از بزرگداشت رسول ملاقی‌پور تا اهدای یک جایزه سینمایی

خبرگزاری ارک- نکوداشت رسول ملاقی‌پور در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، ستاد برگزاری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با هدف ارج نهادن به سال‌ها تلاش و خلاقیت و ارائه تصویر متفاوت، خلاقانه و جسورانه از فضای جنگ و صحنه‌های جاودانه دوران دفاع مقدس در آثار سینمایی مرحوم ملاقلی‌پور و به منظور آشنایی عمیق‌تر نسل جدید و بازشناخت ارزش ها و ظرفیت‌های سینمایی این فیلمساز منحصر به فرد حوزه دفاع مقدس در نظر دارد در بخش نکوداشت‌ها، از این هنرمند فقید تجلیل نماید.

رسول ملاقلی‌پور در روزهای آغازین انقلاب، عکاسی را به‌طور آماتور آغاز کرد و با شروع دفاع مقدس، به صورت حرفه‌ای به ادامه آن پرداخت و پس از آن به ساخت فیلم‌ مستند از عملیات‌ مختلف دفاع مقدس پرداخت و فیلم کوتاه شاه کوچک را با دوربین ۱۶ میلی‌متری ساخت که موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از جشنواره وحدت شد.

او نخستین فیلم بلند خود را در سال ۱۳۶۳ با نام نینوا با دوربین ۱۶ میلی متری ساخت و به این ترتیب به سینمای حرفه‌ای راه یافت.

ملاقلی پور با ساخت پرواز در شب در سال 1365 جایزه بهترین فیلم را از جشنواره پنجم فیلم فجر بدست آورد و با افق قدرت کارگردانی خود را به رخ همگان کشید. او با ساختمجنون و خسوف همگام با شرایط روز حرکت کرد، اما با فیلم پناهنده نزد منتقدان به محبوبیت رسید و در سال ۱۳۷۴ یکی از بهترین فیلم‌های خود را ساخت.

سفر به چزابه و نجات یافتگان و کمکم کن از دیگر آثار ملاقلی پور قبل از فیلم سینمایی هیوا است. او با هیوا در جشنواره هفدهم فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را علاوه بر جوایز دیگر نصیب خود کرد اما در سال ۱۳۷۸ ملاقلی‌پور فیلم سه اپیزودی نسل سوخته را ساخت و خیلی چیزها را ثابت کرد تا آنجا که با قاطعیت می توان گفت نسل سوخته شاهکار ملاقلی‌پور است. ملاقلی‌پور سپس قارچ سمی را در سال ۱۳۸۰ در کارنامه اش ثبت کرد. میم مثل مادر وی که با استقبال عمومی مواجه شده بود از آخرین فیلم‌های این فیلمساز بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا