مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اعلام کرد: مساجد و مراکز دینی نقش غیرقابل انکاری در شکل گیری باورها و ارزشهای فرهنگ مصرف آب را دارند

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در جمع مدیران طرح آبرسانی اصفهان بزرگ  بر اهمیت مصرف صحیح آب در جامعه از طریق آموزه های دینی تاکید کرد و گفت:  در آموزه‌های زندگی‌ساز اسلام، آیات قرآن و احادیث فراوان با تعبیرهای گوناگون، اسراف و زیاده‌روی در هر كاری را به طور عام و در مورد آب به طور خاص، مورد نكوهش و مذمت قرار داده است.
مهندس هاشم امینی بر نقش مساجد و ائمه جماعات در ترویج فرهنگ صحیح آب اشاره کرد و گفت :مساجد و مراکز دینی نقش غیرقابل انکاری در شکل گیری باورها و ارزش های آحاد مردم در حوزه مدیریت مصرف صحیح آب دارند و بستری مناسب برای آموزش و اطلاع رسانی هستند. از آنجا که آب جایگاه ویژه ای در زندگی و حیات بشر دارد، آموزه های دینی و فرهنگی نیز می تواند نقش مهمی در تبیین فرهنگ مصرف بهینه آب ایفا کند.
امروز کشور ما با بحران جدّی آب مواجه شده و لازم است مردم به کمک روحانیون و ائمه جماعات مساجد راهکارهای اصلاح الگوی مصرف را فراگرفته و به اجرای صحیح و نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی در جامعه کمک کنند .از آنجایی که آحاد مردم از دیرباز نسبت به نصایح، اندرزها و بیانات علمای ربانی و حوزوی حرف شنوی داشته اند، از این رو نقش آنان تبیین مصرف بهینه منابع حیاتی مانند آب بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مصرف صحیح آب گفت:  مقام معظم رهبری در صرفه جویی و دوری از اسراف در مصرف آب فرمودند: اسراف، یک بیماری اجتماعی است.  یکی از موارد اسراف، اسراف در آب است؛ نه فقط آبی که مصرف شُرب در خانه ها می شود، نوع آبیاری کشاورزی ما هم یک نوع مسرفانه است و آب را هدر می دهیم. آب را صرفه جویی کنیم؛ یعنی از سدهایمان صیانت کنیم، شبکه آب رسانی را اصلاح کنیم، آبیاری های با صرفه در کشاورزی را آموزش بدهیم که چه جوری آبیاری بشود.
مدیرعامل شرکت اب وفاضلاب استان اصفهان  در پاسخ به این سئوال که چگونه می‌توان فرهنگ مدیریت مصرف آب را نهادینه کرد، گفت: این مهم فقط در صورت درک صحیح جامعه نسبت به اهمیت آب محقق می‌شود.
تا زمانی که جامعه درک صحیحی از اهمیت آب و نقش مصرف بهینه آب در دسترسی پایدار به این منبع حیاتی را ندانند ، نباید انتظار داشت که فرهنگ مدیریت صحیح آب در کشور نهادینه شود، تا به امروز اقدامات فرهنگی زیادی را در حوزه مدیریت صحیح مصرف آب انجام داده ایم  که در نوع خود می‌تواند به نهادینه شدن این فرهنگ کمک کند، اما کافی نیست.
مهندس امینی با بیان اینکه قرار گرفتن ایران در منطقه آب¬ و هوایی خشک و نیمه خشک که متوسط بارندگی در آن حدود یک سوم متوسط جهانی است، ضرورت مدیریت مصرف آب و برنامه¬ ریزی در جهت آن را واقعیتی اجتناب ناپذیر است اعلام کرد: به رغم کمبود جدی آب در سطح کشور هنوز هم بخش زیادی از جامعه خطر کم آبی را چنان که باید درک نکرده و یا آگاهی لازم در خصوص نحوه مدیریت مصرف آب ندارد. .  در حالیکه اطلاع رسانی و تغییر شیوه الگوی مصرف در این خصوص امری ضروری است. تجربه نشان داده است که کودکان و نوجوانان بهترین گزینه برای آموزش¬ های زیست محیطی و اصلاح الگوی مصرف و نهادینه کردن هنجارهای آن هستند که علاوه بر خود قابلیت تاثیرگذاری بالایی بر دیگران و بزرگسالان دارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان  تصریح کرد: به منظور ترویج مصرف بهینه آب در جامعه ، مخاطبی که انتخاب می شود می تواند از میان اقشار مختلف باشد. اما در این میان، دانش آموزان و نوجوانان جایگاه ویژه ای دارند چرا که از یک سو دانش آموزان تاثیرپذیری و آموزش پذیری بالایی دارند و از دیگر سو می‌توانند بر روی افراد دیگر نظیر افراد خانواده و همسالان تاثیرگذار باشند و آموزش ها را منتقل نمایند. همچنین، از طریق آموزش ، می‌توان نسلی با آگاهی و حساسیت نسبت به حفاظت آب داشت
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان دانش آموزان را بهترین رسانه برای انتقال پیام اهمیت آب دانست و عنوان کرد: . کودکان و نوجوانان هم تاثیر پذیر و هم تاثیرگذار هستند. بنابراین آموزش و مشارکت دادن آنها در طرح هایی مثل همیار آب یا حامی آب و از این قبیل، نظیر آنچه در طرح همیار پلیس رخ داد، علاوه بر تقویت حس مسئولیت پذیری در آنها، می ¬تواند موجبات تعمیق باورها و ترویج هنجارهای درست در مدیریت مصرف منابع آب از طریق آنها در سطح خانواده ها را فراهم سازد.
مهندس امینی ادامه داد:آگاهی دادن با ایجاد حساسیت و درک صحیح مصرف صحیح  آب می ¬تواند ضمن تاثیرپذیری کودکان و نهادینه کردن فرهنگ مصرف صحیح در آنان و تداوم رفتار در بزرگسالی،‌ با تاثیرگذاری کودکان بر رفتارهای اطرافیان به اصلاح رفتار بزرگسالان نیز کمک کند. بعلاوه این بینش و درک درست از ضرورت صرفه جویی در مصرف آب می¬تواند زمینه های ارائه و تحقق ایده ¬های خلاقانه برای ایجاد و طراحی راه ¬های مصرف بهینه آب منجر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا