امضای قرارداد توسعه 2میدان مناطق نفتی با کنسرسیوم های بین المللی تا پایان سال

پایگاه خبری ارک خبر-تهران:

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خبر داد

امضای قرارداد توسعه 2میدان مناطق نفتی با کنسرسیوم های بین المللی تا پایان سال

 مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: قرارداد طرح توسعه میدان نفتی کرنج تا یک ماه آینده و طرح توسعه میدان نفتی شادگان با شرکت ها و کنسرسیوم های بین المللی تا پایان امسال امضا می شود.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا:، «بیژن عالی پور» توضیح داد: فعالیت های مناطق نفتخیز جنوب در این زمینه به 2 بخش «میدان محور» و «عملیات محور» تفکیک می شود.
به گفته وی، فعالیت های «میدان محور» مربوط به توسعه چهار میدان کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان بر اساس مدل جدید قراردادهای مناطق نفتخیز است و از این میان تکلیف 2 میدان کرنج و شادگان بزودی مشخص می شود.

**مذاکرات قراردادی کرنج تا پایان دی ماه نهایی می‎شود
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه برای توسعه میدان کرنج با کنسرسیوم بین المللی پرگاس* و شرکت مپنا مذاکره هایی دنبال شده است، بیان کرد: پس از برگزاری بیش از 20 نشست کارشناسی میان اعضای کارگروه توسعه میادین هیدروکربوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با کنسرسیوم بین المللی پرگاس و شرکت مپنا، این شرکت ها نتیجه مطالعات و طرح خود را با محوریت نحوه افزایش تولید، برآورد میزان سرمایه گذاری و به روز رسانی تاسیسات روزمینی، در مهرماه امسال در چارچوب برنامه ای رسمی به مدیران ارشد مناطق نفتخیز جنوب تحویل دادند.
وی با بیان اینکه مطالعات میدان شادگان هم با هدف ارائه طرح جامع توسعه میدان (ام.دی.پی) از سوی 2 شرکت روسی «تات نِفت» و «زاروبژنِفت» و شرکت های ایرانی پاساردگاد و تنکو، به پایان رسیده است، ادامه داد: شرکت پاسارگاد نتیجه مطالعات خود را در این هفته به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ارائه می کند.
وی گفت: به زودی مذاکره های قراردادی با این شرکت های روسی و ایرانی ادامه می یابد و پس از بررسی کامل طرح های پیشنهادی آنها، مذاکرات قراردادی توسعه شادگان با شرکتی که بهترین پیشنهاد را داشته است، تا پیش از نیمه زمستان (بهمن ماه) امسال نهایی می شود.

**رفع موانع تولید در مناطق نفتخیز جنوب
عالی پور اعلام کرد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب توسعه 27 مخزن را در برنامه توسعه قرار داده است که حدود 63 درصد تولید کنونی آن را تشکیل می‌دهند.
«این پروژه ها شامل خدمات عملیاتی در دامنه وسیعی از بسته های کاری مختلف زیرسطحی در میدان های مختلف تحت مدیریت این شرکت است که در چارچوب مدل قراردادی جدید عملیات محور بر مبنای پرداخت هزینه ها از محل تولید میدان خواهد بود.

** افزایش تولید 655 هزار بشکه ای نفت
به گفته عالی پور، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، 27 مخزن مناطق نفتخیز در 2 سال و با صرف هزینه بیش از چهار میلیارد و 370 میلیون دلار، در چارچوب مدل جدید قراردادی عملیات محور و مدل قراردادهای ای.پی.سی.اف توسعه می یابد.
با انجام عملیات سطحی و زیرسطحی برای نگهداشت و افزایش تولید در این بخش، در مجموع تولید 655 هزار بشکه نفت محقق می شود.

**تایید صلاحیت 40 شرکت برای توسعه 27 مخزن مناطق
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: از مجموع 68 شرکتی که برای مشارکت در طرح های مناطق نفتخیز متقاضی بودند، پس از ارزیابی های دقیق فنی، مالی، سابقه اجرایی و… 40 شرکت در فهرست مورد تایید** شرکت های تایید صلاحیت شده شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار گرفتند.
به گفته وی، نتیجه این بررسی ها در چارچوب نامه ای برای معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و وزیر نفت ارسال و شرکت هایی که برای مشارکت در پروژه های بالادستی صنعت نفت و تأمین مالی این پروژه ها آمادگی دارند، از طرف این سازمان مشخص شدند.

**مهار فوران چاه 147 رگ سفید با امور توسعه مناطق تداخل ندارد
عالی پور گفت: 50 دکل در حال حفاری و 23 دکل در حال اجرای عمیات درون چاهی، تعمیر و اقدامات ترمیمی و اسیدکاری است و بروز برخی رویدادهای غیرمنتظره مثل فوران چاه 147 رگ سفید در اجرای برنامه‌های سازمان بزرگ خللی ایجاد نمی‌کند.
به گزارش ایرنا، مناطق نفتخیز جنوب تامین کننده نفت خام کشور است.
……………………..

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا