اجرای مانور بزرگ آتش سوزی و قطع گاز با حضور تیم های مقابله با بحران 9 استان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

برای نخستین بار درسطح استان اصفهان انجام شد؛

اجرای مانور بزرگ آتش سوزی و قطع گاز با حضور تیم های مقابله با بحران 9 استان

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان، مانور بزرگ کشوری آتش سوزی در ایستگاه تقلیل فشار گاز شهرستان شاهین شهر و افت فشار گاز در مناطق شاهین شهر،جهاد آباد ، گز ، دولت آباد و مناطق شمال و شرق اصفهان با حضور نیروهای امدادی 8  شرکت گازاستانی معین اصفهان، 11اداره گاز در سطح استان و 15 سازمان خدمات رسان و امداد رسان منطقه نظیرستادمدیریت بحران استانداری اصفهان، فرمانداری، شهرداری، منطقه 2عملیات انتقال گاز، شرکت پخش فرآورده های نفتی،پالایشگاه نفت اصفهان،سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، جمعیت هلال احمر،اورژانس، پلیس راهور نیروی انتظامی، اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده ای،پتروشیمی اصفهان،نیروگاه شهید محمد منتظری،  سپاه و با حضوربرخی مسئولان مربوطه برگزارشد .

دراین مانور بیش از 160 هزار مشترک بالغ بر 500 هزار نفر جمعیت ، هفتصد مصرف کننده عمده ، بیش از   370  ایستگاه گاز ، مشتمل از CGS، TBS،MRS، و MS تحت تاثیر این مانور بزرگ قرار گرفت . در این مانور انفجار و آتش سوزی در ایستگاه تقلیل فشار فرسوده به صورت کاملا واقعی انجام شد که طی آن عوامل سازمان آتش نشانی با لباس ضد حریق نسبت به بستن شیر گاز و ادامه عملیات اطفای حریق اقدام نمودند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با اشاره به اینکه این مانور نخستین مانور بزرگ انفجار و آتش سوزی در تاسیسات، اطفای حریق و قطع گاز در استان اصفهان می باشد گفت: هدف از این  مانور ارتقای سطح آمادگی و افزایش توانمندی واحدهای عملیاتی امدادی در مقابله با حوادث غیر مترقبه و مدیریت بحران بود که خوشبختانه با کیفیت بالا و درقالب سناریوی تعریف شده ، برگزار گردید.

سید مصطفی علوی با اشاره به اینکه مشارکت فعال استان های معین به منظور کاهش آسیب پذیری در وقوع این حوادث ضروری است، و در این مانور بخوبی و آمادگی بالایی صورت گرفت، افزود: با برگزاری این مانورها می توان در جهت حفظ زیرساخت های حیاتی با مدیریت صحیح گام برداشت.

وی با بیان اینکه  تقریبا 30 درصد استان های کشور ، حدود یک سوم  عوامل امدادی استان در مانور حضور داشتند اضافه کرد: این مانور به منظور ارزیابی آمادگی دستگاه های امداد رسان و میزان هماهنگی در برخورد با حادثه، افزایش آگاهی و سرعت عمل گروه های مختلف در رسیدن به محل حادثه در ایستگاه 200 هزار متر مکعبی تقلیل فشار گازهسا که یکی از ایستگاه های بزرگ استان و از نقاط حساس و با اهمیت تلقی می شوداجرایی گردید.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان،  با تاکید بر اینکه، تمامی افراد بايد آموزش هاي لازم را در مواجهه با شرايط اضطراري مربوطه ديده و از ملاحظات ايمني آن مطلع باشند اظهار کرد:قبل از اجرای مانور به مردم منطقه اطلاع رساني های لازم صورت گرفت، مواد و تجهيزات بویژه تجهيزات حفاظت فردي در اختيار  تمامی نیروهای موثر در مانور قرارداده شد،نقشه هاي ايستگاه تهیه ،تمامی تجهيزات و تاسيسات تامین و ارزیابی و مصرف كنندگان عمده موجود در منطقه تحت مانور شناسای ومشخص شدند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، در خصوص سناریوی از پیش تعیین شده این مانور گفت: با اعلام وضعيت اضطراري در خصوص زلزله فرضي، استان هاي معين از محل استقرار (استان مربوطه ) حرکت کردند،  پس از رسيدن هر گروه، 21 تیم ارزیاب نسبت به ارزیابی افراد ، تجهیزات ، عملکرد … بر اساس معیار های تعیین شده در مدیریت بحران اقدام کردند.وی افزود:  پس لرزه هاي ايجاد شده از زلزله منجربه ایجاد تنش در ايستگاه تقلیل فشار هسا ، نشت گاز و آتش سوزي در ايستگاه و نهایتاً اعلام وضعیت اضطراری و تشکیل ستاد مدیریت بحران گاز استان و کمیته بحران منطقه شاهین شهر گردید.

مهندس علوی ادامه داد: به دلیل افت فشارگاز از لحظه حادثه و احتمال قطع گاز گسترده در سطح شهرهای شاهين شهر و دولت آباد، نیروهای امدادی اداره گاز شاهين شهر پس از بازديد از محل حادثه و اعلام وضعيت اضطراري ، اكيپ هاي مقابله با بحران به محل حادثه اعزام شده و به استانداري اصفهان نيز اعلام گردید.

وی، خاطر نشان ساخت: حضور به موقع و سریع استان های معین، نیروهای آتش نشانی، عوامل تعمیرات، نیروهای بسیجی و هلال احمر تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران و انتقال مصدومان حادثه به اورژانس، بستن به موقع شیر گاز و جلوگیری از قطع گاز مشترکین از جمله بخش های مهم  این مانور بود.

وی،احراز آمادگي نيروهاي عمل كننده در مانور، سنجش سرعت عمل و واكنش مناسب نيروهاي عملياتي- امدادي در خصوص قطع به ‌موقع جريان گاز ، اطفاي حريق ، حذف شرايط نا ايمن و نيز تعامل با سازمانهاي امدادي سطح شهر برای ایجاد پایداری جریان گاز درشهر را از ديگر اهداف مد نظر در مانور مذكور برشمرد.

وي ضمن تشكر از استانداری،فرمانداری، شهرداری شاهین شهر و تمامی عوامل در گیر در این مانوار بزرگ گفت: براساس ارزیابی های به عمل آمده حین برگزاری مانور، نقاط ضعف و قوت شناسایی شد که در مانورهای بعدی و حوادث واقعی  تمامی نقاط ضعف بهبود یافته و تقویت خواهد شد.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا