ترکیه ای این طرح در مدت هشت ماه بیش از 12 هزار متر مربع سوله احداث کرده که پس از بهره برداری مرحله دوم آن میزان اشتغالزایی خود را تا 300 نفر افزایش می دهد.
وی افزود: طرح های سرمایه گذاری خارجی بدون استفاده از تسهیلات بانکی و منابع داخلی اجرا و این ویژگی باعث قرار گرفتن منابع ارزی و ریالی بانک ها و صندوق توسعه ملی در اختیار سرمایه گذاران داخلی می شود.
رایزنی با مقامات ارشد دولت برای ضمانت سرمایه گذاری آلمانی‌ها در کردستان از دیگر اقدامات انجام شده استان است که مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز بر این باور است، متقاعد کردن دولت برای ضمانت سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری کلان باعث آرامش آنها برای اجرا کردن برنامه های اقتصادی است.
محمد دره وزمی افزود: واحد کارخانه لاستیک گسترش تایر رازی از سرمایه گذاری های خارجی است که بخش خصوصی و دولت پیگیر آن هستند و عملیات اجرایی آن در سال گذشته طی سفر محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به کردستان آغاز شده است.
به گفته وی، این طرح قرار است با 80 درصد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و 20 درصد سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران موسوم به ایدرو با هزینه ارزی 130 میلیون یورویی احداث شود.
وی معتقد است در صورت انجام این طرح با فاینانس آلمانی‌ها، علاوه بر ایجاد شغل برای یک هزار و 500 نفر، بیش از 50 درصد از تجهیزات آن از آلمان تهیه و عملا این اقدام به انتقال تکنولوژی به داخل کشور نیز منجر می‌شود.
برجام را می توان نقطه عطفی در تاریخ روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد که متعاقب آن ایران از انزوای بین المللی خارج شد و در یک سال پس از توافق هسته ای 18 رئیس دولت و حدود 40 وزیر خارجه از کشورهای مختلف جهان به تهران سفر کردند.
از اول دی 1394 تا اول دی 1395 حجم سرمایه گذاری خارجی ایران به حدود 12 میلیارد دلار رسیده که سرمایه گذاران اسپانیایی با سه میلیارد و 200 میلیون دلار، آلمان با 2 میلیارد و 962 میلیون دلار در رتبه های اول و دوم قرار دارند و کشورهای چین، ترکیه، عراق، ارمنستان، امارات متحده عربی، ونزوئلا، بریتانیا، هلند و ترکیه نیز در شمار سرمایه گذاران خارجی ایران هستند.
کردستان با وسعتی معادل 28 هزار و 817 کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده و 227 کیلومتر با کشور عراق مرز دارد؛ این استان در مجموع یک میلیون و 493 هزار و 645 نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 703 روستا ساکن هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا