ذوب آهن اصفهان امسال به سود دهی می رسد و سال آینده افزایش تولید دارد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا):

ذوب آهن اصفهان امسال به سود دهی می رسد و سال آینده افزایش تولید دارد

مرتضی لطفی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در نشست خبری در خصوص ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: ذوب آهن تا پایان سال به سوددهی خواهد رسید. این سوددهی هم مدیریتی است  و هم به دلیل افزایش نرخ فولاد در جهان حاصل شده است .  امروز ذوب آهن از نظر صادرات نسبت به دیگر شرکت‌های داخلی پیشقدم شده و به احتمال زیاد از جمله واحدهایی است که برای پرداخت بدهی‌های خود مشمول استفاده از تهاتر خواهد بود چراکه این شرکت ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی دارد و بابت این رقم به احتمال زیاد باید ۷۰۰ میلیارد تومان در سال سود بانکی پرداخت کند اما اگر این بدهی از دوش ذوب آهن برداشته شود، پیش‌بینی آنها این است که معادل این رقم پیش‌بینی یعنی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده سود کنند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت ذوب آهن ۱۶هزار نیرو دارد و یکی از صنایع مادر به‌شمار می‌رود و بسیاری از زیرساخت‌ها به اعتبار ذوب آهن ساخته شده است، نگاه ویژه‌ای نسبت به این شرکت وجود دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: قرار است جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون تسهیل کسب و کار برگزار کنیم تا این شرکت بتواند از امتیازهای ویژه برخوردار شود چراکه به ذوب آهن، سوخت یارانه‌ای و مواد اولیه تعلق نگرفته است.

لطفی ادامه داد: شکل واگذاری ذوب آهن نقص در خصوصی‌سازی به‌شمار می‌رود چراکه ذوب آهن، هیچ معدن زغال‌سنگی در اختیار ندارد و امروز مجبور است آن را خریداری کند. وی در ادامه یادآور شد: شرکت ذوب آهن درحال‌حاضر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید می‌کند در حالی که ما معتقد هستیم اگر این شرکت به تولید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تنی برسد، سوددهی آن تثبیت خواهد شد. البته گام‌هایی برای این زمینه برداشته شده است چراکه ظرفیت افزایش تولید در ذوب آهن وجود دارد و یکی از دلایل برای فروش ذوب آهن، همین ظرفیت است.

لطفی خاطرنشان کرد: در راستای افزایش ظرفیت کارخانه ذوب آهن اصفهان، یکی از مسائلی که به‌طور جدی با خریدار آن وارد مذاکره خواهیم شد، این است که خریدار تعهد کند این کارخانه را تا ظرفیت ۵ میلیون تن به فناوری مجهز کند و ارتقا دهد زیرا این کارخانه ظرفیت نصب ماشین‌آلات تا سقف ۵ میلیون تن را نیز دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ادامه داد: در زمینه تامین مواد معدنی نیز با دولت مذاکره کرده‌ایم و قرار است ۲معدن چاه گز و شیطور را با توجه به اینکه خصوصی‌سازی در زمینه رعایت تامین زنجیره ذوب آهن انجام نشده است، از دولت بگیریم. دولت نیز در این زمینه موافقت کرده است اما در ظاهر در قانون، «ترک تشریفات» ندارند. به همین دلیل به وسیله مصوبه دولت با بازرسی کل کشور در حال مذاکره هستیم و با توجه به اینکه کارخانه ذوب آهن اصفهان از سوی تامین اجتماعی از دولت خریداری شده به طور استثنا بتوانند «ترک تشریفات» را به‌گونه‌ای لحاظ کنند. اگر ذوب آهن این دو معدن را داشته باشد طبیعی است که فرآیند تولید و زنجیره ذوب آهن تکمیل خواهد شد و بهتر می‌تواند پیش برود

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا